|

دادستان کل لاهه خواستار تصمیم‌گیری فوری درباره بازداشت نتانیاهو شد

دادستان دیوان بین‌المللی کیفری (ICC) از قضات دیوان لاهه درخواست کرد که هرچه سریع‌تر درخصوص بازداشت سران رژیم صهیونیستی ازجمله نتانیاهو و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تصمیم‌گیری کنند.

دادستان کل لاهه خواستار تصمیم‌گیری فوری درباره بازداشت نتانیاهو شد

به گزارش شبکه شرق، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی تاکید کرد که این دادگاه صلاحیت رسیدگی به اتباع اسرائیلی را دارد و از قضات خواست تا فوراً در مورد حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم اسراییل تصمیم بگیرند.

در پرونده‌های دادگاهی که روز جمعه علنی شد، دادستان کریم‌ خان از قضات درخواست کرد که حکم بازداشت مقامات اسراییلی را بررسی کنند.

او گفت: «هر گونه تأخیر غیرموجه در این رسیدگی‌ها به طور مضر بر حقوق قربانیان تأثیر می‌گذارد.»

رویترز در گزارش خود آورده است: خان تاکید کرد که دادگاه صلاحیت رسیدگی به اتباع اسرائیلی که مرتکب جنایات وحشیانه در سرزمین‌های فلسطینی می‌شوند را دارد و از قضات خواست تا چالش‌های قانونی ارائه شده توسط دولت‌ها و طرف‌های دیگر را رد کنند.

در این پرونده با رد استدلال‌های حقوقی مبتنی بر مفاد توافقنامه اسلو و ادعاهای تل‌آویو مبنی بر انجام بررسی‌های داخلی در مورد جنایات جنگی ادعایی، آمده است: این یک قانون ثابت است که دادگاه در این شرایط صلاحیت دارد.

دادستان‌های دیوان کیفری بین‌المللی می‌گویند دلایل منطقی وجود دارد که نتانیاهو و گالانت مسئول جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در غزه هستند. 

نزدیک به ۴۰ هزار فلسطینی در حملات ارتش اسراییل به غزه به شهادت رسیده‌اند و این حملات باعث یک بحران انسانی مرگبار و گسترده شده است.

سران اسراییلی اتهامات مربوط به جنایات جنگی را رد و از تصمیم خان برای گرفتن حکم انتقاد کرده‌اند. هیچ مهلتی برای قضات برای تصمیم گیری در مورد حکم وجود ندارد.

 

منبع: ایسنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها