|

دور دنیا در یک دقیقه

ناسائو کانتی در نیویورک؛ اینجا ماسک بزنید جریمه می‌شوید

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

ناسائو کانتی در نیویورک؛  اینجا ماسک بزنید جریمه می‌شوید
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

 از اعلام وضعیت اضطراری در آفریقا شروع می‌کنیم. سپس به دانشگاه کلمبیای نیویورک می‌رویم و علت استعفای رئیسش را جویا می‌شویم. در آخر هم ممنوعیت ماسک در ناسائو کانتی می‌پردازیم.

 

اعلام وضعیت اضطراری آبله میمونی در آفریقا

سرانجام سازمان بهداشت جهانی تصمیم گرفت نسبت به وضعیت شیوع آبله میمونی در آفریقا واکنش نشان دهد و وضعیت اضطراری اعلام کند.

در بیانیه WHO آمده شیوع آبله میمونی در آفریقا شبیه روزهای اولیه شیوع HIV است. واکسن و انواع آزمایش‌‌ها و درمان باید در دسترس عموم قرار بگیرد.

پیش از این بیانیه سازمان بهداشت جهانی، هفته گذشته بسیاری از مراکز درمان و کارشناسان درباره افزایش موارد ابتلا به آبله میمونی در سراسر آفریقا هشدار داده بودند. 

 

گروک دست رد به سینه هیچ کس نمی‌زند

آخرین نسخه هوش مصنوعی پلتفرم ایکس که گروک نام دارد، هر محتوایی که بخواهید مهیا می‌کند؛ بدون محدودیت. ماسک گروک را سرگرم‌کننده‌ترین هوش مصنوعی جهان می‌نامد.

اگر چتGPT در تولید محتوای خشونت‌آمیز و یا ناقض حریم خصوصی و امنیتی به تازگی دچار محدودیت‌هایی شده است، اما گروک همان موانع جزیی را هم سر راه خود نمی‌بیند.

گروک به راحتی تصاویر جعلی از ستاره‌ها می‌سازد و حتی دانلد داک و یا میکی‌موس را همراه مواد مخدر منتشر می‌کند. استفاده از این شخصیت‌ها مستلزم حق نشر است، اما گروک محدودیتی ندارد.

 

انسان‌ها دو بار پیر می‌شوند، نه آهسته و پیوسته

محققان آمریکایی دریافته اند پیرشدن انسان‌ها آهسته و پیوسته نیست. همچنین این که پیر شدن می‌تواند شاخصی برای تشریح بیماری در سنین خاص باشد.

در تحقیقات آمریکایی‌ها، نمونه خون و ادرار و مدفوع و همچنین نمونه‌های سلولی از بینی و بزاق دهان و پوست از یک سال‌ تا ۷ سال داوطلبان جمع‌آوری و بررسی شده است. 

مطالعات این نمونه‌ها می‌گوید تغییرات اساسی در بدن افراد یک‌بار در ۴۴ سالگی و یک بار در ۶۰ سالگی رخ می‌دهد. 

 

فشار هواداران غزه و استعفای رئیس دانشگاه کلمبیا

خانم مینوش شفیق رئیس دانشگاه کلمبیای نیویورک سرانجام زیر فشار هواداران فلسطین و غزه کناره‌گیری خود را اعلام کرد.

منتقدان خانم شفیق می‌گویند او در اوج اعتراضات دانشجویی در دانشگاه کلمبیا پلیس را برای برخورد با چادرهای مستقر دانشجویان در پردیس فراخوانده است. 

از سوی دیگر برخی منتقدان شفیق معتقدند او برای امنیت دانشجویان یهودی کاری نکرده است. مینوش شفیق در بیانیه استعفای خود نوشته این اتفاقات به خانواده‌اش آسیب زده است. 

 

ممنوعیت استفاده از ماسک در ناسائو کانتی

در اقدامی عجیب در ناسائو کانتی نیویورک استفاده از ماسک جرم اعلام شد! بر اساس این قانون پوشاندن صورت در مکان‌های عمومی با ماسک ممنوع می‌شود.

سرپیچی از این قانون یک سال زندان و هزار دلار جریمه در پی خواهد داشت. افراد با دلایل مذهبی و بهداشتی می‌توانند از ماسک استفاده کنند.

مخالفان معتقدند اهالی ناسائو حقوق شهروندی را نقض کرده اند. اما موافقان با هدف جلوگیری از پوشاندن صورت و‌ کشف هویت در تجمعات اعتراضی آن را ممنوع کرده اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها