|

پیش‌بینی و تحلیل کارشناسان از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری

جلیلی و قالیباف ائتلاف نکنند، «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور می‌شود/ پزشکیان و قالیباف به دور دوم می‌روند

با چینش فعلی، مسعود پزشکیان و محمدباقر قالیباف به دور دوم انتخابات خواهند رفت.

جلیلی و قالیباف ائتلاف نکنند، «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور می‌شود/ پزشکیان و قالیباف به دور دوم می‌روند

به گزارش شبکه شرق، یک تحلیل‌گر و فعال سیاسی اصول‌گرا گفت: «امکان اجماع در اردوگاه اصولگرایان، بسیار ضعیف است و صورت نخواهد گرفت. سه نفر اول انتخابات ریاست جمهوری، مسعود پزشکیان، محمدباقر قالیباف و سعید جلیلی خواهند بود.»

با توجه به نزدیک شدن به موعد برگزاری انتخابات، چهار سوال راجع به پیش‌بینی تحلیل‌گران و فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و اصول‌گرا از روند و نتیجه احتمالی انتخابات با این کارشناسان و تحلیل‌گران سیاسی اصلاح‌طلب و اصول‌گرا شده مطرح است.

برخی از این کارشناسان، تمام سوالات را به طور کامل پاسخ دادند و برخی نیز درباره مواردی اعلام نظر نکردند.

سوال‌ها از تحلیل‌گران و فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و اصول‌گرا درباره به این شرح هستند:

۱. آیا اجماع در اردوگاه اصولگرایان اتفاق می‌افتد؟

۲. نتیجه در مرحله اول مشخص می‌شود یا انتخابات به دور دوم می‌رود؟

۳. پیش‌بینی شما از آرای نامزد‌ها در این مرحله چیست؟

۴. نتایج نظرسنجی‌ها را تا چه اندازه صحیح می‌دانید؟

 مسعود پزشکیان و محمدباقر قالیباف؛ پیشتاز در انتخابات ریاست جمهوری

«ناصر ایمانی» تحلیل‌گر و فعال سیاسی اصول‌گرا گفت: «به نظر من امکان اجماع در اردوگاه اصولگرایان بسیار ضعیف است و صورت نمی‌گیرد. سه نفر اول انتخابات احتمالا، آقایان مسعود پزشکیان، محمدباقر قالیباف و سعید جلیلی خواهند بود. احتمال اینکه تکلیف انتخابات در دور اول مشخص شود، پایین است. مگر اینکه اتفاق ویژه‌ای بیفتد. معتقدم در حال حاضر، در میان کاندیداها کسی را نداریم که آمارش بالای پنجاه درصد باشد. به همین دلیل معتقدم که انتخابات به دور دوم خواهد رفت. تصورم این است که با چینش فعلی، مسعود پزشکیان و محمدباقر قالیباف به دور دوم انتخابات خواهند رفت.

او افزود: «چون نظرسنجی‌ها با مدل‌های مختلف انجام می‌شوند، خروجی کارشان متفاوت است. از طرف دیگر، مقداری شیطنت‌های نظرسازی وجود دارد. همیشه وجود داشته و مساله جدیدی نیست. برخی بنگاه‌هایی که نظرسنجی می‌کنند، تمایل وابستگی یا نزدیکی به یکی از کاندیداها دارند و سعی می‌کنند نتیجه خاصی از نظرسنجی‌ها بگیرند. این هم مسبوق به سابقه است. نظرسنجی‌هایی که طی سال‌ها نشان دادند معتبر هستند، بر اساس آن‌ها و مشاهدات میدانی، فکر می‌کنم چینش همین است که من عرض کردم.»

جلیلی و قالیباف ائتلاف نکنند، «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور می‌شود

«مهدی عرب‌صادق» تحلیلگر سیاسی و معاون سابق حزب موتلفه اسلامی نیز گفت: «اصولگرایان از اجماع دور هستند؛ محور اجماع قبلی اصول‌گرایان، ابراهیم رئیسی بود که در این انتخابات، چنین شخصیتی نداریم. اصول‌گرایان واقعی رهبری، شهید بهشتی، شهید رجایی شهید مطهری و این بزرگواران بودند. اگر مشی این عزیزان در روح اصول‌گرایان جاری بود، اجماع هم داشتند. ولی اصول‌گرایان امروز همانقدر که از خط رهبری دور شده‌اند، از انقلاب و وحدت و جذب حداکثری هم فاصله گرفتند. اصل وحدت نیز از به اصطلاح اصول‌گرایان دور شده است و بعید می‌دانم اجماعی حاصل شود. موضوع امروزشان‌ سهم در قدرت است.»

این تحلیلگر سیاسی تاکید کرد: «در صورت عدم اجماع اصولگرایان و ائتلاف سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف، «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور نهم خواهد شد؛ در صورت اجماع، به احتمال قوی، انتخابات ریاست جمهوری مرحله دوم کشیده خواهد شد. منطقی به نظر‌ می‌رسد که مسعود پزشکیان‌ بتواند طیف مردد جامعه را پای صندوق بکشاند. در خصوص نظرسنجی‌ها هم معتقدم که بیشتر نظرسازی هستند، تا نظرسنجی.»

منبع: فرارو
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها