|

موضع پوتین درباره قطعنامه شورای امنیت علیه ایران؛ رئیسی یک شریک خوب و قابل اعتماد بود/ ویدئو

ولادیمیر پوتین «ابراهیم رئیسی» را یک شریک تجاری خوب و یک همتای قابل‌اعتماد توصیف کرد و به صدور قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران واکنش نشان داد.

موضع پوتین درباره قطعنامه شورای امنیت علیه ایران؛ رئیسی یک شریک خوب و قابل اعتماد بود/ ویدئو

به گزارش شبکه شرق، رئیس‌جمهور روسیه شهید «سید ابراهیم رئیسی» را یک شریک تجاری خوب و یک همتای قابل‌اعتماد توصیف کرد و گفت: «رابطه روسیه و ایران در بسیاری جهات مسیر خوبی را طی می‌کند.»

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه با بیان اینکه بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، هیچ چیز برای روسیه عوض نمی‌شود، گفت: «روسیه با هر کسی که در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا به پیروزی برسد، همکاری خواهد کرد.»

او در نشستی با حضور نمایندگان رسانه‌های بین‌المللی گفت: «مسکو در فرایندهای سیاست داخلی آمریکا مداخله نمی‌کند و هرگز هم چنین فکری نداشته است. با این حال، پوتین محاکمه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق و کاندیدای انتخابات امسال آمریکا را مصداق سوءاستفاده از دستگاه قضایی در راستای درگیری‌های سیاسی داخلی دانست.»

پوتین همچنین همتای آمریکایی خود، «جو بایدن» را یک سیاستمدار نسل قدیم توصیف کرد که اقداماتش پیش‌بینی‌پذیر شده است.

او گفت: «قبلا هم گفته‌ام و همه این اظهارات من را بدبینانه تفسیر می‌کنند یا آن را نوعی حمله پنهان به بایدن می‌دانند، اما او واقعا یک سیاستمدار نسل قدیم است.»

رئیس‌جمهور همچنین احیای روابط روسیه با کشورهای اروپایی را یک امر ممکن دانست و گفت: «می‌توان با رهبران اتحادیه اروپا راهکاری برای این مسئله پیدا کرد، البته اگر اعتمادبه‌نفس و شجاعت بیشتری برای حفاظت از منافع ملی خود به خرج دهند.»

پوتین «ابراهیم رئیسی» را یک شریک تجاری خوب و یک همتای قابل‌اعتماد توصیف کرد و گفت: رابطه روسیه و ایران در بسیاری جهات مسیر خوبی را طی می‌کند.

پوتین گفت: «می‌خواهم بگویم که ما روابط تجاری بسیار خوب و قابل‌اعتمادی با او داشتیم. منتظر برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایران هستیم و امیدوارم در رویدادهای بین‌المللی مانند اجلاس سازمان همکاری شانگهای و اجلاس بریکس با رئیس‌جمهور جدید ایران دیدار کنم. ما بی‌شک به فهم مشترک رسیده‌ایم و می‌کوشیم تمام طرح‌هایی را که در دوره رئیسی فقید پی‌ریزی شده بود، اجرا کنیم.»

او همچنین ضمن ابراز اشتیاق برای ملاقات با رئیس‌جمهور بعدی ایران، گفت که «امیدوار است پروژه‌هایی که در دوره ریاست‌جمهوری رئیسی طرح‌ریزی شده بودند، اجرایی شوند.»

پوتین گفت: «می‌خواهم بگویم که ما روابط تجاری بسیار خوب و قابل‌اعتمادی با او داشتیم. منتظر برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایران هستیم؛ امیدوارم در رویدادهای بین‌المللی مانند اجلاس سازمان همکاری شانگهای و اجلاس بریکس، با رئیس‌جمهور جدید ایران دیدار کنم.»

واکنش ولادیمیر پوتین به قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران

ولادیمیر پوتین در حاشیه نشست سن‌پترزبورگ، با اشاره به توسعه روبه رشد همکاری میان روسیه و ایران، در واکنش به اقدامات غرب علیه هسته‌ای ایران، از پایبندی ایران به تعهدات آژانس دفاع کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در حاشیه نشست مجمع بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ، در جمع خبرنگاران خارجی حاضر شد و به سوالات روسای برخی خبرگزاری‌های خارجی پاسخ داد.

در همین ارتباط، ولادیمیر پوتین در پاسخ به پرسشی، در حاشیه نشست سن پترزبورگ، با اشاره نقش ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور فقید در توسعه مناسبات تهران و مسکو، بر ادامه همکاری‌های دو کشور تا تحقق دستاوردهای توافق شده تاکید کرد.

رئیس‌جمهور روسیه در بخش دیگری از پاسخ خود به پرسشی درباره تعهدات پادمانی ایران در برابر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «از نظر ما، ایران به تعهدات خود در قبال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کاملاً پایبند است و تخطی نکرده است.»

ولادیمیر پوتین با دفاع از عملکرد کشورمان در برنامه جامع اقدام مشترک آمریکا یا برجام، ابراز داشت: «آمریکا یک‌سویه از برجام خارج شد و جالب است که به ایران می‌گفتند که شما باید یکجانبه به تعهدات خود پایبند باشید. این مسخره است.»

او افزود: «موضع روسیه این است که به برجام پایبند باشید و تعهدات اضافی نیز از یکدیگر نخواهید. ما از ایران خواستیم که آرامش خود را حفظ کنند و به برجام پایبند بماند، اما همواره با خود فکر می‌کردم که چگونه می‌توان برجام را پیش برد؟»

همچنین، پوتین تاکید کرد که باید مکانیزم‌های جدیدی پیدا کرد. اینکه یک دولت توافقی را امضا کند و دولت بعدی آن‌را مچاله کند که توافق نیست.

رئیس‌جمهور روسیه در ادامه افزود: «این موضوع را در اوکراین نیز شاهد هستیم. سیاست‌های دوگانه‌ای که توسط آمریکا و غرب دنبال می‌شود.»

پوتین با تاکید بر حق مسلم ایران در دستیابی به انرژی هسته‌ای اضافه کرد: «ایران به تمام تعهدات خود در چهارچوب برجام پایبند بوده است و فکر می‌کنم ایران حق مشروع استفاده از انرژی هسته‌ای را دارد و غرب باید این موضوع را بپذیرد.»

رئیس‌جمهور روسیه بار دیگر با هشدار به غرب در قبال برنامه هسته‌ای ایران گفت: «غرب اگر به این روند ادامه دهد، شاید ایران نیز دیگر به تعهدات خود عمل نکند.»

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها