|

خاطرات سال ۱۳۸۰ هاشمی‌رفسنجانی| بیست و دوم

اختلافات شدید در شوراى شهر تهران/ کابینه انتظارات مردم را برآورده نمی‌کند

هاشمی رفسنجانی روز بیست و دوم خرداد در مورد دیدار با سفیر روسیه در ایران، نماینده شهرکرد و روابط عمومی مجمع و برخی اخبار خارجی نوشته است.متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

اختلافات شدید در شوراى شهر تهران/ کابینه انتظارات مردم را برآورده نمی‌کند

[آقای الکساندر ماریاسوف]، سفیر روسیه آمد. زبان فارسى را خوب مى‌داند. مذاکرات به زبان فارسى بود. دربارۀ مسائل دوجانبه، دریای خزر، قفقاز، افغانستان، آسیاى مرکزى و تاجیکستان، صحبت کردیم. روى تداوم کار در امور هسته‌اى و نظامى و گاز و نفت هم تأکید شد.

آقاى [محمد] رئیسى، نماینده شهرکرد آمد. از مشکلات اقتصادى و شغلى مردم نگران است و گفت، در فکر بوده که از نمایندگى استعفا بدهد؛ چون مجلس کارى براى مردم نمى‌کند و سیاسى‌کارى آنها را مشغول کرده است. مقدارى شیرینى آورده بود و دعوت کرد که به چهارمحال و بختیارى سفر کنم.

آقاى [محمدرضا] صادق، از روابط عمومى دبیرخانه [مجمع تشخیص مصلحت نظام] آمد. از شگردهاى تبلیغاتى عوامل نفوذى و تعرض گفت و راهکار براى بهداشت تبلیغاتى ارائه کرد. عصر آقاى [غلامرضا] فروزش، [عضو شورای اسلامی شهر تهران] آمد. از اختلافات شدید و مشاجره در شوراى شهر تهران و درگیرى‌های آنها با شهردار و صدمه‌دیدن امور شهر، گفت و از این مشاجرات و از اوضاع عمومی کشور، ابراز نگرانی‌ کرد و تأکید بر چاره‌اندیشی داشت. کابینه معرفى‌شده آقاى [سیدمحمد] خاتمى را ضعیف و سیاسى مى‌بیند. دیروز آقاى خاتمى، [رئیس‌جمهور]، کابینه جدید را به مجلس داده است.

بحث مهم رسانه‌هاى داخلى و خارجى، متمرکز بر مسائل کابینه معرفى شده است. تقریباً اجماع است که کابینه، انتظارات مردم را برنمى‌آورد. هر گروه، دلیل خود را براى مخالفت دارد. به نظر مى‌رسد تعدادى از وزراى پیشنهادى، رأى اعتماد به دست نیاورند. حرف‌هاى تندى هم علیه آقاى خاتمى، از درون جبهه دوم‌ خرداد زده مى‌شود. آقاى فروزش‌ گفت، مطلع است که دفتر تحکیم وحدت هم بنا دارد مخالفت را شروع کند.

باران در اکثر نقاط ایران مى‌بارد. تلفات سیل در استان گلستان از ۳۰۰ نفر گذشته: ۱۷۰ کشته و ۱۳۰ مفقود و بیش از ۲۰ میلیارد تومان خسارت. اگر سد گلستان نبود، خطر خرابى خیلى بیشتر بود.

بحران بین انگلیس و ایرلند هم اوج گرفته و انگلیس، یک دور تمام نهادهاى مدنى را تعطیل کرد. در لبنان، ارتش حدود ۲۵۰ نفر از مخالفان حضور سوریه را بازداشت‌کرده و اعتراضات زیادى در جریان است. امروز در سوریه و اردن و فلسطین، تعداد زیادى از مردم در اعتراض به اسرائیل اعتصاب دارند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها