|

شمارش معکوس برای حمله انقام‌جویانه ایران به اسرائیل؛ کدام مراکز حساس اسرائیل در تیررس ایران هستند؟/ تصاویر

امکان دارد که ایران منطقه «هاکیریا» در تل‌آویو (محل استقرار ستاد ارتش اسرائیل که از آن به عنوان همتای اسرائیلی پنتاگون نام برده می‌شود)، کنست (پارلمان اسرائیل) و دفتر نخست‌وزیر را در لیست اهداف خود قرار داده باشد.

شمارش معکوس برای حمله انقام‌جویانه ایران به اسرائیل؛ کدام مراکز حساس اسرائیل در تیررس ایران هستند؟/ تصاویر

به گزارش شبکه شرق، در پی تشدید تنش‌ها میان ایران و اسرائیل، بازار گمانه‌زنی‌ها درباره نوع حمله ایران به اسرائیل در پاسخ به ترور «اسماعیل هنیه» در تهران و نقاطی که مورد هدف قرار می‌گیرند، داغ است.

موسسه آمریکایی مطالعات جنگ (ISW)، در آخرین گزارش خود، سه احتمال برای پاسخ ایران به اسرائیل مطرح کرده است.

بازار گمانه‌زنی‌ها درباره نوع حمله ایران به اسرائیل در پاسخ به ترور «اسماعیل هنیه» و نقاطی که مورد هدف قرار می‌گیرند، داغ است. تحلیلگران و منابع آگاه، احتمالات مختلف را مورد نظر قرار می‌دهند. بر اساس گزارش‌ها، حمله ایران یا به صورت مستقیم اتفاق افتاد یا عملیاتی از طریق نیرو‌های نیابتی در منطقه انجام خواهد شد. آن‌ها معتقدند که این حمله یا به خاک اسرائیل انجام می‌شود یا منافع رژیم تل‌آویو در کشور‌های دیگر را هدف قرار می‌دهد.

تردید‌ها درباره وقوع پاسخ ایران به عملیات ترور «اسماعیل هنیه» از بین رفته و همه منتظر آغاز این عملیات هستند. مشخص نیست که ایران عملیاتی را انجام می‌دهد و مسئولیت آن را می‌پذیرد یا ضرباتی وارد می‌کند و عقب می‌نشیند. با توجه به اظهارنظر‌های مقامات عالی کشور، احتمال اول پررنگ‌تر است. سطح اقدام ایران و شدت عمل علیه اسرائیل دغدغه ذهنی پژوهشگران، تحلیلگران سیاسی و نظامی و همچنین منابع دیپلماتیک است. در این گزارش، گمانه‌زنی‌های رسانه‌ها و پژوهشگران خارجی را بررسی می‌کنیم.

اهداف سه‌گانه حمله ایران به اسرائیل: سایت‌های دولتی، اقتصادی و نظامی

موسسه آمریکایی مطالعات جنگ (ISW)، در آخرین گزارش خود، سه احتمال برای پاسخ ایران به اسرائیل مطرح کرده است. بخش اول، به مقر‌های اصلی دولتی و نظامی بر می‌گردد. بر اساس این گزارش، امکان دارد که ایران منطقه هاکیریا در تل‌آویو (محل استقرار ستاد ارتش اسرائیل که از آن به عنوان همتای اسرائیلی پنتاگون نام برده می‌شود)، کنست (پارلمان اسرائیل) و دفتر نخست‌وزیر را در لیست اهداف خود قرار داده باشد.

حمله ایران به بندر حیفا در اسرائیل

حمله ایران و اسرائیل پس از ترور اسماعیل هنیه

در بخش دوم، اهداف اقتصادی قرار دارند. بر اساس این گزارش ممکن است که ایران میادین نفت و گاز، فرودگاه‌ها، بنادر و نیروگاه‌ها در فهرست اهداف خود داشته باشد. پژوهشگران این اندیشکده آمریکایی معتقدند که قرار گرفتن احتمالی این اهداف در فهرست ایران با هدف ایجاد اثرات اقتصادی و اطلاعاتی بر اسرائیل صورت گرفته است. چرا که یک تهدید جدی از سوی ایران برای فرودگاه بن‌گوریون یا بندر حیفا باعث عقب کشیدن شرکت‌های حمل و نقل تجاری از ارائه خدمات به این نقاط می‌شود.

سایت‌های نظامی، سومین بخش از اهداف ذکر شده در این گزارش است که بیان می‌کند امکان هدف گرفتن پایگاه‌های هوایی اسرائیل از سوی ایران وجود دارد. پژوهشگران این اندیشکده معقتدند که اسرائیل با توجه به این تهدیدات، احتمالاً سطح حفاظت این اهداف احتمالی را به خصوص در حوزه پدافندی بالا می‌برد.

حمله ایران به اهدافی در شمال، مرکز و جنوب اسرائیل

حمله ایران و اسرائیل پس از ترور اسماعیل هنیه

رسانه انگلیسی «I News» (نسخه دیجیتال روزنامه «i») فهرست مشخص‌تری از اهداف احتمالی ایران و گروه‌های متحد تهران منتشر کرده است. بر اساس اینفوگرافیک قرار گرفته در این سایت، اهداف زیر می‌تواند هدف حمله قرار بگیرند:

اهداف شمالی: میدان گازی کاریش در دریای مدیترانه / پایگاه کنترل ترافیک هوایی ماونت مرون / مرکز فرماندهی نظامی شمال اسرائیل

اهداف مرکزی: بندر اشکلون در ساحل مدیترانه، غرب سرزمین‌های اشغالی / پایگاه هوایی نواتیم و سایت هسته‌ای دیمونا در شرق اسرائیل 

هدف جنوبی: بندر ایلات در جنوبی‌ترین نقطه اسرائیل

حمله موشکی، پهپادی، سایبری ایران به اسرائیل

دیلی تلگراف انگلیس در گزارشی تفصیلی، به این مساله پرداخته است. بر اساس این گزارش، ایران ممکن است بار دیگر از حمله ترکیبی موشکی – پهپادی به اسرائیل استفاده کند. فرضیه بعدی تلگراف، حمله سایبری به اسرائیل است. لازم به ذکر است که حملات سایبری متقابل میان ایران و اسرائیل بی‌سابقه نیست.

تمرکز بر نوع عملیات

تحلیلگران در تلاش هستند تا مدلی از پاسخ ایران را ترسیم کنند. دستگاه‌های اطلاعاتی نیز به دنبال دسترسی به اطلاعاتی هستند که این مساله را برایشان روشن کند. در حال حاضر مطرح می‌شود که پاسخ ایران ممکن است امنیتی یا نظامی باشد، به تنهایی انجام شود یا همراه با گروه‌های مقاومت انجام شود. بعضی رسانه‌های اسرائیلی از آمادگی برای یک عملیات چند روزه تبادل آتش صحبت می‌کنند. معتقدند که این پاسخ اگر نظامی باشد، چند روز طول خواهد کشید. اسرائیل هیوم، رسانه عبری گزارشی از صحبت یک مقام ناشناس اسرائیلی با NBC آمریکا منتشر کرده نشان می‌دهد آن‌ها انتظار دریافت ضربه‌ای ترکیبی از سوی ایران و حزب‌الله را دارند.

دیلی تلگراف نیز احتمال عملیات ایران همراه با گروه‌های نیابتی منطقه‌ای را مطرح می‌کند. بر اساس گزارش تلگراف، احتمالا گروه‌هایی از لبنان، یمن، عراق و سوریه در این عملیات حضور خواهند داشت. خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز احتمال می‌دهد که حزب‌الله و ایران پاسخی مشترک و ترکیبی به اسرائیل بدهند. چرا که در جریان ترور‌های اخیر اسرائیل، فواد شکر معروف به سیدمحسن از فرماندهان شاخه نظامی حزب الله نیز در بیروت هدف قرار گفت و همراه با یک مستشار ایرانی به شهادت رسید.

منبع: فرارو
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها