|

روز چهارم ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری با حضور ۲۰ کاندیدا به پایان رسید

«شوق انجام تکلیف»

روز چهارم ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم با مراجعه ۵۷ نفر که ۷ نفرشان را زنان تشکیل می‌دادند، به پایان رسید. از این تعداد ثبت‌نام ۲۰ نفر قطعی شد.

«شوق انجام تکلیف»

چهارمین روز ثبت‌نام چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شلوغ‌ترین روز وزارت کشور بود؛ به طوری که تعداد نمایندگان ادوار وارد شده به ستاد انتخابات رکورد شکست و افزون بر آن، چهره‌های سیاسی‌ای که نامشان از گوشه و کنار شنیده می‌شد هم پا به عرصه انتخابات گذاشتند تا ۲۰ نفر به ۱۷ نفر قبلی اضافه شوند. 

 

کاندیدای یاران رئیسی 

محمدمهدی اسماعیلی اولین ثبت‌نام کننده روز چهارم ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری بود. وزیر ارشاد فعلی که اگرچه دو هفته پیش در سوگ جان باختن رئیس دولتش اشک می‌ریخت، امروز با رویی گشاده و لبخندهایی که در قاب عکاسان حاضر در سالن ستاد انتخابات ماندگار شد، به ستاد انتخابات آمد. محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس دولت سیزدهم و میثم نیلی، برادر داماد رئیسی هم او را همراهی کردند تا به نوعی بتوان اسماعیلی را کاندیدای ادامه دهنده راه رئیسی دانست. 

 

بهار تکراری

حضور محمود احمدی‌نژاد در ستاد انتخابات مطابق معمول با حواشی زیادی مواجه بود. رئیس دولت‌های نهم و دهم که پیش از این صلاحیتش برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ رد شده بود، از همان لحظه حرکت از خانه با فیلمبرداری، مردم را در جریان حضورش در وزارت کشور قرار داد؛ اقدامی که منجر به تجمع طرفدارانش جلوی ساختمان وزارت کشور شد. احمدی‌نژاد به سبک خودش تا می‌توانست توجه عکاسان و خبرنگاران را جلب کرد اما حاضر به پاسخگویی به یک سوال مشخص نشد؛ «شورای نگهبان تایید‌تان خواهد کرد یا نه؟»

مسعود زریبافان و صادق خلیلیان هم از دیگر بهاری‌هایی بود که امروز ثبت‌نام کردند. 

 

نمایندگان غیررسمی اصلاحات 

محمود صادقی بدون سر و صداهای معمول وارد سالن ستاد انتخابات وزارت کشور شد. او خود را نماینده جریان اصلاحات معرفی کرد اما دستکم تا امروز جبهه اصلاحات رسما از هیچ‌یک از کاندیداها حمایت نکرده است. صادقی که صلاحیتش برای انتخابات مجلس دوازدهم تایید نشده بود، امیدوار است که این بار و در انتخابات ریاست‌جمهوری از فیلتر شورای نگهبان عبور کند. او استاد دانشگاه است و جالب اینکه محمد مقیمی، رئیس فعلی دانشگاه تهران که وضعیت بیکاری اساتید دانشگاه در زمان او با حواشی همراه بود هم برای ثبت نام به وزارت کشور آمد. 

دیگر چهره منسوب به جریان اصلاحات که امروز ثبت‌نام کرد هم علی صوفی، وزیر دولت خاتمی بود. 

 

وزیر اصلاحات و اعتدال هم آمد

فاصله بین اعلام حضور شریعمتداری در ساختمان وزارت کشور تا زمانی که پا به سالن ثبت‌نام گذاشت، چیزی نزدیک به ۲ ساعت بود. در این فاصله چندین نماینده ادوار مجلس آمدند و رفتند اما بنا به شنیده‌های خبرنگار شبکه شرق، شریعتمداری مشغول ویرایش متن بیانیه‌اش بود. بیانیه‌ای که در نهایت به دلیل محدودیت ۵ دقیقه‌ای سخنرانی کاندیداها، امکان قرائتش تا پایان فراهم نشد. بیانیه شریعتمداری اولین بیانیه‌ای بود که به وضعیت اسفبار اینترنت در ایران اشاره داشت. 

 

آمد، رفت، آمد 

بعد از ظهر چهارمین روز خبر آمد قدیری ابیانه به وزارت کشور آمده اما از آنجا که سابقه کار اجرایی‌اش کمتر از ۴ سال بوده، نتوانسته از فیلتر اول رد شود و بدون حضور در سالن ثبت‌نام، بازگردانده شده. بعد از ظهر اما، درحالیکه برخی رسانه‌ها خبر عدم قبولی او را کار کرده بوند، این فعال سیاسی اصولگرا از مسیر ویژه‌کاندیدهای انتخابات ریاست‌جمهوری پایین آمد و ثبت‌نام کرد. مشخص نیست در آن چند ساعت چه اتفاقی افتاده که مشکل سابقه کار اجرایی قدیری ابیانه حل شد. 

 

احساس تکلیف پارلمانتاریست‌های سابق

آنچه در روز چهارم بیش از هرچیز دیگری جلب توجه می‌کرد، حضور پرشور نمایندگان سابق و بازنشسته بود. به طوری که خبرنگاران به طنز از اعضای شورای نگهبان که مشغول بازدید از ستاد انتخابات بودند، خواستند تا ورود نمایندگان سابق به انتخابات را ممنوع اعلام کنند. نمایندگان ادواری که امروز ثبت‌نام کردند، عبارتند از؛ حسینعلی قاسم‌زاده، ‌حسن محمدیاری، مجتبی محفوظی، شهریار حیدری، محمدرضا پور ابراهیمی، حسین میرزایی ، غلامحسین رضوانی ، جلیل جعفری بنه‌خلخال و سید غنی نظری خانقاه.

 

 

ورود نظامی‌ها به عرصه انتخابات

چهارمین روز، اولین نظامی‌های کاندیدای کرسی ریاست‌جمهوری را هم به خود دید؛ یک آجودان سابق و یک ارتشی سابق. 

سرتیپ افشار زاده، آجودان محمود احمدی‌نژاد در دوران ریاست جمهوری‌، با موهای از پشت بسته، کلاه به سر و کاملا بی‌توجه به عکاسان و خبرنگاران ثبت نام کرد و رفت. نظامی دوم، امیر شاهوردی از فرماندهان سابق نیروی زمینی ارتش بود. او برخلاف آجودان احمدی‌نژاد تلاش کرد توجه عکاسان و خبرنگاران را جلب کند اما حضورش تحت الشعاع چهره‌های سرشناس‌تر قرار گرفت.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها