|

پیام «حسن روحانی» پس از پیروزی «مسعود پزشکیان» در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳/ عکس

«حسن روحانی» پس از اعلام نتایج انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری و انتخاب «مسعود پزشکیان» به عنوان نهمین رئیس‌جمهور ایران، پیامی صادر کرد.

پیام «حسن روحانی» پس از پیروزی «مسعود پزشکیان» در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳/ عکس

به گزارش شبکه شرق، حسن روحانی در پیامی، پس از پیروزی «مسعود پزشکیان» در انتخابات ریاست جمهوری نوشت:  «مردم به روشنی در این همه‌پرسی ملی، به دیدگاه تعامل سازنده با جهان و بهره‌گیری از دیپلماسی هوشمندانه و عزتمندانه و احیای توافق برجام، رای دادند.»

«حسن روحانی» رئیس‌جمهور اسبق ایران، در واکنش به اعلام نتایج انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری، پیروزی «مسعود پزشکیان» در مرحله دوم انتخابات و انتخاب او به عنوان نهمین رئیس‌جمهور ایران، پیامی صادر کرد.

«حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران در ادوار یازدهم و دوازدهم، پس از اعلام نتایج انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری، در پیامی به «ملت ایران»، «رهبر انقلاب» و «مسعود پزشکیان»، این پیروزی را تبریک گفت.

حسن روحانی

رئیس جمهور اسبق ایران در این پیام، انتخابات «۱۵ تیر ماه»، را «خلق یک جنبش ملی برای احیای جمهوریت» و «رأی مردم در یک همه‌پرسی ملی به تعامل سازنده با جهان و احیای برجام» خواند و تأکید کرد: دولت چهاردهم، بر خلاف آنچه دروغ‌پردازان گفتند، دولت اول دکتر پزشکیان است و دولت سوم هیچ کس دیگری نیست. همه آن‌ها که دل در گرو پیشرفت کشور دارند و عزت اسلام و ایران را می‌خواهند با دل و جان به دکتر پزشکیان، که با سلامت و صداقت خود، سرمایه اعتماد ملی را کسب کرد کمک خواهند کرد تا با کمک شایستگان جامعه بتواند از آلام دردمندان بکاهد و ملت ایران را به زندگی آرام و آسوده و سرافرازانه‌ای که شایسته آن است برساند.
حسن روحانی

متن کامل پیام حسن روحانی به این شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

لقد نصرکم الله فی مواطن کثیرة

هاتف آن روز به من مژده این دولت داد

که بدان جور و جفا صبر و ثباتم دادند

ملت شریف و فهیم ایران

سلام و درود خدا بر شما باد. نقش شکوهمندی که دیروز آفریدید، بار دیگر حماسه پیروزی امید بر ناامیدی بود؛ سرود دمیدن دوباره سپیده بر ظلمت بود و یکبار دیگر تجلی فرزانگی بردبارانه ملت ایران.

پیروزی بزرگ شما در خلق یک جنبش ملی برای احیای جمهوریت را صمیمانه و خاضعانه تبریک می‌گویم. بزرگترین برنده این انتخابات شما ملت ایران بودید که با همه دلخوری‌ها و دلنگرانی‌ها صندوق رأی را زنده کردید و در دو مرحله کار را تمام کردید.

شما نشان دادید که به خوبی همه چیز، می‌دانید و در لحظه نیاز، شجاعانه و فهیمانه در میدان‌اید. هم به جهانیان نشان دادید که به رغم سختی‌ها و ناامیدی‌ها، حق تعیین سرنوشت خود را به هیچ‌کس نمی‌دهید و هم به آنان که دل به مهندسی انتخابات بسته بودند پیام دادید که گرچه صبورانه سخن‌های گوناگون را می‌شنوید، اگر فرصت بیابید نیکوترین را برمی‌گزینید.

۱. اینک با وضوحی غیرقابل انکار، روشن شده است که اکثریت قاطع ملت ایران، چه آن‌ها که با رأی خود، سخنگویی اعتراض به روند موجود را برگزیدند و چه آن‌ها که با عدم مشارکت، اعتراض خود را نشان دادند، خواهان تحول جدی در وضعیت حکمرانی در کشورند و این تحول را در فرآیندی متین، مستمر و قانونمدار پیگیری می‌کنند.

۲. در این انتخابات، پیروز میدان، دیدگاهی شد که به جای برچسب‌زنی و تضادافکنی، ایران را برای همه ایرانیان می‌خواهد و همه ایرانیان را صاحب حق و نظر می‌شناسد و حل مشکلات کشور را از راه اقناع و اجماع جستجو می‌کند. شما اعتدال و اصلاح را بر انفعال ترجیح دادید و با همه دلخوری و دلنگرانی ترجیح دادید از «حق» رأی و حق تعیین سرنوشت خود استفاده کنید و حاکمیت ملت بر سرنوشت خود را احیا کنید. از این رو، این پیروزی از آن همه ایرانیان است، چه آن‌ها که به دکتر پزشکیان رأی دادند و چه آن‌ها که خاموش ماندند یا انتخاب دیگری داشتند. پس جشن پیروزی را باید با حرکت به سمت تفاهم و تعامل ملی برپا کنیم.

۳. یکی از محور‌های بارز تقابل دو دیدگاه رقیب، حوزه سیاست خارجی کشور بود. مردم به روشنی در این همه‌پرسی ملی، به دیدگاه تعامل سازنده با جهان و بهره‌گیری از دیپلماسی هوشمندانه و عزتمندانه و احیاء توافق برجام رأی دادند. اینک فرصتی دیگر پیش آمده است که به جبران فرصت‌سوزی‌های گذشته برخاست و حق حضور عزتمندانه کشور در جامعه جهانی را بازپس گرفت.

۴. رأی روشن مردم در این انتخابات نشان داد که سیاست‌های اقتصادی و شیوه مدیریتی را که بالاترین نرخ تورم و شکننده‌ترین درجه شاخص فلاکت را در سه سال گذشته به بار آورده است نمی‌خواهند و در حوزه‌های اجتماعی هم بی‌حرمتی به زنان و سلب حق حضور فعال در فضای اجتماعی و مجازی را برنمی‌تابند.

۵. همچنانکه کاهش مشارکت در دور اول انتخابات، پیام اعتراض به محدودسازی‌های غیرقانونی در انتخابات بود، افزایش مشارکت در دور دوم انتخابات، پیام آمادگی برای همکاری در حل مشکلات و رفع موانع را با خود داشت. باید صدای همه ملت را شنید؛ حتی صدای بی‌صدایان را. پیام نیمی از ملت که رأی ندادند و گرچه هرگز در هیچ کشوری همه ملت در انتخابات شرکت نمی‌کنند، اما حاکمیت و دولت جدید ایران نباید نسبت به آرای همچنان خاموش بی‌اعتنا باشد و آنان را نادیده بگیرد و باید برای رشد مشارکت در انتخاب‌های بعدی با افزایش رضایت‌مندی و امید و رقابت در جامعه تلاش کرد.

۶. دولت چهاردهم، بر خلاف آنچه دروغ‌پردازان گفتند، دولت اول دکتر پزشکیان است و دولت سوم هیچ کس دیگری نیست. همه آن‌ها که دل در گرو پیشرفت کشور دارند و عزت اسلام و ایران را می‌خواهند با دل و جان به دکتر پزشکیان، که با سلامت و صداقت خود، سرمایه اعتماد ملی را کسب کرد کمک خواهند کرد تا با کمک شایستگان جامعه بتواند از آلام دردمندان بکاهد و ملت ایران را به زندگی آرام و آسوده و سرافرازانه‌ای که شایسته آن است برساند.

۷. بی‌شک همه نهاد‌های نظام، با احترام به انتخاب ملت ایران، خود را در وظیفه کمک به رئیس‌جمهور ـ که به موجب اصل ۱۱۳ قانون اساسی، پس از مقام رهبری، عالی‌ترین مقام رسمی کشور است و مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه را جز در اموری که مستقیماً به رهبری مربوط می‌شود، بر عهده دارد ـ سهیم خواهند دانست. نخستین گام، کمک به دکتر پزشکیان در تشکیل سریع دولت و آغاز خدمت خواهد بود.

۸. حامیان نامزد پیروز دکتر مسعود پزشکیان طیف‌های متنوعی از اصلاح‌طلبان، اعتدالگرایان، اصولگرایان معتدل و میلیون‌ها شهروند غیرحزبی و غیرتشکیلاتی بودند که ایشان را به ثبت‌نام تشویق کردند، حمایت کردند و رأی دادند. این جبهه بزرگ یک پیروزی گفتمانی بدست آوردند که باید با اتحاد آن را حفظ کنند. ستاد‌های متنوع باید بلافاصله به یک دولت ملی و فراگیر تبدیل شوند و بدون کوچکترین زاویه و چشمداشتی در خدمت رئیس‌جمهور منتخب قرار گیرند.

۹. رئیس‌جمهور منتخب مسئولیت سنگینی را در شرایط دشوار فعلی کشور بر عهده گرفته‌اند. بر شهامت ایشان درود می‌فرستم و با اتکا بر صداقت و سلامت ایشان امیدوارم که مهمترین برنامه و راهبرد ایشان که احیای «دولت عقلا» و «احیای نظام کارشناسی کشور» بود در انتخاب همکارانشان جلوه‌گر شود و همان‌طور که وعده دادند بدون توجه به مسائل جناحی و قومی بهترین وزیران و مدیران را برگزینند و کار را بلافاصله پس از طی مراحل قانونی شروع کنند.

اینجانب، این موفقیت را از صمیم قلب به ملت بزرگ ایران و مقام معظم رهبری تبریک می‌گویم و برای صدیق عزیز، جناب آقای دکتر پزشکیان، توفیق خدمت در این عرصه خطیر را نشان موهبت الهی می‌دانم و از درگاه خداوند منان، پیروزی در عرصه دشوار خدمت به ملت را برای ایشان مسألت می‌نمایم. بی‌شک آن کس که خود را خاک پای ملت ایران می‌شمارد، بالاترین عزت‌ها را از خدای این ملت کسب خواهد کرد.

«امید» همیشه زنده است و «تدبیر» همواره جواب می‌دهد.

حسن روحانی

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران

در ادوار یازدهم و دوازدهم

۱۶ تیر ۱۴۰۳»

منبع: سایت حسن روحانی
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها