|

خاطرات سال ۱۳۸۰ هاشمی‌رفسنجانی| بیست و ششم مرداد

از سرکوب دو گروه سپاه در پاکستان تا بحث دربارۀ تصرف بیت‌الشرق و دفاتر فلسطینى‌ها

هاشمی رفسنجانی روز بیست و ششم خرداد به اتفاقات روز اشاره کرده‌است. او اخبار را در رادیو بی‌بی‌سی شنیده و در مورد تظاهرات مردم آفریقای جنوبی، مساله فلسطین، مرگ یک نماینده مجلس و حوادث پاکستان نوشته‌است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

از سرکوب دو گروه سپاه در پاکستان تا بحث دربارۀ تصرف بیت‌الشرق و دفاتر فلسطینى‌ها

مطابق معمول هر روز، بعد از نماز صبح به اخبار [بخش فارسی] رادیو بى‌بى‌سى، گوش دادم. با روشن‌کردن سماور و گرم‌کردن شیر، صبحانه را آماده کردم. یک ربع ساعت، روى تریدمیل پیاده‌روی‌ کردم. گزارش‌ها را روى صفحه کامپیوتر دیدم و پس از صرف صبحانه، به مطالعه پرداختم.

در گزارش‌ها، تظاهرات مردم آفریقاى جنوبى، در اعتراض به فشار آمریکا، براى حذف «مترادف‌بودن صهیونیسم و نژادپرستى» از کنگره نژادپرستى در دوربان آمده است. گویا میزبانان، تسلیم خواست آمریکا شده‌اند. تشکیل جلسه شوراى امنیت سازمان ملل، براى بحث دربارۀ تصرف بیت‌الشرق و دفاتر فلسطینى‌ها توسط اسرائیل، در روز دوشنبه آینده، به درخواست [سازمان] کنفرانس اسلامى تصویب شد. اسرائیل تلاش دارد که آمریکا، مانع صدور قطع‌نامه علیه اسرائیل و نیز مانع تصمیم به اعزام نیروى حافظ صلح به منطقه شود.

دولت ترکیه اعلام کرده، دو فروند هواپیماى جنگى اف- 16، به نشانه جانبدارى از جمهورى آذربایجان، درخصوص اختلاف ایران و آذربایجان [در خصوص اکتشاف میدان گازی و نفتی واقع در دریای خزر]، به باکو اعزام مى‌کند. ترکمنستان هم مخالفت خود را با اقدامات آذربایجان، در حوزه‌هاى نفتى و گازی مورد اختلاف اعلام داشته است. در پاکستان، دولت اقدام به سرکوب دو گروه سپاه صحابه و سپاه محمد کرده و نهضت جعفرى هم مورد تعرض قرار گرفته و جمع زیادى بازداشت شده‌اند.

خبر رسید، آقاى [علی] موحدى‌ساوجى، [نماینده سابق تهران]، متأسفانه در یک حادثه رانندگى، به رحمت خدا واصل شده است؛ با خانواده‌اش در سفر مازندران بوده‌اند و بین راه قائم‌شهر به سوادکوه، ماشین به دره افتاده است. خود ایشان رانندگى را به عهده داشته است. عصر، آقاى [قربانعلی] دُرى [نجف‌آبادی]، تلفنى خواست براى مراسم تشییع و معالجه مصدومان کمک‌ کنم‌ که خوب برگزار شود.

سندى را خواندم که محققان آمریکایى، براى دولت آمریکا تهیه کرده‌اند و ضررهاى آمریکا را از رهگذر درگیرى و خصومت با ایران، تشریح کرده و خواستار رفع مخاصمه شده‌اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها