|

در گفت‌وگوی «شبکه شرق» با احمدی، وکیل پرونده سهند نورمحمدزاده مطرح شد؛

مخالفت اجرای احکام با ارجاع مجدد پرونده سهند نورمحمدزاده به پزشکی قانونی/ بازگشت او به زندان، بدون طی روند کامل درمان، ممکن است به نابینایی چشم راستش منجر شود

وکیل سهند نورمحمدزاده، بازداشتی اعتراضات ۱۴۰۱، خبر از مخالفت اجرای احکام با ارجاع مجدد پرونده موکلش به پزشکی قانونی و احضار او به زندان خبرداد و تاکید کرد که به گفته پزشکان، عدم پیگیری روند کامل درمان می‌تواند به نابینایی یک چشم نورمحمدزاده منجر شود.

مخالفت اجرای احکام با ارجاع مجدد پرونده سهند نورمحمدزاده به پزشکی قانونی/ بازگشت او به زندان، بدون طی روند کامل درمان، ممکن است به نابینایی چشم راستش منجر شود

حامد احمدی، وکیل دادگستری در گفت‌وگو با «شبکه شرق» با اشاره به آخرین وضعیت پرونده سهند نورمحمدزاده، از بازداشت شدگان اعتراضات ۱۴۰۱ اظهار کرد: «همانطور که پیش‌تر اطلاع‌رسانی شد، آقای سهند نورمحمدزاده با تایید اتهام محاربه و حکم صادره توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، ۱۰ سال به نفی بلد در زندان کهنوج کرمان محکوم شد. او در مدت حبس، با اخلال در بینایی چشم راست خود مواجه شد به طوریکه ابتدا او در بینایی خود، با نقطه‌های سیاه رنگ ثابتی مواجه بود و سپس این موضوع به حالت شبه نابینایی تغییر پیدا کرد. با پیگیری‌های صورت گرفته، پرونده سلامت او از کهنوج، به پزشکی قانونی کرمان ارجاع شد. مدتی هم پرونده در آنجا باقی ماند تا اینکه سرانجام اعلام شد که چشم اقای نورمحمدزاده نیازمند نیازمند عمل جراحی است.»

او ادامه داد: «با اعلام نیاز سهند نورمحمدزاده به عمل جراحی چشم، پرونده به اجرای احکام ناحیه ۳۳ تهران اعاده شد. اجرای احکام تهران در آن زمان با مرخصی یک هفته‌ای او برای طی روند درمان موافقت کرد. پس از مرخصی درمانی، اقای نورمحمدزاده تحت لیزر درمانی قرار گرفت و پزشک او تاکید کرد که باید ۲ ماه تحت مراقبت ویژه قرار بگیرد اما اجرای احکام با ۴۵ روز آن موافقت کرد. پس از این مدت اما اوضاع بینایی او بهتر نشد و حتی بدتر هم شد بنابراین عمل جراحی بر روی چشم او صورت گرفت. پس از عمل جراحی هم پزشک اقای نورمحمدزاده مجددا ۲ ماه استراحت تجویز کرد اما با ۴۵ روز آن موافقت شد.»

وکیل سهند نورمحمدزاده با بیان اینکه «۴۵ روز در نظر گرفته شده هم پایان یافت اما بینایی اقای نورمحمدزاده همچنان دچار مشکل است»، گفت: «پزشک آقای نورمحمدزاه هم تداوم ایراد در بینایی او را تایید می‌کند. ماجرا از این قرار است که باتوجه به تداوم وجود نقاط سیاه رنگ ثابت در بینایی چشم راست اقای نورمحمدزاده، فشار بر چشم چپ او افزایش یافته و به گفته پزشک، در حال حاضر، هر دو چشم اقای نورمحمدزاده در خطر قرار دارد. ما برای تداوم روند درمان به اجرای احکام مراجعه کردیم ولی متاسفانه این نهاد، با ارجاع پرونده به پزشکی قانونی مخالفت و اعلام کرد که موکل باید خود را به زندان کهنوج کرمان معرفی کند.»

این وکیل دادگستری با اشاره به ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی کیفری بیان کرد: «قانونا زمانی که  مداوای محکوم به حبس در خارج از زندان ضروری باشد، قاضی اجرای احکام کیفری، مدت زمان مورد نیاز برای مداوا را با توجه به نظر پزشکی قانونی تعیین می‌کند. این یعنی قاضی اجرای احکام نه براساس نظر خود بلکه براساس نظر پزشکی قانونی و مدت زمان لازم برای مداوای محکوم به حبس، باید اقدام کند ولی متاسفانه به رغم تصریح این موضوع در قانون، اجرای احکام زندان اوین با ارجاع پرونده اقای نورمحمدزاده به پزشکی قانونی مخالفت کرده است. این در حالی است که به گفته پزشک، در صورت بازگشت موکل به زندان، امکان از دست رفتن بینایی اقای نورمحمدزاده وجود دارد.»

او در پایان با بیان اینکه «عاجزانه از قوه قضائیه درخواست اجرای قانون را دارم»، گفت: «بینایی آقای نورمحمدزاده نه تنها به حالت طبیعی برنگشته بلکه اوضاع وخیم‌تر شده و حالا هر دو چشم او در خطر قرار دارد. پزشکی قانونی با بررسی مجدد پرونده می‌تواند این موضوع را تایید کند. ارجاع پرونده از سوی اجرای احکام به این نهاد، مشکل را حل خواهد کرد. خواسته ما از قوه قضائیه، چیزی جز این نیست.»

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها