|

خاطرات سال ۱۳۸۰ هاشمی‌رفسنجانی| بیست و هشتم خرداد

رفت و برگشت طرح تحقیق و تفحص از صداوسیما؛ فشار به کروبی و موافقت رهبری

هاشمی رفسنجانی روز بیست و هشتم خرداد با سفیر سوریه در ایران، عبدالله جاسبی و حبیب‌الله بوربورو مساله تحقیق و تفحص از صداوسیما نوشته‌است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

رفت و برگشت طرح تحقیق و تفحص از صداوسیما؛ فشار به کروبی و موافقت رهبری

[آقای تُرکى ‌صفر]، سفیر سوریه آمد. گزارشى از وضع خاورمیانه و فلسطین و اسرائیل داد. گفت، مذاکرات سازش مُرده است و به احتمال قوى اسرائیل متوسل به جنگ خواهد شد. در مورد خروج بخشى از نیروهاى سوریه از لبنان پرسیدم. گفت، جزئى است و نوعى تبدیل نیرو است؛ اما شب خبر رسید که تمامى نیروهاى سوریه از لبنان خارج شده‌اند. گفت، نقش ایران در مسئله فلسطین مهم است و همکارى سوریه و ایران کارساز است؛ همان‌‎گونه که در لبنان اتفاق افتاده است و گفت، امیدى به پس‌دادن جولان ندارند. نظر من را دربارۀ مسائل منطقه پرسید و گفت، در سوریه روى نظرات شما، حساب جدى باز مى‌کنند.

دکتر [عبدالله] جاسبى آمد. از کم‌شدن آرای خود ناراحت است و جناح راست را مقصر مى‌داند و به فکر تأسیس حزب است. در مورد همکارى دانشگاه [آزاد اسلامی] با بنیاد تاریخ [انقلاب] تأکید کردم.

آقاى [حبیب‌الله] بوربور، [رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور] آمد. دربارۀ همایشى که بناست فردا افتتاح کنم و دربارۀ مسائل فنى ساخت مدارس توضیح داد. عصر، اعضای هیئت مؤتلفه به مناسبت سالگرد شهادت شهداى مؤتلفه آمدند. آقاى [حبیب‌الله] عسگراولادى، [دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی]، صحبت‌ کوتاهى‌ کرد و من هم دربارۀ ۱۵ خرداد و نقش مؤتلفه صحبت کردم.

دفتر رهبرى، براى اقدام رهبرى در مورد جواب نامه آقاى [مهدی] کروبى، [رئیس مجلس]، از من نظرخواهى کرد. آقاى کروبى، با خروج طرح تحقیق و تفحص [صداوسیما] از دستور، گرفتار فشار مخالفت نمایندگان شده و از رهبرى استمداد کرده و رهبرى با جواب نامه او و موافقت با تحقیق و تفحص، مشکل او را حل کرده‌اند.

در بنگلادش، چند روز پیش بمبى در یکى از مراکز حزب حاکم منفجر شده و بیش از هشت نفر را کشته و بیش از ۱۰۰ نفر را مجروح کرده و حزب حاکم از مردم تقاضاى تظاهرات‌ کرده است. در اندونزى، با گران شدن ۳۰ درصد قیمت سوخت، مشکلات دولت اضافه شده و اعتراض وسیع است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها