|

آکسیوس خبر داد:

نشست مهم آمریکا و اسرائیل درباره ایران

دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، نشستی را که هفته گذشته، پس از اظهارات انتقادآمیز «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل لغو کرده بود، برگزار می‌کند. توافق جدید آمریکا و اسرائیل بر سر ایران/ ماجرا چیست؟

نشست مهم آمریکا و اسرائیل درباره ایران

به گزارش شبکه شرق، منابع آگاه آمریکایی، از برگزاری نشست مقامات آمریکا و اسرائیل درباره ایران و برنامه هسته‌ای ایران خبر دادند؛ آمریکا و اسرائیل توافق کردند که جلسه مشترک درباره ایران را که پنج‌شنبه گذشته، از سوی کاخ سفید لغو شده بود، ماه آینده میلادی (ژوئیه) برگزار کنند.

این جلسه مقامات آمریکا و اسرائیل، اولین مذاکرات بلندپایه و مفصل میان آمریکا و اسرائیل درباره برنامه هسته‌ای ایران از مارس «۲۰۲۳» است.

در ارزیابی جوامع اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل گفته شده است که ایران تنها به چند هفته برای غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۹۰ درصد، و سطح مورد نیاز برای یک سلاح اتمی نیاز دارد؛ این اطلاعات جدید، یکی از مسائل مورد بحث در جلسه پنج‌شنبه آمریکا و اسرائیل درباره ایران خواهد بود.

کاخ سفید پس از آنکه نشست «گروه مشورتی راهبردی آمریکا-اسرائیل» را لغو کرد که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم اسرائیل گفت «دولت بایدن انتقال تسلیحات به اسرائیل را متوقف کرده است»؛ اکنون چند مقام آمریکایی و اسرائیلی به «آکسیوس» گفته‌اند که این جلسه برای ماه ژوئیه برنامه‌ریزی شده است.

 آمریکا و اسرائیل توافق کردند که جلسه مشترک درباره ایران را که پنج‌شنبه گذشته، از سوی کاخ سفید لغو شده بود، ماه آینده میلادی (ژوییه) برگزار کنند.

به نقل از آکسیوس، آمریکا پس از تصمیم هفته گذشته مبنی بر لغو دیدار با مقامات اسرائیلی به علت اظهارات «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسرائیل، اکنون تصمیم گرفته است این دیدار برگزار شود.

این مقامات آگاه که نخواستند نامشان فاش شود، در این‌باره اعلام کردند: دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، نشستی را که هفته گذشته، پس از اظهارات انتقادآمیز «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل لغو کرده بود، اکنون بار دیگر برگزار خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، گروه مشورتی راهبردی آمریکا-اسرائیل، سال ۲۰۰۹، در دوره «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، تشکیل شد و جلسه‌ای کلیدی برای بحث‌های اسرائیل و آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران به شمار می‌آید.

این گروه از مارس ۲۰۲۳، تاکنون تشکیل جلسه نداده است. به نوشته «آکسیوس»، مقام‌های اسرائیلی و آمریکایی می‌گویند از آن هنگام تاکنون، برنامه هسته‌ای ایران پیشرفت زیادی داشته است.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل در یک پیام ویدئویی که هفته گذشته منتشر شد، از آمریکا به دلیل سنگ‌اندازی در مسیر ارسال تسلیحات به اسرائیل برای استفاده در جنگ غزه، انتقاد کرده بود. وی در این فیلم تاکید کرد: غیرقابل تصور است که آمریکا طی ماه‌های اخیر تسلیحات و مهمات مورد نیاز اسرائیل را نگه داشته و از در اختیار قرار دادن آن به تل آویو امتناع می‌کند.

هنوز روز برگزاری نشست آتی این گروه مشخص نشده است اما مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی گفته‌اند که انتظار می‌رود، این نشست، اواسط ماه ژوئیه، یعنی پیش از سخنرانی بنیامین نتانیاهو در کنگره، در ۲۴ ژوییه (سوم مرداد) برگزار شود.

پنج مقام آگاه آمریکایی به آکسیوس اعلام کرده‌اند که این نشست که قرار است به تحولات برنامه هسته‌ای ایران بپردازد، در ماه ژوییه برگزار می‌شود.

مقامات اسرائیلی تاکنون به این خبر واکنشی نشان نداده‌اند.

آمریکا و اسرائیل

 آمریکا و اسرائیل درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو می‌کنند

یک رسانه آمریکایی خبر داده است که مقامات امنیتی آمریکا و اسرائیل، قرار است درباره برنامه هسته‌ای ایران رایزنی کنند.

دو مقام آمریکایی و دو مقام فعلی و پیشین اسرائیل، مدعی شده‌اند که «نهادهای اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل، در حال بررسی دقیق اطلاعات تازه‌ای درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران هستند که می‌تواند در تحقیقات و توسعه تسلیحات اتمی مورد استفاده قرار بگیرد.»

در گزارش آکسیوس در این‌باره آمده است: «برخی مقامات آمریکایی و اسرائیلی گفته‌اند این اطلاعات، نشانه نگران‌کننده‌ای درباره اهداف هسته‌ای ایران است اما برخی مقامات دیگر دو طرف نیز معتقدند این تنها یک تغییر ناگهانی و موقت است که نمایانگر تغییری در سیاست و راهبرد ایران در جهت استفاده جنگ‌افزاری (از فناوری هسته‌ای) نیست.»

مقامات ارشد آمریکایی و اسرائیلی قرار است، پنج‌شنبه این هفته، جلسه «گروه مشورتی راهبردی آمریکا و اسرائیل» را برای بحث درباره وضعیت برنامه هسته‌ای ایران و دیگر مسائل برگزار کنند.

جلسه روز پنج‌شنبه، اولین مذاکرات بلندپایه و مفصل میان آمریکا و اسرائیل درباره برنامه هسته‌ای ایران از مارس ۲۰۲۳ خواهد بود.

یک مقام اسرائیلی گفته است که پس از شکست اطلاعاتی اسرائیل در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ که منجر به آغاز جنگ میان اسرائیل و حماس در غزه شد، جامعه اطلاعاتی اسرائیل، هرگونه اطلاعات درباره اقدامات ایران، در راستای تسلیحات اتمی را به جدیت بیشتری بررسی می‌کند.

در ادامه این گزارش آمده است: «جامعه اطلاعاتی آمریکا در سال ۲۰۰۷، در ارزیابی خود درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران آورده که تهران از سال ۲۰۰۳، یک برنامه هسته‌ای نظامی فعال نداشته است. مقامات  آمریکایی به «آکسیوس» گفته‌اند که در نتیجه این ارزیابی، تغییری ایجاد نشده است.»

کاخ سفید و دستیاران «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل از اظهارنظر در این‌باره خودداری کرده‌اند.

در بخش دیگری از گزارش «آکسیوس» با اشاره به وضعیت فعلی برنامه هسته‌ای ایران آمده است: «طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه می، ایران تقریبا ۱۴۲ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۶۰ درصد دارد که این به معنای افزایش بیش از ۲۰ کیلوگرم مقدار آن از زمان گزارش پیشین در ماه فوریه است.»

در ارزیابی جوامع اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل نیز گفته شده است که ایران تنها به چند هفته برای غنی‌سازی این مقدار اورانیوم با خلوص ۹۰ درصد، و سطح مورد نیاز برای یک سلاح اتمی نیاز دارد. ایران به حدود ۴۲ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده، با خلوص ۹۰ درصد برای ساختن یک بمب نیاز دارد. این اطلاعات جدید، یکی از مسائل مورد بحث در جلسه پنج‌شنبه آمریکا و اسرائیل درباره ایران خواهد بود.

یک مقام آمریکایی گفت نتیجه‌گیری قطعی درباره این اطلاعات جدید وجود ندارد اما مسائلی را مطرح می‌کند که باید توسط آمریکا و اسرائیل مورد بحث قرار بگیرند.

رئیس هیات آمریکایی در جلسه روز پنج‌شنبه، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا است؛ «ران دِرمر» وزیر امور راهبردی اسرائیل و «تزاخی هانگبی» مشاور امنیت داخلی اسرائیل  نیز ریاست هیات اسرائیل را بر عهده خواهند داشت.

این نشست، نتیجه آخرین سفر سالیوان به اسرائیل در چند هفته اخیر است. نتانیاهو و دستیارانش در دیدارها با سالیوان از او خواسته بوند که طرفین مذاکرات مفصلی را درباره وضعیت برنامه هسته‌ای ایران برگزار کنند.

یک مقام آمریکایی در این‌باره گفت: «هم آمریکا و هم اسرائیل فکر می‌کنند که الان زمان مناسبی برای بحث درباره این موضوع و چگونگی تعبیر کردن عملکرد ایران و هماهنگی درباره راهکار است.»

در ماه‌های اخیر، آمریکا و ایران در حال مذاکرات غیرمستقیم با میانجی‌گری عمان بوده‌اند که هدف تفاهم غیررسمی میان طرفین درباره محدودسازی موقت برنامه هسته‌ای ایران را دنبال می‌کرد.

مقامات آمریکایی گفته‌اند که این اقدامات، دلیل تلاش آمریکا برای متقاعد کردن فرانسه، انگلیس و آلمان (شرکای اروپایی توافق هسته‌ای) برای خودداری از ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای تنبیهی علیه ایران در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دو هفته گذشته بوده است.

این مقامات همچنین گفته‌اند که آمریکا نگران بوده است که چنین اقدامی، مذاکرات با ایران را متوقف کرده و ایران را وادار به گسترش برنامه هسته‌ای خود کند.

منبع: ايسنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها