|

خاطرات سال ۱۳۸۰ هاشمی‌رفسنجانی| هشتم مرداد

اخطار محسن رضایی به آذربایجان/ نقد مسیح مهاجری به بیت رهبری و مدیریت نظام

هاشمی رفسنجانی روز هشتم مرداد در مورد دیدار با مسیح مهاجری، مدیر شرکت کالای لندن، دیدار و گفت‌‌وگویی با میرباقری و اظهارات محسن رضایی نوشته است.متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

اخطار محسن رضایی به آذربایجان/ نقد مسیح مهاجری به بیت رهبری و مدیریت نظام

آقاى مسیح مهاجرى، [مشاور اجتماعی رئیس‌جمهور و مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی] آمد. نوشته‌اى تهیه‌ کرده، در مورد خطراتى که انقلاب را تهدید مى‌کند و ضعف بیت رهبرى و مدیریت نظام و کشور و پیشنهادهایى براى حل مشکلات داده است. از سخنرانى من در جمع پزشکان مسلمان مقیم آمریکا، با اعجاب تمجید کرد و گفت، حُضار اجلاس، تحت تأثیر قرار گرفته‌اند. دکتر [علیرضا] مرندى و دکتر نوحى و... شبیه حرف‌هاى آقای مهاجرى را گفتند.

آقاى [مهدی] حسینى، مدیر شرکت کالاى لندن آمد. متأثر است، از برخوردهایى که با محوریت مسئله مبارزه با فساد، با حیثیت مدیران و نیز از تهاجمى که به وزارت نفت در مورد قراردادهاى بیع متقابل [=بای‌بک] مى‌شود. جزوه‌هایى در دفاع و ضرورت این‌ کارها آورد و براى حل این مشکل که در دوران دولت سازندگی نبوده، استمداد کرد.

آقایان [محمدمهدی] میرباقرى و [علیرضا] پیروزمند از شاگردان مرحوم سیدمنیرالدین شیرازى، [بنیان‌گذار فرهنگستان علوم اسلامی قم] آمدند. سؤالاتى دارند، در مورد راهکار حل تضاد دیندارى و مدرنیسم و به قول خودشان حجت و کارآمدى؛ ولى تحت‌تأثیر ادبیات استادشان، این سؤال ساده را در اصطلاحات و ادبیات ضعیف‌الفهمی گم مى‌کنند. گفتم، با اجتهاد پویا و اصول و مبانى انعطاف‌پذیر اسلامى، مشکل واقعی نداریم. مشکل از سوءفهم است، با ضعف عمل. عصر، عقد ازدواج دختر آقاى [غلامرضا] انصارى و پسر آقاى کلاهدوز را بستم. داماد و عروس، هر دو دانشجو در انگلستان‌اند.

اسرائیل، امروز به جنوب لبنان و غزه و کرانه باخترى حمله و جمعى را شهید کرده و دو انفجار هم در بیت‌المقدس به وقوع پیوسته است. مسئله قتل‌هاى عنکبوتى مشهد، هنوز مورد بحث است و چپ‌ها و خارجى‌ها، در مطالب اعلام‌شده ابراز تردید مى‌کنند.

آقاى محسن رضایى، [دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام]، به [جمهوری] آذربایجان، اخطار داده که اگر به این صورت ادامه دهد، ممکن است مردم ایران، خواستار برگشت آذربایجان شمالى به خاک ایران شوند. به این حرف، در داخل توجهى نشده، ولى در رسانه‌هاى خارجى و جمهورى آذربایجان، با حساسیت‌ زیاد با آن مواجه شده‌اند.

در پاکستان، ترورها و ناامنى‌ها ادامه دارد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها