|

خاطرات سال 1380 هاشمی‌رفسنجانی| بیست و پنجم تیر

از تقویت جناح راست در شورای نگهبان تا حکم اکبر گنجی

هاشمی رفسنجانی روز بیست و پنجم تیر در مورد چند دیدار و انتصابات شورای نگهبان نوشته‌است.

 

[آقای شیخ نوح علی سلمان]، سفیر اردن، براى خداحافظى آمد؛ مُعمم و اهل علم و دانش است. از شرایط اقامت پنج‌ساله‌اش در ایران و توفیق در بهبود روابط دو کشور اظهار رضایت‌ کرد و گفت، اردن، این روزها در وضع دشوارى است. اکثر مردم اردن، فلسطینى‌الاصل‌اند و سه‌ گذرگاه بین کرانه غربى و شرقى رود اردن، وجود دارد که براى رفت‌وآمد مردم دو کشور استفاده مى‌شود و به خاطر نگرانى از مهاجرت وسیع فلسطینى‌هاى بیشترى به اردن، این روزها محدودیت برقرار شده؛ در عین حال، مردم اردن کمک‌هاى خود را از طرق ارتباط مردمى به فلسطینى‌ها مى‌رسانند و هزینه‌هاى زیادی از سوى اردن که متولی مسجدالاقصى است، مصرف مى‌شود و اگر فشار اسرائیل زیاد شود، خطر مهاجرت وسیع وجود دارد. گفت، اگر این انتفاضه شکست بخورد، به این زودى مبارزه جدیدى پیش نخواهد آمد و لذا کشورهاى اسلامى، باید انتفاضه را حمایت کنند. من هم تأیید کردم و گفتم، احتمالاً اسرائیل، راه نجات از بن‌بست فعلى‌اش را در ایجاد بحران نظامى در منطقه ببیند.

آقاى سیدعلی [هاشمی]، از طلاب کرمانى از قم آمد. داماد مرحوم آیت‌الله [سیدرضا] بهاءالدینى است. گفت، مبلغی براى خرید منزل قرض کرده بوده که سرقت رفته و استمداد کرد و گفت، ابوالزوجه‌اش به او گفته که همسرش - دختر آقاى بهاءالدینى- یک بار در شش‌ماهگى حرف‌ زده است و نزدیک طلوع آفتاب، به اهل‌ خانه گفته است مواظب باشید نمازتان قضا نشود. گفتم، اگر چنین باشد، باید شخصیت مهم دینى داشته باشد. گفت، حالت فوق‌العاده‌ای در او نمى‌بیند؛ ولى زن صالحه‌اى است.

دکتر [علی] محفوظى، رئیس [سازمان] پزشکى قانونى آمد. گفت، با اینکه سازمان در تهران وسایل مناسبی دارد، ولى در شهرستان‌ها، خیلى فقیر و ضعیف است. سالانه حدود یک میلیون پرونده متوفا، به سازمان مى‌آید. گفت، براى آمار فوت‌شده‌ها در کشور، متولى مشخصى نیست و لذا آمار دقیقى نداریم. عضو شوراى [سازمان] نظام پزشکى هم هست و گفت، اکثریت داشتن دوم‌ خردادى‌ها، ایجاد خطر انحراف و سیاسى‌کارى را به وجود آورده است.

دیروز آقاى [علی] یونسى، وزیر اطلاعات خبر داد که آقاى حسن هاشمى، فرزند حاج‌مصطفى‌ کشکویى که چند روز پیش، توسط اشرار در کشکوییه ربوده شده بود، در مرز پاکستان آزاد شده است؛ گویا 50 میلیون تومان، باج مى‌خواستند؛ نمى‌دانم پول داده‌اند یا نه.

آیت‌الله خامنه‌اى، امروز آقایان صادق لاریجانى و [محمدحسن] قدیرى را به عضویت شوراى نگهبان، به جاى آقایان [سیدحسن] طاهرى‌خرم‌آبادى و [رضا] استادى، منصوب کردند و عضویت آقایان [محمد] مؤمن و [محمد] یزدى را تمدید نمودند. این انتصاب‌ها، به عنوان تقویت جناح راست تلقى شده. دوم‌ خردادى‌ها اعتراض به تفسیر شوراى نگهبان، در مورد اختیار مجلس به رأى‌دادن به افرادى در میان همان شش نفر معرفى‌شده قوه قضائیه را آغاز کرده‌اند.

پس از نقض حکم دادگاه تجدید نظر آقای [اکبر] گنجى در دیوان‌ عالى‌ کشور، دادگاه [هم‌عرض] دیگرى او را به شش سال زندان محکوم کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها