|

پیام ایران به ونزوئلا پس از اعلام نتایج بحث‌برانگیز انتخابات ریاست جمهوری؛ اپوزسیون ونزوئلا پیروزی «نیکلاس مادورو» را نپذیرفت/ ویدئو و تصاویر

مقام‌های انتخاباتی ونزوئلا، علیرغم نظرسنجی‌های متعدد که حاکی از پیروزی کاندیدای اپوزیسیون بودند، «نیکلاس مادورو» را برنده انتخابات اعلام کردند.

پیام ایران به ونزوئلا پس از اعلام نتایج بحث‌برانگیز انتخابات ریاست جمهوری؛ اپوزسیون ونزوئلا پیروزی «نیکلاس مادورو» را نپذیرفت/ ویدئو و تصاویر

به گزارش شبکه شرق، مقام‌های انتخاباتی در ونزوئلا می‌گویند «نیکلاس مادورو» برای سومین بار برنده انتخابات ریاست‌جمهوری شده است؛ امری که در تضاد با نتایج نظرسنجی‌های انجام‌شده قرار دارد.

مقام‌های انتخاباتی ونزوئلا در ساعات اولیه امروز «دوشنبه، ۲۹ ژوئیه ۲۰۲۴/ ۸ مرداد ۱۴۰۳»، علیرغم نظرسنجی‌های متعدد که حاکی از پیروزی نامزد اپوزیسیون بودند، نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور فعلی این کشور را با ۵۱ درصد آرا برنده انتخابات اعلام کردند.

این سومین باری است که مادورو در انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا به پیروزی می‌رسد.

یک مقام ونزوئلایی گفت که «ادموندو گونزالس»، نامزد مخالفان، ۴۴ درصد آرا را به دست آورده است. این در حالی است که مخالفان پیش‌تر گفته بودند «دلایلی برای جشن گرفتن» دارند و از هواداران خواسته بودند تا بر شمارش آرا نظارت کنند.

در پی اعلام نتایج آرا، آقای مادورو با حضور در کاخ ریاست‌جمهوری از حامیانش تشکر کرد و گفت انتخاب مجدد او «پیروزی صلح و ثبات» است. وی همچنین ادعای کارزار انتخاباتی خود مبنی بر «شفاف بودن سیستم انتخاباتی ونزوئلا» را تکرار کرد.

نیکلاس مادورو اضافه کرد که او روز دوشنبه فرمانی را برای انجام «گفتگوی بزرگ ملی» امضا خواهد کرد.

در سوی مقابل «ماریا کورینا ماچادو»، از رهبران برجسته اپوزسیون، که در کنار گونزالس حاضر شده بود، در مصاحبه‌ای گفت: «ونزوئلا یک رئیس‌جمهور منتخب دارد و او ادموندو گونزالس است.»

ادموند گونزالس و نیکلاس مادورو

او اضافه کرد «ما در تمامی مناطق و استان‌های کشور برنده شده‌ایم.»

او با تقاضا از ارتش این کشور برای حمایت از نتایج رای‌گیری انتخابات گفت: «پیامی برای ارتش: مردم ونزوئلا حرف خودشان را زده‌اند: آن‌ها مادورو را نمی‌خواهند.»

این در حالی است که ارتش ونزوئلا همواره از نیکلاس مادورو، راننده اتوبوس و وزیر امور خارجه سابق، حمایت کرده است و هیچ نشانه عمومی مبنی بر جدایی فرماندهان نیروهای مسلح از دولت ونزوئلا وجود ندارد.

گونزالس خود نیز قبل از اعلام نتایج در پستی در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرده بود: «نتایج را نمی‌توان پنهان کرد. کشور به طور مسالمت‌آمیزی تغییر را انتخاب کرده است.»

چندین موسسه نظرسنجی معتبر قبل از این برآورد کرده بودند که نامزد اپوزسیون با اختلاف بالا انتخابات را برنده خواهد شد.

بنابر نظرسنجی خروجی موسسه «ادیسون ریسرچ»، که برای نظرسنجی‌هایش در انتخابات ایالات متحده معروف است و آرای شهروندان را پس از خروج از شعب اخذ رای پرسیده بود، گونزالس ۶۵ درصد آرا و مادورو ۳۱ درصد آرا را به دست می‌آوردند.

موسسه نظرسنجی محلی «مگانالیسیس» نیز ۶۵ درصد آرا را برای گونزالس و کمی کمتر از ۱۴ درصد را برای مادورو پیش بینی کرده بود.

الویس آموروسو، رئیس شورای ملی انتخابات، در بیانیه‌ای تلویزیونی گفت که حدود ۸۰ درصد صندوق‌های رای شمارش شده است و افزود که نتایج به دلیل «خرابکاری» در سیستم انتقال داده‌های انتخاباتی اعلام نتایج انتخابات به تعویق افتاده بود.

او با بیان اینکه از دادستان کل خواسته است تا درباره «اقدامات تروریستی» تحقیق کند، گفت مشارکت در انتخابات ۵۹ درصد بوده است.

قرار بوده است که شورای ملی انتخابات یک نهاد مستقل باشد، با این حال اپوزسیون آن را «بازوی دولت» دانسته‌اند.

مخالفان گفته‌اند به یک مقام ارشد آن‌ها که قرار بود ناظر شمارش کلی آرا در سطح کشوری ملی باشد اجازه نظارت داده نشده است و در چندین مرکز رای‌گیری نیز ناظران اپوزسیون مجوز حضور در سر صندوق‌ها را به هنگام شمارش آرا نداشته‌اند.

اپوزیسیون پیشتر گفته بود که رای‌دهندگان پس از ۲۵ سال حکومت حزب سوسیالیست «تغییر» را انتخاب کرده‌اند.

نخستین واکنش‌های آمریکا و اروپا به پیروزی نیکلاس مادورو

همزمان آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، گفت ایالات متحده «نگرانی‌هایی جدی دارد که نتیجه اعلام‌شده منعکس‌کننده اراده یا آرای مردم ونزوئلا نیست.»

بلینکن از مقامات انتخاباتی خواسته است تا جدول دقیق نتایج آرا را منتشر کنند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار شفافیت در نتایج انتخابات ونزوئلا شد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز با با بیان اینکه باید به مردم ونزوئلا احترام گذاشته‌ شود خواستار «شفافیت در روند انتخابات شامل جزئیات شمارش آرا و دسترسی به آمار صندوق‌ها» شده است.

سخنرانی نیکلاس مادورو پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا

«نیکلاس مادورو» پس از سومین پیروزی پیاپی خود در انتخابات ریاست جمهوری، در جمع هوادارنش بر حاکمیت صلح و ثبات در ونزوئلا تاکید کرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا پس از اعلام پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری با حضور در جمع هوادارانش در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا گفت: «از امروز به بعد صلح و ثبات در کشور حاکم خواهد شد.»

او افزود: «ما در انتخابات هیچ کشوری دخالت نمی‌کنیم و اکنون به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا بر لزوم احترام به حاکمیت ملی، قانون اساسی و اراده ملت ونزوئلا تاکید می‌کنم. از دموکراسی و قوانین و ملت دفاع خواهم کرد و از این ملت برای شجاعت آن با وجود همه تبلیغات مسموم تشکر می‌کنم.»

مادورو گفت: «فاشیسم در ونزوئلا جایی ندارد. این پیروزی برای صلح، ثبات و برابری است و میراث جمهوریت است.»

او خطاب به «هوگو چاوز» رئیس‌جمهور فقید ونزوئلا گفت:‌ «ای چاوز! این پیروزی متعلق به توست.»

آموروسو، رئیس شورای ملی انتخابات ونزوئلا اعلام کرد نیکلاس مادورو با کسب ۵۱ درصد آرا برای سومین دوره در انتخابات ریاست‌جمهوریِ این کشور پیروز شده است.

مادورو ۶۱ ساله که از سال ۲۰۱۳ بر ونزوئلا حکومت می‌کند، متعهد است که «صلح و ثبات» را در این کشور حفظ کند. نظام حاکم چاویستا، یک جنبش سیاسی با الهام از سوسیالیست‌هاست که تقریبا سه دهه پیش با انتخاب «هوگو چاوز» آغاز شد و تحت رهبری و حمایت نیکلاس مادورو ادامه یافت.

نیکلاس مادورو

 

نیکلاس مادورو

مادورو در جمع هوادارانش پس از اعلام رسمی نتایج

اپوزیسیون ونزوئلا شکست در انتخابات پیروزی مادورو را نپذیرفت

یکی از سران اپوزیسیون ونزوئلا اعلام کرد که تیم انتخاباتی ادموندو گونزالس شکست خود را در انتخابات ریاست جمهوری نمی‌پذیرد.

به نقل از وبگاه روسیا الیوم، «کورینا ماچادو» از سران اپوزیسیون ونزوئلا در یک کنفرانس مطبوعاتی ضمن عدم پذیرش پیروزی مادورو در انتخابات این کشور، گفت: می‌خواهیم به همه ملت ونزوئلا و به تمام جهان بگوییم که ونزوئلا رئیس جمهور جدیدی دارد و این رئیس جمهور «ادموندو گونزالس» است!

پیش‌تر نیز شورای انتخابات ونزوئلا نتیجه شمارش آرا را اعلام کرده و گفت: درصد آرای «نیکلاس مادورو» ۵۱.۲ درصد است و میزان آرای گونزالس نامزد اپوزیسیون نیز در این انتخابات ۴۴.۲ درصد بوده است.

گفتنی است پیش از اعلام نتایج انتخابات ونزوئلا، «خاویر میلی» رئیس جمهور آرژانتین نیز اعلام کرد که پیروزی مادورو را در این انتخابات نمی‌پذیرد.

 

 پیروزی نیکلاس مادورو برای سومین بار در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا

بر اساس اعلام کمیسیون انتخابات ونزوئلا، نیکولاس مادورو پس از شمارش ۸۰ درصد آرا، در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا پیروز شد.

بر اساس اعلام کمیسیون انتخابات ونزوئلا، مادورو پس از شمارش ۸۰ درصد آرا، در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا پیروز شد و با کسب ۵۱.۲ درصد آرا برای سومین بار در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا به پیروزی دست یافت.

نیکلاس مادورو

پیش از این هم ستاد انتخاباتی نیکلاس مادورو، نامزد ریاست جمهوری ونزوئلا امروز (دوشنبه) پیروزی او را اعلام کرد و خواستار انتشار آمار رسمی شورای ملی انتخابات شد و از شهروندان برای مشارکت در رای‌گیری قدردانی به عمل آورد.

خورجه رودریگز، رئیس پارلمان ونزوئلا و مدیر کمپین ریاست جمهوری همچنین با اعلام پیروزی نیکولاس مادورو در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: «ما از شما تشکر می‌کنیم. ما نمی‌توانیم نتیجه را اعلام کنیم، اما می‌توانیم چهره خود را به شما نشان دهیم. این یک پیروزی برای همه بود. این یک پیروزی بود که به ما در ساختن آینده کمک می‌کند. البته باید منتظر اعلام نتایج رقابت از سوی شورای ملی انتخابات باشیم، چون به قوانین کشورمان و قانون اساسی جمهوری بولیواری ونزوئلا احترام می‌گذاریم.»

خورخه رودریگز گفت: «مردم حرفشان را زده‌اند و باید به صدای مردم احترام گذاشته شود و همه برای احترام به آن تلاش خواهیم کرد.» این ستاد از شورای ملی انتخابات ونزوئلا به دلیل «کار بی‌نقص» سیستم انتخاباتی که اجازه داد انتخابات در «آرامش مطلق» برگزار شود، تشکر کرد.

آموروسو، رئیس شورای ملی انتخابات ونزوئلا نیز در ادامه اعلام کرد نیکلاس مادورو با کسب ۵۱.۲ درصد آرا برای سومین دوره در انتخابات ریاست‌جمهوریِ این کشور پیروز شده است.

جمهوری بولیواری ونزوئلا همچنین دوشنبه در بیانیه‌ای مداخله گروهی از دولت‌ها و قدرت‌های خارجی در انتخابات ریاست جمهوری را محکوم کرد. دولت ونزوئلا اعلام کرد: «نسبت به عملیاتی برای مداخله در روند انتخابات، در حق تعیین سرنوشت ما و در حاکمیت میهن ما توسط گروهی از دولت‌ها و نیرو‌های خارجی هشدار می‌دهیم.»

پیش از این روز یکشنبه، آرژانتین، کاستاریکا، اکوادور، پاناما، پاراگوئه، پرو و ​​اروگوئه با صدور بیانیه‌ای خواستار شمارش شفاف آرا تحت نظارت ناظران شدند. به گفته دولت ونزوئلا، این بیانیه و همچنین سخنان تعدادی از سیاستمداران دست راستی از کشور‌های مختلف «با هدف تحریف آنچه به صورت مسالمت‌آمیز بیان شده است و حق انتخاب مردم است.»

به گزارش اسپوتنیک، مقامات ونزوئلا خاطرنشان کردند که مردم در انتخابات آزادانه و قانونی رای داده‌اند.

این در حالیست که در واکنشی زودهنگام، رئیس‌جمهور آرژانتین گفت: «پیروزی مادورو در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا را به رسمیت نمی‌شناسد. با این حال، ناظران انتخابات از آفریقای جنوبی، این رأی‌گیری انتخابات ریاست جمهوری را آزاد، عادلانه و شفاف دانستند.»

«ماریا ماچادو» رهبر راست افراطی ونزوئلا که اجازه شرکت در انتخابات را پیدا نکرد هم گفت: «همه ما در مراکز رای‌گیری می‌مانیم تا زمانی که آرا شمارش کامل شود و سوابق به دست آید.»

«ادموندو گونزالس» نامزد راست افراطی و رقیب اصلی مادورو هم گفت: «نتایج انتخابات ریاست جمهوری را نمی‌توان انکار کرد و کشور تغییر مسالمت‌آمیز را انتخاب کرده است.»

مادورو ۶۱ ساله که از سال ۲۰۱۳ بر ونزوئلا حکومت می‌کند، متعهد است که «صلح و ثبات» را در این کشور حفظ کند. نظام حاکم چاویستا، یک جنبش سیاسی با الهام از سوسیالیست‌هاست که تقریبا سه دهه پیش با انتخاب «هوگو چاوز» آغاز شد و تحت رهبری و حمایت نیکلاس مادورو ادامه یافت.

بیش از ۶۳۵ ناظر بین‌المللی، از جمله تیم‌هایی از کارشناسان و همچنین ۶۵ متخصص از کمیسیون‌های انتخاباتی در سراسر جهان، بر انتخابات ونزوئلا نظارت کردند.

نیکلاس مادورو

پیام ایران پس از اعلام پیروزی مادورو در انتخابات ونزوئلا

سخنگوی وزارت خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران مراتب حمایت و همبستگی خود را با جمهوری بولیواری ونزوئلا جهت پیشبرد ‌برنامه‌های توسعه ملی و نیز تقویت همکاری‌های دوجانبه تجدید می‌نماید.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه در ایکس نوشت: «برگزاری موفق انتخابات ریاست جمهوری در ونزوئلا را به مردم و دولت این کشور و نیز به رئیس جمهور منتخب مردم ونزوئلا تبریک می‌گوئیم. این انتخابات که علی‌رغم برخی تهدیدات و تحریم‌های ظالمانه و ناعادلانه تحمیل شده بر ونزوئلا، با حضور و مشارکت گسترده مردم و با نظارت صدها ناظر بین‌المللی از کشورها، نهادها و سازمان‌ها برگزار شد، حاکی از نهادینه شدن روند مردم سالاری در این کشور است. جمهوری اسلامی ایران مراتب حمایت و همبستگی خود را با جمهوری بولیواری ونزوئلا جهت پیشبرد برنامه‌های توسعه ملی و نیز تقویت همکاری‌های دوجانبه تجدید می‌نماید.»

منبع: یورونیوز
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها