|

محمد هاشمی رفسنجانی: سهم خواهی‌های بی منطق و توقعات بی‌جا مردود است

عضو هیات موسس حزب کارگزاران سازندگی اعلام کرد: اکنون کشورمان در وضعیتی نیست که در مسیر دولت پیش رو اشکال و مانع تراشی شود. هر که به دنبال مشکل سازی در مسیر دولت باشد در وهله اول خود را تخریب می‌کند و از چشم‌ها خواهد انداخت.

محمد هاشمی رفسنجانی: سهم خواهی‌های بی منطق و توقعات بی‌جا مردود است

به گزارش شبکه شرق، عبارات و کلیدواژه‌های پرتکرار مسعود پزشکیان در ایام پس از انتخابات ریاست جمهوری، «دولت وفاق ملی» و «پرهیز از دعوا» است. همچنین مسعود پزشکیان بار‌ها از دعوت همه احزاب برای شکل دهی یک دولت منسجم خبر داده است.

 
رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار با رئیس و نمایندگان مجلس، بر ضروریت پاسخگویی مجلس و ضرورت تعامل سازنده دولت و مجلس تاکید کرده اند. در چنین شرایطی همچنان برخی نگرانی‌ها در خصوص چگونگی تحقق ایده دولت مبتنی بر وفاق ملی مطرح است. همچنین پرسش‌هایی درباره چگونگی موفقیت مسعود پزشکیان در تحقق وعده‌های داده شده مطرح می‌شود. محمد هاشمی رفسنجانی، عضو هیات موسس حزب کارگزاران سازندگی و فعال سیاسی در گفتگو با فرارو به این پرسش‌ها پاسخ داده است:
 
دوران پشت ابر ماندن ماه در آسمان سیاست کشور تمام شده
 
محمد هاشمی رفسنجانی گفت: «آقای پزشکیان بار‌ها و بار‌ها صحبت از تعامل، صلح، وفاق ملی و حل مشکلات با همکاری همه جناح‌ها صحبت کرده است. ایشان تاکید کرده که به تنهایی و فقط با یک جناح نمی‌شود کشور را پیشرفت و توسعه داد. اما روز‌های انتخابات و مناظره‌ها تمام شده است و در آستانه برگزاری مراسم تحلیف هستیم.
 
در دوره‌های قبل از آقای احمدی نژاد که بدعت گذار برخی عادات بد شد، دولت‌های مختلفی که در انتخابات پیروز می‌شدند، اعلام می‌کردند که دولت پیش رو، دولت همه مردم است و تعلق به یک حزب خاص نیست در حال حاضر نیز، آقای دکتر پزشکیان سعی کرده این سنت را احیا کند. مقام معظم رهبری هم در جلسه روز‌های اخیر خود با نمایندگان به صراحت بر اهمیت همکاری و همدلی مجلس و دولت تاکید کردند و مهر تاییدی بر گفته‌های آقای پزشکیان مبنی بر لزوم همکاری همه جانبه گروه‌های سیاسی زدند. در دورانی هستیم که باید دعوا‌های سیاسی کنار گذاشته شود و به دنبال راهی برای حل مشکلات سیاسی باشیم.»
 
وی افزود: «آقای پزشکیان که صراحتا تعیین موضع کرده است، اما این وضعیت یک طرف دوم هم دارد. درواقع باید ببینیم جناح مقابل ایشان چه می‌کند و تن به همراهی و همکاری می‌دهد یا نان خود را در اختلاف و تفرقه می‌بیند؟ ایجاد تشنج و درگیری سیاسی در شرایط فعلی به نفع کدام گروه سیاسی است؟ آیا شکل گیری تنش در کشور به نفع مردم است؟ معتقدم در شرایط فعلی، این مسئله نه تنها سودی ندارد، بلکه باعث می‌شود آن‌هایی که به دنبال ایجاد درگیری و تنش هستند، بیش از پیش نزد مردم رسوا شوند.
 
اگر ما اصل دموکراسی در کشور را پذیرفته‌ایم، اگر به رای مردم همانطور که رهبری تاکید کردند احترام می‌گذاریم، باید از ایجاد تنش و درگیری‌های سیاسی اجتناب کنیم. به نظرم می‌رسد در شرایط و برهه حساسی قرار داریم که همه حرکات افراد، تکلیف آن‌ها را به سرعت روشن می‌کند. درواقع است. اکنون کشورمان در وضعیتی نیست که در مسیر دولت پیش رو اشکال و مانع تراشی شود. هر که به دنبال مشکل سازی در مسیر دولت باشد در وهله اول خود را تخریب می‌کند و از چشم‌ها خواهد انداخت.»
 
عضو هیات موسس حزب کارگزاران سازندگی در ادامه گفت: «البته این که تا قبل از تشکیل دولت و تشکیل کابینه، برخی کری خوانی کرده یا تلاش کنند وجهه دولت آینده را تخریب کنند، جای تعجب ندارد، اما به محض این که دولت تشکیل شود، اگر شخص یا گروهی به شکل تخریبی علیه دولت و رئیس جمهور فعالیت کرده یا سخن پراکنی کند، هم در چشم مردمی که با هزار امید و از بیم تشدید مشکلات کشور رای داده اند، تخریب می‌شود و هم احترام سخن رهبری را نگه نداشته اند.
 
رهبری در جدیدترین سخنان خود صراحتا تعیین موضع کردند و بر وفاق گروه‌ها تاکید کردند؛ بنابراین گروه‌های تخریبچی به ویژه در روز‌های آغاز به کار دولت تبدیل به افرادی خواهند شد که «ضد رهبری» هستند و نمی‌توان به این نوع افراد صفت انقلابی داد یا کارشان را انقلابی گری تلقی کرد. قرار نیست هیچکس دولت آتی را نقد کند، یا اساسا جایی برای نقد سازنده نباشد، اما تعریف نقد سازنده و تخریب متفاوت است. آن‌هایی که هنوز دولت شروع به کار نکرده دست به توهین و تهمت و تخریب می‌زنند، چه هدفی دارند و قرار است چه دردی از درد‌های مردم درمان کنند؟ آیا این‌ها واقعا دلسوز و همراه مردمند؟»
 
وی افزود: «با همه این ها، معتقدم شرایط کشور این اجازه را نخواهد داد که کسی بخواهد علیه دولت چهاردهم سم پراکنی کند. ما در شرایط بسیار حساسی در عرصه‌های سیاست خارجی، اقتصاد، معیشت مردم، وضعیت اجتماعی و فرهنگی قرار داریم و تنش روی تنش انباشته است. دیگر جایی برای تفرقه اندازی نیست. آقای پزشکیان به صراحت اعلام کرده از همه گروه‌های سیاسی برای تشکیل یک کابینه متحد دعوت کرده است و از کارشناسان سایر احزاب نیز مشاوره گرفته است؛ بنابراین سهم خواهی‌های بی منطق و توقعات بی جا مردود است.
 
مسیری که آقای پزشکیان انتخاب کرده است روشن است و حرکت خلاف این مسیر به ناکجاآبادی می‌رود که نه نزد مردم جایگاهی دارد و نه نزد رهبری. مردم ما بسیار صبور و فداکاراند و اکنون زمانی است که باید به آنان خدمت شود.»

 

منبع: فرارو
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها