|

خاطرات سال ۱۳۸۰ هاشمی‌رفسنجانی| هشتم شهریور

از اعتراضات مردم سبزوار تا استعلام از آستان قدس در مورد یک نفر به نام امام رضا(ع) در لاهیجان

هاشمی رفسنجانی روز هشتم شهریور در مورد ادامه سفر به کرمان برای حضور در مراسم بیستمین سالگرد شهید باهنر و دیدار با اقوام نوشته است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

بعد از صبحانه و خواندن گزارش‌ها، به منزل آقاى [محمدعلی] انصارى، پدر شهید و سپس به دانشگاه ولى‌عصر رفتیم. دکتر [محمدعلی] دهقان، رئیس دانشگاه گزارش داد و از کمبود بودجه گفت. دو هزار دانشجو دارند و با کمک مردمى و به خصوص بانک تعاون اسلامى، ساخته شده و بخشى از مجموعه فرهنگی و موزه رئیس‌جمهور را نیز مالک است. به مزار سیدغریب در روستاى لاهیجان رفتیم. بارگاهى و صحن وسیعى براى آن در دست احداث دارند؛ آشیخ محمد [هاشمیان، امام‌جمعه رفسنجان] توضیحات داد.

سیزده سال پیش، با نفوذ آب باران به سرداب، محل دفن جنازه‌اى تازه پیدا شد و بعد از بررسى، فهمیده‌اند به شخصى تعلق دارد که سیصد سال قبل، فوت‌ کرده است. بعضى‌ها تردید کردند و از آستان قدس رضوى استعلام شد و آنها جواب داده‌اند که چهار نفر به نام امام رضا (ع) در تاریخ ایران داریم که قبر یکى از آنها در روستاى لاهیجان است و چند مورد از بیمارهاى لاعلاج را شفا داده و اکنون با درآمد نذورات فراوان مردم، صحن و بارگاه ساخته مى‌شود و ده هزار قصب زمین پسته هم براى مقبره احداث‌ کرده‌اند.

جمعى از زوار آنجا بودند که از شهرهاى مختلف آمده‌اند و در حجره‌هاى اطراف صحن، ساکن شده بودند. حمامى قدیمى در جنب مقبره است که گفتند، شبیه به حمام گنجعلى‌خان‌ کرمان است. عجله داشتیم و کلید آن نبود؛ نتوانستم ببینم.

به دانشگاه آزاد اسلامى [واحد رفسنجان] رفتم. جمعى از مردم رفسنجان هم جمع بودند. آقاى مرعشى، رئیس دانشگاه، گزارش داد. ۱۱۰۰ دانشجو دارد و تاکنون ۸۰۰ میلیون تومان هزینه ساختمان شده است. من هم در اهمیت کار دانشگاه آزاد اسلامى سخنرانى‌ کردم. آقاى هاشمیان خیر مقدم گفت.

از آنجا به سوى نوق [بهرمان] حرکت‌ کردیم. ساعت دوازده‌ونیم وارد منزل همشیره طیبه شدیم. با جمعى از بستگان دیدار کردیم. سپس به امامزاده رفتیم و قبور شهدا را زیارت‌ کردیم و از آنجا سرى به باغات تلمبه خودمان زدیم. سپس از خیابان تازه‌احداث بهرمان بازدید کردیم. بعضى از مردم به خراب‌شدن باغ‌شان، به‌خاطر توسعه‌ کوچه‌ها، اعتراض دارند.

به منزل همشیره طاهره رفتیم. آنجا هم با جمعى از بستگان و مردم دیدار کردیم. سپس به منزل پدری رفتیم. جمع زیادى از مردم و بستگان آنجا بودند. پس از ناهار و استراحت هم با جمع دیگرى دیدار کردیم. چند اتاق جدید، براى انجام تمایل حاجیه والده مرحومه [ماه‌بی‌بی صفریان] ساخته شده که محل زندگى روحانى باشد که براى تبلیغ به بهرمان مى‌آید؛ به عنوان میهمان.

ساعت پنج بعدازظهر به سوى جلگه کشکوییه از راه بدبخت‌کوه، حرکت‌ کردیم. در مسیر از رکن‌آباد و محمدآباد برخوردار گذشتیم. جمعى از مردم استقبال‌ کردند و خواسته‌هایى داشتند. غروب به شهابیه احمدآقا مرعشى رسیدیم. شام آنجا میهمان بودیم. جمع زیادى از بستگان و شخصیت‌هاى رفسنجانى هم بودند. این مزرعه و مزرعه‌سادات، دچار خشکسالى شده است.

امروز در سبزوار، جمعى از مردم در اعتراض به تقسیم [استان] خراسان که سبزوار را مرکز استان جدید نکرده‌اند، تظاهرات‌ کرده‌اند. خرابى به بار آورده‌اند؛ یک نفر کشته و ۳۷ نفر مجروح و ۱۰۸ نفر بازداشت شده‌اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها