|

العالم فی 60 ثانیه

از اکتشافات باستان‌شناسی جدید در امارات تا کاهش جزئی تراز تجاری عربستان

دولت فجیره- با همکاری یک تیم بین‌المللی از محققان دپارتمان گردشگری و آثار باستانی امارات، دانشگاه «ینا» در آلمان و دانشگاه «آکسفورد بروکس» در بریتانیا- کشف شواهد جدیدی را اعلام کرده است که نشان‌دهنده حضور باستانی انسان تا دوران ماقبل تاریخ در امارت فجیره است.

از  اکتشافات باستان‌شناسی جدید در امارات تا کاهش جزئی تراز تجاری عربستان
خبرنگار: زلفا معیل

در 60 ثانیه دور دنیاى عرب، امروز با شما همراهان عزیز نگاهی مى‌اندازیم به عناوین رسانه‌های روسیاالیوم، الشرق، خبرگزاری رسمی عربستان، الجزیره و البیان.

البیان: اکتشافات باستان‌شناسی جدید در فجیره

دولت فجیره- با همکاری یک تیم بین‌المللی از محققان دپارتمان گردشگری و آثار باستانی امارات، دانشگاه «ینا» در آلمان و دانشگاه «آکسفورد بروکس» در بریتانیا- کشف شواهد جدیدی را اعلام کرده است که نشان‌دهنده حضور باستانی انسان تا دوران ماقبل تاریخ در امارت فجیره است. 

نتایج جدید ثابت می‌کند که گروه‌های انسانی متحرک پناهگاه صخره‌ای در کوه غار «الدور» واقع در منطقه حباب را به طور مکرر از حدود 13000 تا 7500 سال پیش به عنوان خانه خود گرفتند.

این یافته‌های جدید به گسترش دامنه دانش تاریخی در مورد ماهیت حضور انسان در امارت کمک می‌کند و شکاف‌های موجود در پرونده باستان شناسی این منطقه را پرمی‌کند.

الشرق: کاهش جزئی تراز تجاری عربستان در ماه آوریل

با افزایش صادرات غیرنفتی عربستان، مازاد تراز تجاری این کشور در ماه آوریل اندکی کاهش یافت.

بر اساس داده‌های سازمان کل آمار عربستان مازاد تراز تجاری این کشور در ماه آوریل با کاهش 0.5 درصدی در مقیاس سالانه، به حدود 11.20 میلیارد دلار رسید که این میزان کاهش، کمترین میزان در 18 ماه گذشته از اکتبر 2022 به شمار می‌آید.

داده‌های سازمان کل آمار عربستان حاکی از آن است که صادرات غیرنفتی این کشور در مقیاس سالانه 12.4 افزایش و به علت کاهش 4.2 درصدی صادرات نفتی، مجموع صادرات این کشور در مقیاس سالانه یک درصد کاهش یافت.

الجزیره: بازدید سفرای کشورهای خارجی از فرودگاه لبنان

پس از اتهام روزنامه «دیلی تلگراف» به حزب‌الله لبنان مبنی بر انبار سلاح ایرانی در فرودگاه بین‌المللی «رفیق الحریری»، و رد این اتهام توسط بیروت در روز یکشنبه، دولت لبنان بازدید میدانی از این فرودگاه برای سفرای خارجی تنظیم کرد.

«علی حمیه» وزیر حمل و نقل لبنان در کنفرانس مطبوعاتی در فرودگاه بیروت تاکید کرد که تاسیسات دولتی از فرودگاه ها و بنادر، در مقابل دیپلمات‌ها برای هرگونه بازدید باز است.

او تاکید کرد که نمایندگان وزارت حمل‌و‌نقل بریتانیا، 6 ماه گذشته، از فرودگاه بیروت بازدید کردند و روزنامه مذکور باید اخبار را از منابع رسمی و بریتانیایی دریافت می‌کرد.

خبرگزاری رسمی عربستان: سفر وزیر دفاع عربستان به چین

«خالد بن سلمان»، وزیر دفاع عربستان امروز طی سفری رسمی به پکن رفت. او در این سفر، دیدارهایی با مقامات چینی خواهد داشت.

وزیر دفاع عربستان درباره روابط دوجانبه و راه‌های همکاری عربستان و چین رایزنی خواهد کرد.

«خالد بن سلمان» در دیدار با مقامات چینی به بررسی مسائل دارای اهمیت مشترک خواهد پرداخت.

او در نخستین دیدار خود با نائب رئیس کمیته نظامی مرکزی جمهوری چین دیدار و درباره اهمیت روابط استراتژیک چین و عربستان و چشم‌اندازهای همکاری دفاعی دو کشور رایزنی کرد.

روسیا الیوم: توقف فعالیت بزرگ‌ترین کارخانه صنایع شیمیایی مصر

شرکت کود و صنایع شیمیایی «ابوقیر» مصر از توقف فعالیت سه کارخانه خود به دلیل توقف تامین گاز طبیعی خبر داد.

این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد که گرمای بیش از حد انتظار موجب افزایش مصرف انرژی به صورت بی‌سابقه‌ای شده و این مساله با توقف تامین گاز طبیعی همزمان شده است.

در این بیانیه اشاره شده است که برای عدم آسیب به کارخانه‌های این شرکت به دلیل شرایط، تامین گاز طبیعی آن تا زمان بهبود شرایط متوقف شده است.

شرکت ابوقیر در «20 ژوئیه 1967» تاسیس شده است و دارای سه کارخانه در مصر است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها