|

پیشنهاد جدید آمریکا برای توافق آتش‌بس در غزه/ بازنویسی توافق تبادل زندانیان

بازنویسی جدید با همکاری قطر و مصر به عنوان میانجی‌گران‌ مذاکرات انجام شده است. تمرکز این بازنویسی بر یکی از بندهای توافق است که به مذاکرات بین اسرائیل و حماس در مرحله اول مربوط می‌شود.

پیشنهاد جدید آمریکا برای توافق آتش‌بس در غزه/ بازنویسی توافق تبادل زندانیان

به گزارش شبکه شرق از العربیه، پایگاه خبری «آکسیوس»، شنبه نهم تیر، به نقل از سه منبع آگاه گزارش داد ایالات متحده به‌تازگی پیشنهاد کرده است بخش‌هایی از توافق آتش‌بس در غزه و تبادل گروگان‌ها و زندانیان بین اسرائیل و حماس بازنویسی شود.

به گزارش آکسیوس، بازنویسی جدید با همکاری قطر و مصر به عنوان میانجی‌گران‌ مذاکرات انجام شده است. تمرکز این بازنویسی بر یکی از بندهای توافق است که به مذاکرات بین اسرائیل و حماس در مرحله اول مربوط می‌شود. هدف از این مذاکرات تعیین شرایط مشخص برای مرحله دوم است که شامل دستیابی به «آرامش پایدار» در غزه می‌شود.

این منابع آگاه گفته‌اند حماس در مذاکرات فقط به ‌دنبال مبادله گروگان‌ها و زندانیان است، در حالی که اسرائیل قصد دارد مسئله خلع سلاح کامل غزه را مطرح کند. یکی از منابع آگاه به روند مذاکرات به اکسیوس گفت: «ایالات متحده تمام تلاش خود را می‌کند تا راه‌حلی پیدا کند که به توافق منجر شود.» یک منبع دیگر نیز تأیید کرد در صورت موافقت حماس با راه‌حل جدید آمریکا، این امر «منجر به دستیابی به توافق خواهد شد».

ارتش اسرائیل، جمعه هشت تیر، اعلام کرد با مشارکت نیروی هوایی خود، چندین عملیات در شمال غزه انجام داد که منجر به کشته شدن «ده‌ها» فرد مسلح در منطقه «شجاعیه» شده است. این در حالی است که ارتش اسرائیل پیش‌تر اعلام کرده بود این منطقه از حضور نیروهای حماس پاکسازی شده است.

به گفته شاهدان و نیروهای امدادگر، عملیات شجاعیه که از پنج‌شنبه آغاز شده بود، منجر به کشته و زخمی‌شدن شمار زیادی از مردم غزه شده است.

ازسرگیری درگیری‌ها در شمال غزه پس از اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، انجام شد که گفته بود شدت «مرحله فشرده» حملات اسرائیل به غزه پس از حدود 9 ماه کاهش یافته است. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که مرحله بعدی طولانی خواهد بود.

«گردان‌های قدس»، شاخه نظامی «جهاد اسلامی»، در روز جمعه اعلام کرد نیروهایش در محله شجاعیه با ارتش اسرائیل مقابله کرده و آن‌ها را با خمپاره هدف قرار داده است.

ارتش اسرائیل نیز از ساکنان شجاعیه خواست «برای حفظ ایمنی» خود این محله را تخلیه کرده و به منطقه‌ای در فاصله 25 کیلومتری پناه ببرند.

در همین حال، سازمان آتش‌نشانی فلسطین اعلام کرد نیروهای اسرائیلی در حین پیشروی به سمت غرب رفح، مرکز این نیروهای امدادگر را هدف قرار دادند.

جنگ غزه پس از حمله بی‌سابقه حماس به اسرائیل در هفت اکتبر سال گذشته آغاز شد که منجر به کشته شدن 1195 نفر شد. حماس همچنین 251 تن را گروگان گرفت که 116 نفر از آن‌ها هنوز در غزه نگه‌داری می‌شوند.

اسرائیل با حملات هوایی و زمینی به این اقدام حماس پاسخ داد که تاکنون منجر به کشته شدن دست‌کم 37 هزار و 765 نفر در غزه شده است. ارتش اسرائیل روز جمعه نیز از کشته شدن یک سرباز دیگر در جنوب غزه خبر داد که شمار کشته‌شده‌های ارتش اسرائیل را به 314 تن افزایش داد.

اکثر ساکنان غزه مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌ و بیشتر زیرساخت‌های این منطقه تخریب شده است. بر اساس ارزیابی‌های سازمان ملل، حدود نیم میلیون نفر در غزه از گرسنگی «فاجعه‌بار» رنج می‌برند.

همزمان با درگیری‌ها در غزه، نگرانی‌ها از گسترش جنگ در منطقه به دلیل تبادل آتش بین اسرائیل و حزب‌الله در لبنان افزایش یافته است. مقامات آمریکایی امیدوارند که آتش‌بس در غزه به کاهش تنش‌ها در مرز شمالی اسرائیل کمک کند، اما ماه‌ها میانجیگری مصر، قطر و آمریکا تاکنون به توافقی بین اسرائیل و حماس منجر نشده است.

منبع: انتخاب
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها