|

قادری، نماینده مجلس:

نه فیلترینگ مشکلی را حل می کند، نه امکان آزادگذاشتن فضای مجازی وجود دارد

نایب رئیس دوم کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: وضعیت کنونی ما در زمینه قانونمندی فضای مجازی به هیچ عنوان مورد پذیرش نیست و متأسفانه پیام‌رسان‌های خارجی و حتی داخلی نسبت به بحث حکمرانی قانونمند این فضا پاسخگو نیستند.

نه فیلترینگ مشکلی را حل می کند، نه امکان آزادگذاشتن فضای مجازی وجود دارد

به گزارش شبکه شرق، برای حکمرانی قانونمند فضای مجازی چه باید کرد؟ از نگاه برخی نمایندگان مجلس، قانون در این زمینه وجود دارد ولی با توجه به توسعه سریع فناوری‌های نوین، باید قوانین موجود را به‌روزرسانی کرد و نیازی به قانونگذاری جدید نیست.

جعفر قادری، نایب رئیس دوم کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: وضعیت کنونی ما در زمینه قانونمندی فضای مجازی به هیچ عنوان مورد پذیرش نیست و متأسفانه پیام‌رسان‌های خارجی و حتی داخلی نسبت به بحث حکمرانی قانونمند این فضا پاسخگو نیستند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: قوانین متعددی در این حوزه وجود دارد اما اگر دولت نیاز به قوانین جدیدی در این خصوص داشته باشد، می‌تواند با ارائه لایحه به مجلس شورای اسلامی اقدام کند. قطعاً مجلس و نمایندگان از این موضوع حمایت خواهند کرد تا قوانین لازم و جدید برای حاکمیت قانون در فضای مجازی تصویب و اجرا شود.

قادری با انتقاد از استفاده بی‌رویه از فیلترشکن‌ها، شرایط کنونی را قابل قبول ندانست و گفت: با فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی، این پلتفرم‌ها محدود نشده‌اند و فقط شاهد افزایش استفاده از فیلترشکن‌ها هستیم. ما این شبکه‌ها را به دلیل پایبند نبودن به قوانین کشورمان فیلتر کردیم اما به دلیل استفاده از فیلترشکن، همچنان آسیب‌های آن با مردم همراه است. ما به حکمرانی قانونمند در فضای مجازی نیاز داریم و پیام‌رسان‌های فعال در کشور باید شرایط و مقررات ما را بپذیرند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایط کنونی نه می‌توانیم فیلترینگ را ادامه دهیم و نه می‌توانیم اجازه دهیم آن‌ها آزادانه در کشور جولان دهند. این مسأله نقش مؤثری در زندگی مردم و آینده کشور دارد و نباید به حال خود رها شود. این نماینده مجلس تنها راه قانونی و صحیح در این عرصه را اجرای حکمرانی قانونمند این فضا دانست و افزود: این کار باعث می‌شود اگر شبکه یا فردی پای خود را فراتر از قانون گذاشت و تخلف کرد، بتوان با آن برخورد لازم را داشت.

قادری همچنین از درخواست چند پیام‌رسان خارجی در حوزه آسیای شرقی برای فعالیت در ایران خبر داد و گفت: با توجه به پاسخگو بودن این پلتفرم‌ها به قوانین و مقررات ایران، حضور آن‌ها در کشور اتفاق مثبتی خواهد بود.

نماینده مردم شیراز در مجلس همچنین از رشد بی‌رویه پیام‌رسان‌های داخلی در کشور انتقاد کرد و یادآور شد: این تعداد باید کاهش یابد تا حمایت‌های دولتی به طور ویژه به تعداد محدودی از پیام‌رسان‌های بزرگ اختصاص یابد، این کار باعث می‌شود از ضعف‌ها کاسته شود. قادری همچنین بر ضرورت عرضه سهام پیام‌رسان‌های داخلی در بازار سرمایه تأکید کرد.

 

منبع: روزنامه ایران
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها