|

تشدید جنگ لفظی مقامات ایران و اسرائیل/ میانجی‌ها هشدار دادند

اسرائیل، به هشدار قاطعانه ایران در خصوص وقوع یک جنگ ویرانگر با اسرائیل در صورت حمله اسرائیل به لبنان واکنش نشان داد.

تشدید جنگ لفظی مقامات ایران و اسرائیل/ میانجی‌ها هشدار دادند

به گزارش شبکه شرق، وزیر خارجه اسرائیل گفت: «ایران تهدید می‌کند که در صورت پاسخ کامل اسرائیل به حملات حزب‌الله لبنان، ما را نابود خواهد کرد. پاسخ من به ایران روشن است.»

«یسرائیل کاتز» وزیر خارجه اسرائیل، به هشدار قاطعانه ایران در خصوص وقوع یک جنگ ویرانگر با اسرائیل در صورت حمله اسرائیل به لبنان واکنش نشان داد.

وزیر خارجه اسرائیل گفت: پاسخ من به ایران روشن است؛ اگر حزب‌الله حملات خود را متوقف نکرده و از جنوب لبنان عقب‌نشینی نکند، تا زمانی که امنیت برقرار شود و ساکنان بتوانند به خانه‌های خود بازگردند، با تمام قدرت علیه آن اقدام خواهیم کرد.

«یسرائیل کاتز» وزیر خارجه اسرائیل در پیامی در شبکه  اجتماعی«ایکس» نوشت که ایران تهدید می‌کند که در صورت پاسخ کامل اسرائیل به حملات حزب‌الله لبنان، ما را نابود خواهد کرد. پاسخ من به ایران روشن است؛ اگر حزب‌الله حملات خود را متوقف نکرده و از جنوب لبنان عقب‌نشینی نکند، تا زمانی که امنیت برقرار شود و ساکنان بتوانند به خانه‌های خود بازگردند، با تمام قدرت علیه آن اقدام خواهیم کرد.

این در حالی است که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا چند روز قبل در دیدار با «یوآو گالانت» وزیر جنگ اسرائیل در واشنگتن از وی خواست برای جلوگیری از تشدید تنش در مرزهای لبنان تلاش کند.

پیش از این نیز «چارلز براون» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اعلام کرده بود که حمله اسرائیل به لبنان، احتمال ورود ایران به درگیری‌ها و متعاقب آن، گسترش تنش به منطقه را در پی دارد.

براون در جریان سفر به بوتساوانا، برای حضور در نشست وزرای دفاع کشورهای آفریقایی گفت که حمله نظامی ارتش اسرائیل به لبنان، می‌تواند باعث تهدید نیروهای آمریکایی شود.

این مقام ارشد نظامی آمریکا افزود که از منظر ما، بر اساس محل استقرار نیروهای آمریکایی، فاصله کوتاه بین لبنان و اسرائیل، شرایط حمایت از آن را برای ما سخت‌تر خواهد کرد و دفع موشک‌های کوتاه‌بردی که حزب‌الله به طور پیوسته به مرز اسرائیل شلیک می‌کند، دشوارتر است.

واکنش اسرائیل به تهدید ایران درباره «محوکننده‌ بودن» جنگ احتمالی با حزب‌الله

ایالات متحده، اروپا و کشورهای عربی به عنوان میانجی در تلاشند تا از تبدیل شدن حملات فرامرزی بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان به یک درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه که مایه نگرانی چندین ماهه جهان است، جلوگیری کنند. در همین حال، ایران و اسرائیل تهدیدهای کلامی با هم رد و بدل کردند.

امیدهای چندانی برای رسیدن به آتش بس در درگیری اسرائیل با حماس در غزه، که متعاقب آن ممکن بود حملات حزب الله و دیگر شبه نظامیان متحد ایران را نیز کاهش دهد، دیده نمی‌شود.

در این شرایط، دیپلمات‌های آمریکایی و اروپایی به همراه سایر مقامات عربی به حزب‌ الله هشدار داده‌اند که اگرچه این گروه لبنانی به طور قابل توجهی از گروه فلسطینی حماس قوی‌تر است، اما در برابر مقابله با قدرت نظامی اسرائیل زیادی اعتماد به نفس دارد.

، آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به این گروه هشدار می‌دهند که اگر رهبران اسرائیل تصمیم به اجرای «نقشه‌های حاضر و آماده جنگ برای حمله به لبنان» بگیرند، آن وقت حزب‌الله نباید از ایالات متحده یا هیچ‌کس دیگری انتظار داشته باشد که بتوانند جلوی رهبران اسرائیلی را بگیرند؛ و از طرفی نیز، حزب الله نباید روی توانایی رزمندگان خود برای مدیریت سناریوهای آینده زیادی حساب کند.

جنگ لفظی مقامات ایران و اسرائیل چه بود؟

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا در دیدار اخیر خود با یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل در پنتاگون گفت: «چنین جنگی برای لبنان فاجعه‌بار خواهد بود.» وی در این رابطه گفت: «جنگ دیگری بین اسرائیل و حزب‌الله به راحتی می‌تواند به یک جنگ منطقه‌ای تبدیل شود و عواقب وحشتناکی برای خاورمیانه به همراه داشته باشد.»

تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که دیگر شبه‌نظامیان متحد ایران در این فقره در مقایسه با آنچه بر سر حماس آمده، واکنش تهاجمی‌تری از خود نشان دهند و برخی کارشناسان نیز نسبت به سرازیر شدن شبه نظامیانی که انگیزه ایدئولوژیک دارند به منطقه هشدار می دهند.

اروپایی‌ها هم به نوبه خود نگران اثرات بی‌ثبات‌کننده احتمالی چنین جنگی بر جریان پناهجویان به قاره خود هستند.

جرالد فایرشتاین، دیپلمات ارشد سابق ایالات متحده در خاورمیانه معتقد است که «اگر به نظر برسد که هرگونه حمله اسرائیل در لبنان به طور قابل توجهی به سمت جنوب [اسرائیل] کشیده می‌شود، آن وقت است که ایالات متحده مداخله خواهد کرد.» او در ادامه گفت: «فکر نمی کنم [واشنگتن] چاره‌ای جز این هم داشته باشد.»

با افزایش سطح تنش‌ها، هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل روز شنبه ۲۹ ژوئن (۹ تیر ۱۴۰۳) در پستی در پلتفرم اجتماعی ایکس اعلام کرد که اگر اسرائیل حمله‌ای تمام عیار به لبنان انجام دهد، یک جنگ «محو کننده» رخ خواهد داد.

منبع: یورنیوز
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها