|

سخنگوی حماس در لبنان:

طرح جدید آمریکا برای تبادل اسرا و آتش‌بس/ مذاکرات هیچ پیشرفتی نداشت

حماس که از اعزام هیاتی به مذاکرات خودداری کرد، از میانجی‌ها خواست تا اسرائیل را برای پذیرش پیشنهاد آتش‌بس آمریکا تحت فشار قرار دهند.

طرح جدید آمریکا برای تبادل اسرا و آتش‌بس/ مذاکرات هیچ پیشرفتی نداشت

به گزارش شبکه شرق، به گفته سخنگوی حماس در لبنان، به رغم خوش‌بینی جو بایدن و بنیامین نتانیاهو به نتیجه مذاکرات غزه، هیچ پیشرفتی در مورد مذاکرات آتش‌بس با اسرائیل حاصل نشده است.

احمد عبدالهادی، سخنگوی حماس در لبنان، به «اسکای‌نیوز» گفت که علیرغم ابراز خوش‌بینی «جو بایدن»، رئیس جمهور ایالات متحده و «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسرائیل نسبت به آخرین دور مذاکرات، «هیچ پیشرفتی در مورد توافق آتش بس با اسرائیل حاصل نشده است.»

عبدالهادی گفت: «دولت بایدن در تلاش است تا نشان دهد که محیط مثبت است. اما دور اول نشان داد که هیچ پیشرفتی وجود ندارد. میانجی‌ها به ما گفتند که موارد مورد توافق حل نشده است و نتانیاهو شرایط بیشتری را بر آن افزود و آن را پیچیده‌تر کرد.»

پیش از این، بایدن مدعی شد که در سایه مذاکرات در قاهره میان اسرائیل و میانجی‌گرانی از ایالات متحده، قطر، مصر، توافقی در حال حصول است، در حالی که نتانیاهو اظهار داشت که مذاکره‌کنندگان اسرائیل، نسبت به دستیابی به توافق «خوش‌بینی محتاطانه» نشان دادند. از سوی دیگر، حماس که از اعزام هیاتی به مذاکرات خودداری کرد، از میانجی‌ها خواست تا اسرائیل را برای پذیرش پیشنهاد آتش‌بس آمریکا تحت فشار قرار دهند.

کارشناسانی از مصر، آمریکا، قطر و اسرائیل در قطر مانده‌اند و روی تحقق تبادل اسرا و سایر مسائل کار می‌کنند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا یکشنبه به اسرائیل می‌رود و روز دوشنبه با نتانیاهو دیدار خواهد داشت.

دور بعدی مذاکرات روز چهارشنبه در قاهره و با هدف اتمام یک توافق برگزار می‌شود. وب‌سایت خبری آکسیوس روز گذشته «شنبه» همچنین گزارش داد، دور جدید مذاکرات آتش‌بس غزه چهارشنبه «۲۱ اوت» (۳۱ مرداد)، در قاهره، به منظور نهایی‌سازی توافق برگزار خواهد شد.

طرح جدید آمریکا برای تبادل اسرا و آتش‌بس میان اسرائیل و حماس

شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل در گزارشی به جزئیات پیشنهاد طرف آمریکایی در مذاکرات آتش‌بس دوحه پرداخت.

به نقل از شبکه المیادین، شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل در گزارشی تاکید کرد، بر اساس طرح طرف آمریکایی، در جریان تبادل اسرا، نخست زنان آزاد می‌شوند و لیستی از اسامی اسرای فلسطینی که در برابر هر اسیر اسرائیلی آزاد می‌شوند، تهیه شده است.

در این گزارش تاکید شده است، لیست اسرای فلسطینی، دربرگیرنده ۴۷ نام است که پیشتر در جریان مبادله اسرا تحت عنوان توافق «شالیط» آزاد شده بودند و مجدداً بازداشت شدند.

شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل گزارش داد که طرح طرف آمریکایی، اکثر خواسته‌های تل‌آویو را پوشش می‌دهد اما اختلافات سر محورهای «فیلادلفیا» و «نتساریم» همچنان پابرجا است.

دوحه پایتخت قطر روزهای پنجشنبه و جمعه، شاهد برگزاری دور دیگری از مذاکرات غیرمستقیم میان طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی با هدف دستیابی به آتش‌بس در نوار غزه بود که بی‌نتیجه به پایان رسید.

پیش از این روزنامه عبری «اسرائیل هایوم» به نقل از منابعی فاش ساخت که نتانیاهو خواستار ضمانت‌نامه مکتوب از دولت «جو بایدن» برای ازسرگیری جنگ علیه حماس پس از اجرای مبادله اسرا شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها