|

اولین نشست خبری مسعود پزشکیان، رئیس دولت دوازدهم آغاز شد

باید مساله FATF و برجام را حل کنیم / مملکت برای همه است و اینطور نیست که ما عقل کل هستیم و بقیه نباید باشند/ قرار نبود دیگر گشت ارشاد اذیت کند، حتما دوباره پیگیری خواهیم کرد/ به دنبال بازگشت به چارچوب برجام هستیم

اولین نشست خبری رئیس چهاردهمین دولت جمهوری اسلامی از لحظاتی پیش آغاز شد....

 باید  مساله FATF و برجام را حل کنیم  / مملکت برای همه است و اینطور نیست که ما عقل کل هستیم و بقیه نباید باشند/ قرار نبود دیگر گشت ارشاد اذیت کند، حتما دوباره پیگیری خواهیم کرد/  به دنبال بازگشت به چارچوب برجام هستیم

 

آغاز اولین نشست خبری مشعود پزشکیان/ حضور ۳۰۰ رسانه داخلی و خارجی در سالن اجلاس سران

 

 

اولین نشست خبری رئیس چهاردهمین دولت جمهوری اسلامی از لحظاتی پیش آغاز شد.

 

 

۳۰۰ رسانه داخلی و خارجی بنا در اولین نشست خبری مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری ایران حضور پیدا کرده‌اند.

ورود مهمانان به سالن اجلاس برای شرکت در اولین نشست خبری ریاست جمهوری چهاردهم






سخنان آغازین رئیس جمهوری پزشکیان

 

مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری، در اظهارات ابتداییش پیش از طرح پرسش از سوی خبرنگاران اظهار کرد: «می‌گفتند چرا نشست نمی‌گذارید، گفتیم بگذارید کاری بکنیم بعد. روز نشست هم با شعار ما تطابق دارد، هفته وحدت است. باور من این است که همه کسانی که در این کشور زندگی می‌کنند حق دارند و باید در جایگاهی قرار بگیرند که شایستگی‌اش را دارند فارغ از اینکه راست هستند یا چپ، فارس هستند یا ترکمن.»

 

او ادامه داد: «رسول خدا وقتی به مدینه آمد، دعوا و اختلاف بین قبیله‌ها تا دلتان بخواهد بود. آن زمان هم را می‌کشتند باز امروز فقط بد و بیراه به هم می‌گویند. آن زمان هرکه بیشتر می‌کشت، بزرگتر بود. در چنین فضایی رسول خدا آمد و وقتی به مدینه رسید، اولین کارش این بود که بین همین قبایل پیمان برادری بست. گفتن این حرف ساده است ولی اجرایش به این سادگی نیست. رسول خدا در سخنرانی‌اش در مکه گفت که مسلمانان برادر هم هستند و ید واحد هستند مقابل دیگران. نگفت مومنان برادرند، گفت همه برادرند. پس چرا ما باید با هم اختلاف داشته باشیم؟»

 

رئیس دولت چهاردهم تصریح کرد: «رسول خدا گفت هیچ عربی بر عجمی و سیاهی بر سرخی برتری ندارد مگر به تقوا. تقوا از نگاه من مدیر یعنی حرکت بدون خطا. این حرکت بدون خطا در اقتصاد یک معنا دارد و در پزشکیان یک معنا دارد. این کلیت نگاه ماست در نتیجه مبنای کار ما بر اساس انسجام و وحدت است. امروز هم اگر گیر بدهید، می‌شود چیزهایی پیدا کرد که بشود نقد کرد. دنبال آدم‌هایی گشتیم که تجربه داشته باشند و اثرگذار باشند. جناح و دسته را هم نگرفتیم. امور را هم با این نگاه ادامه خواهیم داد. معنایش این نیست که بدون اشتباه خواهیم بود معنایش این است که این مسیر را پی خواهیم گرفت.»

 




*باید نگاه با دنیا را حل کنیم و مساله FATF و برجام را حل کنیم

خبرگزاری فارس اولین رسانه پرسشگر از پزشکیان بود. پزشکیان در پاسخ به پرسش این رسانه مبنی بر ایده پزشکیان‌برای بهبود روابط با عراق و همچنین بهبود معیشت مردم بیان کرد:

 

از جوانی‌ها در عراق می‌گفتم که چرا ما مسلمانان رفتارمان با هم نباید طوری باشد که دیگران وقتی نگاه می‌کنند، حسرت بخورند که چقدر این‌ها با هم خوب هستند. رسول خدا گفت مسلمانان برادر هستند پس چرا ما باید باهم مرز داشته باشیم؟ آن‌ها اقتدار خود را دارند، ما هم همینطور ولی چرا ترکمنستانی‌ها یا هرکشور دیگری نتوانند سوار قطار بشوند و بروند به کشورهای دیگر؟ وقتی توانستیم راحت با هم عبور و مرور کنیم، یعنی اقتصاد و فرهنگ را توسعه دادیم و نگاه و زبان مشترک داریم و امنیت را یکسان می‌داتیم. می‌توانیم در این مسیر  حرکت کنیم. جنگ و دعوا را کنار بگذاریم و طمع را کنار بگذاریم و مشکلات هم را حل کنیم.

 

درباره بهبود وضع معیشت هم اولین قدم کنار گذاشتن اختلافات است و ایجاد اعتماد برای نخبگان و سرمایه گذاران و دانشگاهیان، همچنین باید نگاه با دنیا را حل کنیم و مساله FATF و برجام را حل کنیم. با این روش می‌توانیم ایران را به چشم اندازی که رهبری ابلاغ فرمودند، برسانیم. اولویت اول پیدا کردن نگاه و زبان مشترک است و بعد عملیاتی کردن راه‌هایی برای اجرای این نگاه در دولت است. از وزارتخانه‌ها خواسته‌ایم برنامه‌هایشان برای دستیابی به این اولویت‌ها را بیان کنند.


*در نامه‌ای به مجمع تشخیص بحث FATF را دنبال خواهم کرد
 

روزنامه دنیای اقتصاد دومین رسانه پرسشگر از پزشکیان بود. پزشکیان در پاسخ به پرسش این رسانه مبنی بر برنامه دولت پزشکیان برای کاهش ناترازی و فقر در کشور بیان کرد:

 

ما چاره‌ای نداریم جز حل بحث FATF. نامه‌ای به مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهیم زد تا این بحث را حل کنیم. در ارتباطات خارجی هم تلاش می‌کنیم ارتباطامان با همسایگان را بهبود ببخشیم. سفر به عراق هم با این نگاه بود. عین همین کار را می‌توانیم با ترکمنستان و آذربایجان و ترکیه داشته باشیم. لازمه رشد، ارتباطات خارجی و سرمایه‌گذاری است.
 

*شریک‌استراتژیک با چین خواهیم بود و امیدواریم همکاری‌ها افزایش پیدا کند

تلویزیون CCTV چین سومین رسانه پرسشگر از پزشکیان بود. پزشکیان در پاسخ به پرسش این رسانه مبنی بر آینده روابط ایران و چین بیان کرد:

 

ما ارتباطات خوبی با چین داشته‌ایم همیشه. امروز هم بیشترین ارتباطات ما با چین و روسیه است. موافقتنامه مشترک ۲۵ ساله هم یکی از جاهایی است که باید متمرکز و عملیاتی شود. من مصمم هستم که این توافقنامه اجرایی شود. برنامه‌های ما می‌تواند دسترسی ما به بازارهای چین و همچنین دسترسی این کشور به بازارهای ما را فراهم آورد. راه این مسیر در همان جاده ابریشم وجود دارد. ما شریک‌استراتژیک با چین خواهیم بود و امیدواریم همکاری‌ها افزایش پیدا کند.


*بدون سرمایه‌گذاری خارجی تنها با سرمایه داخلی، حل مشکل امکان پذیر نخواهد بود

خبرگزاری ایرنا چهارمین رسانه پرسشگر از پزشکیان بود. پزشکیان در پاسخ به پرسش این رسانه مبنی برنامه‌های دولت برای دستیابی به رشد اقتصادی ۸ درصدی و رفع ناترازی انرژی از جمله بنزین و برق بیان کرد:

 

در رابطه با رونق تولید، قدم اول آزاد کردن و ایجاد بستر مناسب برای تولید کنندگان داخلی است. اکثر تولید کنندگان گفتند بدون FATF روند خرید و فروششان گران تمام می‌شود پس قدم اول ما حل این مشکل است. بدون سرمایه‌گذاری خارجی تنها با سرمایه داخلی، حل مشکل امکان پذیر نخواهد بود.

 

امکان ادامه وضعیت اقتصادی کشور با این روند نمی‌شود، ناترازی برق و گاز و بنزین و پول و محیط زیستی داریم. همه این‌ها را اگر رها کنیم، روز به روز بدتر می‌شود. گروه‌های دانشگاهی و خبرگان در حال کار کارشناسی هستند برای حل ناترازی‌ها. نمی‌شود گفت به این ناترازی دست نزن که صدا بلند می‌شود، به این شکل امکان حل مشکلات نخواهد بود. ناترازی واقعیت است. اینطوری نمی‌شود ادامه داد. هم می‌توانید جلوی ما را بگیرید و هم می‌توانید ایده بدهید برای اجرا.


*قطعا از جوانان و زنان و قومیت‌ها براساس شایستگی در مدیریت‌ها استفاده خواهیم کرد

روزنامه هم میهن پنجمین رسانه پرسشگر از پزشکیان بود. پزشکیان در پاسخ به پرسش این رسانه مبنی بر افزایش سن مدیران دولت چهاردهم برخلاف دستور پزشکیان به شورای راهبردی و احتمال حضور جوانان در استانداری‌ها، بیان کرد:

 

 

حرف درست است، بنا بر این بود که حتمابرای وزرا میانگین سن حتما ۵۵ سال باشد منتهی در فراخوان‌ها و حدود ۲۰ تیم بررسی کننده، نتیجه همین شد که می‌بینید. مشکل کار ما بی ثباتی در مدیریت و عمر محدود مدیرانی است که انتخاب می‌کنیم در نتیجه در سازمان پله پله بالا نمی‌روند و امروز مدیرانی که براساس ثبات سازمانی رشد کرده‌اند، تعدادشان کم است. به همین دلیل به وزرا پیشنهاد کردیم که حتما از نخبگان و دانشجویان کنار خود داشته باشند و در مراحل پایین به جوانان میدان دهند. برای معاونت امور اداری و استخدامی دنبال فردی هستیم که مفاهیم نیروی انسانی را بداند و توان اجرا داشته باشد.

 

چهل سال است که نیرو می‌آوریم اشتباه می‌کنند و کنار می‌گذاریم، نتیجه می‌شود همین که می‌بینید. قطعا از جوانان و زنان و قومیت‌ها براساس شایستگی در مدیریت‌ها استفاده خواهیم کرد.


*اسرائیل مقابل دیدگان دنیا نسل کشی می‌کند و کسی جلویش را نمی‌گیرد
 

خبرگزاری الجزیره ششمین رسانه پرسشگر از پزشکیان بود. پزشکیان در پاسخ به پرسش این رسانه مبنی بر اقدامات گروه انصارالله یمن و‌ شلیک ‌موشک‌هایپرسونیک‌از سوی آنان به اسرائل و نقش ایران در این مهم، بیان کرد:

 

رفتن نیروی انسانی به یمن با یک‌هفته تاخیر شکل می‌گیرد، چطور می‌شود موشک از ایران برود که بقیه نبینند؟ اصلا ما از این موشک که شلیک کردند، نداریم. این موشکل کار یک روز و دو روز نیست. اما اینکه باهم هماهنگیم تا با اسرائیل که نسل کشی می‌کند و اعتراض داریم، درست است و نگاه مشترکی است. اسرائیل مقابل دیدگان دنیا نسل کشی می‌کند و کسی جلویش را نمی‌گیرد. اروپا و آمریکا هم به آنان بمب و موشک‌می‌دهد. حقوق بشر نباید اجازه دهد یک کشور اینطور نسل کشی کند. این‌ها می‌دانند ایران نمی‌تواند موشک برساند به آنجا. ما موشک هایپرسونیک داریم از آن نوعش را نداریم. ما قدرت موشک داریم ولی اینکه ما موشک می‌دهیم، خیر. آن‌ها خودشان به این تکنولوژی رسیده‌اند. ما نمی‌خواهیم اسرائیل مردم را نابود کند. همان قوانین بین‌المللی را مراعات کنند. کجای این قوانین می‌گوید بیمارستان بمباران شود و زن و بچه مردم را بکشید؟


*باید تمرکز از مراکز خارج شود و تعادلی بین زیست محیط ایجاد شود

 

خبرگزاری دانشجو هفتمین رسانه پرسشگر از پزشکیان بود. پزشکیان در پاسخ به پرسش این رسانه مبنی بر مباحث مطرح شده درباره انتقال پایتخت و انتقادات کارشناسان از این موضوع و معضلات ساخت مسکن در تهران و کلانشهرها بیان کرد:

 

حرف من یک نگاه است. توسعه تعادل بین منابع و مصارف است. اگر بدون دیدن منابع، مصرف را بالا ببریم، قطعا یک روز نابود خواهیم شد. نشست زمین در تهران وحشتناک است. آب‌های زیرزمینی رو به اتمام است. با کاهش بارندگی بحران آب پیدا خواهیم کرد ولی بی توجه به این موضوعات، در حال توسعه شهرها هستیم. این نشدنی است. باید روند را تغییر دهیم. باید توسعه را به سمت دریاها ببریم. ما امکان بزرگی در خلیج فارس داریم ولی از آن استفاده نکرده‌ایم. باید تمرکز از مراکز خارج شود و تعادلی بین زیست محیط ایجاد شود. این کار یک روزه نیست ولی باید تغییر کند. ما در حال غرق شدن در ناترازی‌ها هستیم و مدام می‌گوییم دست نزن چون صدا بلند می‌شود. نباید این دیر شود. باید بین منابع و مصارف تعادل ایجاد کنیم. اکثر کارخانه‌های کنار تهران، ماده اولیه را از خلیج فارس می‌آورند مرکز، تولید می‌کنند و دوباره به همانجا می‌برند.

 

ساخت و ساز مسکن یکباره متوقف نخواهد شد. این معضل ماست. ما باید در یک روند این اقدام را انجام دهیم. کار رسانه تثبیت بی ثباتی نیست، کارش هدایت است. این وضعیت ناترازی در برق و انرژی و پول، به سمت فروپاشی است.
 

 

*قرار نیست به خاطر اشتباه افراد را کنار بگذاریم. باید با پذیرش عیب‌ها، کنار هم بیاییم و عمل کنیم

 

روزنامه کیهان هشتمین رسانه پرسشگر از پزشکیان بود. پزشکیان در پاسخ به پرسش این رسانه مبنی بر حضور افراد «زاویه‌دار با مبانی انقلاب و نظام» در دولت و بازگشت آنان به دولت بیان کرد:

 


 


 

آنچه شما می‌گویید فتنه، هرکسی اعتراضی داشته، شما تصور می‌کنید حق با شماست، طرف مقابل تصور می‌کند حق با اوست. این تصورات است. هرکسی خیال می‌کند حق با اوست. آنچه ما انجام می‌دهیم، کار برادری است. در جریانی اعتراضی من داشتم و شما اعتراض دیگری داشتید. همسو هم‌نبودیم، امروز همه در این چارچوب عمل خواهیم کرد. اصلا حق با شماست ولی یک فرد توانمند است و می‌تواند کمک کند، بگوییم نیاید؟ چطور می‌خواهیم وحدت کنیم؟ اگر وفاق معنایش این است که هیچ کس خطا نداشته باشد، پیدا نخواهیم کرد. قرار نیست به خاطر اشتباه افراد را کنار بگذاریم. باید با پذیرش عیب‌ها، کنار هم بیاییم و عمل کنیم. من را برای نمایندگی رد کردند، جرمم عدم التزام به اسلام بود! خداوکیلی من یادم نمی‌آید در تمام زندگیم یک هفته مرخصی رفته باشم. بعد وزارت فرصتی شد بروم مشهد. آنجا گریه‌ام گرفت چون تا آن زمان فرصت نشده بود برویم مشهد، یا جبهه بودیم یا با چپی‌ها دعوا می‌کردیم. باید کوتاه بیاییم و عمل کنیم. عیب هم را نگوییم و نقاط مشترک را پشتیبانی کنیم.


*تلاش می‌کنیم ارتباطاتمان با عربستان، مصر و اردن و دیگر کشورها تقویت شود

 

خبرگزاری المیادین نهمین رسانه پرسشگر از پزشکیان بود. پزشکیان در پاسخ به پرسش این رسانه مبنی بر از سر گیری روابط ایران با کشورهای عربی و احتمال سفر پزشکیان به عربستان و یا سفر ولیعهد عربستان به ایران و تاثیر آن بر پایان تجاوز نظامی اسرائیل به فلسطین بیان کرد:

 

باور و نگاه من این است که باهم برادر هستیم، چرا باید با هم اختلاف داشته باشیم؟ هرحرکتی که ما را به هم نزدیک کند، من استقبال می‌کنم. اصلاح بین برادران، مهم‌تر‌ از نماز و روزه است. چه با عربستان، چه مصر و اردن و دیگر کشورها، تلاش می‌کنیم ارتباطاتمان تقویت شود. دعوت کردیم از ولیعهد عربستان که تشریف بیاورند به ایران و اگر فرصتی شود، ما هم خواهیم رفت. اسرائیل هم با این وحدت خواهد فهمید که حق تجاوز و بمباران اسرائیل را ندارد.



*باید فکری کنیم که قدرت خرید مردم را افزایش دهیم
 

پایگاه خبری جماران دهمین رسانه پرسشگر از پزشکیان بود. پزشکیان در پاسخ به پرسش این رسانه مبنی بر افزایش قیمت نان بدون اظهارنظر مقامات دولتی بیان کرد:

 

حق با شماست، نگاه ما به طرف کسانی است که مشکل دارند و سفره مردم نباید با مشکل بیشتر بر بخورد. تلاش هم می‌کنیم مشکلات را تا جایی که می‌توانیم رفع و رجوع کنیم. پولی برای پرداخت مطالبات گندم کاران و پرستاران وجود نداشت. تلاش می‌کنیم مشکلات را حل کنیم. این گرانی نان هم به ما ارث رسیده است. تلاش ماهم حل همین ناترازی‌ها و بی عدالتی‌هاست. باید فکری کنیم که قدرت خرید مردم را افزایش دهیم. برای این کار، هم در برنامه و بودجه و هم در کمیسیون اقتصادی برایش در تلاش هستیم تا سفره مردم با مشکل بیشتر مواجه نشود.


*مملکت برای همه است و اینطور نیست که ما عقل کل هستیم و بقیه نباید باشند
 

پایگاه خبری انصاف نیوز یازدهمین رسانه پرسشگر از پزشکیان بود. پزشکیان در پاسخ به پرسش این رسانه مبنی بر ابر پروژه شخص پزشکیان چیست، بیان کرد:

 

ابر پروژه هم نرم افزاریست و هم سخت افزای. نرم افزاری بر می‌گردد به ایجاد وفاق و امید در مردم و شکستن این تصور که مملکت برای عده خاصی است. مملکت برای همه است و اینطور نیست که ما عقل کل هستیم و بقیه نباید باشند. بحث نرم افزاری بسیاری سخت‌تر است. تغییر این رفتار هم به دعوا می‌رسد. اما مهم است که به مردم امید دهیم و مردم باید کمک کنند که مملکت را درست کنیم. ما همه اشتباه کرده‌ایم و خواهیم کرد، هیچ کس معصوم‌نیست. هنر تقویت نقاط قوت است. مقابله با زمین خواری و رانت و مسائلی از این دست را هم باید حل کنیم. اگر بتوانیم کد ملی و کد پستی و کد زمین را به هم وصل کنیم، دیگر فردی نمی‌تواند جنسی را قاچاق کند و به نام دیگران رشوه بگیرم. اگر این را حل کنیم، آرامشی ایجاد خواهد شد. بحث دیگر هم شاه‌راه‌هاست. یعنی بتوانیم زیرساخت‌های ارتباطی به شکلی باشد که به هم وصل شوند شق القمر کرده‌ایم.



*باید با ترکیه ارتباط داشته باشیم و  داد و ستد کنیم

 

خبرگزاری آناتولی یازدهمین رسانه پرسشگر از پزشکیان بود. پزشکیان در پاسخ به پرسش این رسانه مبنی بر ارتقا روابط ایران با همسایگان و چشم انداز روابط ایران و ترکیه بیان کرد:

 

حتما به ترکیه سفر خواهیم داشت. ترکیه دوست و برادر ماست و قوم و خویش ما هم هست. باورهای ما در هم آمیخته است. باید باهم ارتباط داشته باشیم و داد و ستد کنیم. سرمایه‌گذاری‌های مشترک لازمه این اقدام‌است. ترکیه از طریق ایران می‌تواند با دیگر کشورها هم ارتباط برقرار کند. باید ما راحت به ترکیه برویم و شما هم راحت از آنجا به ایران بیایید. حتما دعوت می‌کنیم رئیس جمهوری ترکیه و سرمایه گذاران و دانشگاهیان به ایران بیایند.

 

* با زور و دعوا و اخراج و تبعید مملکت درست نمی‌شود
 

خبرگزاری ایسنا دوازدهمین رسانه پرسشگر از پزشکیان بود. پزشکیان در پاسخ به پرسش این رسانه مبنی بر برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و برنامه دولت پزکشیان در این مسیر، بیان کرد:

 

بارها و‌بارها رهبری بر این‌نکته تاکید کردند ولی متاسفانه اینکار را نکردیم. کرسی آزاد اندیشی، معنایش این نیست که اگر حرفی را مخالف دیگران زدم، من را از دانشگاه و شغلم بیرون کنند. باید ذهنمان را تغییر دهیم. دستور خداست که کاری کنیم که افراد بتوانند حرف بزنند و از حرف بهترین تبعیت کنیم نه اینکه بگوییم فقط ما حرف می‌زنیم. باید گفت‌وگو داشته باشیم. ما از کرسی آزاداندیشی دفاع خواهیم کرد. از آزاداندیشی دفاع می‌کنیم. جلوی پرونده‌سازی را خواهیم گرفت. گفتم دانشجویان به دانشگاه برگردند ولی صداوسیما گفت که می‌خواهمد توطئه‌گران برگردندند. من این را نگفتم، توطئه گر را بگویید محاکمه کنند ولی اگر کسی نظری داشته نباید کنارش گذاشت. اگر نمی‌توانی جوابش را دهی، نباید کنارش گذاشت. با زور و دعوا و اخراج و تبعید مملکت درست نمی‌شود. آدم جاسوس را نیاورید به دانشگاه ولی افراد را به واسطه اعتراض حذف نکنید. این‌ها حرفی زدند که من بی عرضه نتوانستم مدیریت کنند، به جای محاکمه من، معترض را محاکمه می‌کنند.



 


*در عرض یک سال برای تمام مناطق محروم ، مدرسه می‌سازیم


روزنامه جام جم سیزدهمین رسانه پرسشگر از پزشکیان بود. پزشکیان در پاسخ به پرسش این رسانه مبنی بر عدالت آموزشی بیان کرد:

 

عدالت آموزشی برنامه ماست، دستور جلسه ما در همین هفته هم درباره این موضوع است. قابل قبول است کسانی که در استان‌های دور افتاده و مناطق محروم هستند، نتوانند رشد کنند و کسانی که با مدارس ویژه می‌آیند، همه کرسی‌ها را بگیرند. با سپاه و بنیاد خاتم و بنیاد مستضعفان تصمیمی گرفته‌ایم که تمام شهرهایی که مناطق محروم‌هستند و مدرسه ندارند، بسیجی‌وار برایشان در عرض یک سال مدرسه بسازیم.


* زیر باز تحقیر نمی‌رویم
 

تلویزیون فرانس ۲۴ چهاردهمین رسانه پرسشگر از پزشکیان بود. پزشکیان در پاسخ به پرسش این رسانه مبنی بر ناکامی روسای جمهوری قبلی در رفع تحریم‌ها و احتمال مذاکره مستقیم ایران و آمریکا بیان کرد:

 

ما نمی‌خواهیم تحریم شویم، با کسی هم دعوا نداریم. ما پاییند قوانین بین‌الملل هستیم و خواهیم بود. اسرائیل می‌خواهد ما را به جنگ منطقه‌ای بکشد. ما خویشتن‌داری کرده‌ایم ولی حق دفاع را محفوظ می‌دانیم. ما هر راهی برای از پیش بردن موانع داشته باشیم را خواهیم رفت. ما با گفت‌وگو مشکلی نداریم. همسایگان ما باید بدانند که باهم می‌توانیم منطقه‌ای سرشار از صلح داشته باشیم. ما دعوایی نداریم. ما به دنبال سلاح اتمی نیستیم، آنان ما را تهدید می‌کنند. می‌گویند ما موشک نداشته باشیم، خیلی خب اسرائیل را خلع سلاح کن! ما برای حفط امنیت خودمان نیاز به قدرت دفاعی داریم. ما هیچ وقت شروع کننده هیچ جنگی نبودیم.

 

 

در این صد سال، دو مرتبه ایران را قدرت‌ها اشغال کردند و بعد رفتند. ما قدرت دفاعی خود را از دست نخواهیم داد مگر اینکا در جهان و در منطقه، همه خلع سلاح شوند. ما جنگ افروز نیستیم، دیگران هستند. ما نیاز به وحدت و عدالت داریم، چه در داخل چه با همسایگان. ما با کسی دعوا نداریم. می‌خواهیم در امنیت رشد کنیم. ما را تحقیر نکنند، ما زیر باز تحقیر نمی‌رویم.
 


*برنامه رفع فیلترینگ در حال نگارش است
 

پایگاه خبری عصر ایران پانزدهمین رسانه پرسشگر از پزشکیان بود. پزشکیان در پاسخ به پرسش این رسانه مبنی بر رفع فیلترینگ‌ها و احتمال مذاکره مستقیم روسای جمهوزی ایران و آمریکا بیان کرد:

 

برنامه رفع فیلترینگ در حال نگارش است. این موضوع در دستور کار است و در شورای امنیت هم صحبت خواهیم کرد.

 

بعد از آمریکا و سفر استانی این موضوع پیگیری دقیق‌تر خواهد شد. در آمریکا هم برنامه ما دفاع از حقوق مردم خواهد بود. می‌گویند ما جنگ‌طلبیم در حالی که صلح طلب هستیم. دیدار مستقیم هم نیاز به عمل به وعده دارد. همه راه‌ها را بسته‌اند. این را حل کنند، بعد گفت‌وگو خواهیم کرد. نشان دهند دشمنی ندارند، بعد گفت‌وگو خواهیم کرد. تحریم و تهدید نکنند وگرنه ما با آن‌ها هم برادریم و مشکلی نداریم.



*دستورالعملی برای برنامه‌های توسعه به وزرا ابلاغ شده است

 

خبرگزاری خانه ملت شانزدهمین رسانه پرسشگر از پزشکیان بود. پزشکیان در پاسخ به پرسش این رسانه مبنی بر سرنوشت برنامه‌های توسعه در دولت پزشکیان بیان کرد:

 

قانون برنامه را آورده‌ایم برای هر وزارتخانه مشخص کرده‌ایم و از کار مرکز تحقیقات مجلس هم استفاده کردیم. دستور العملی به وزرا ابلاغ شد به صورت کتبی مبنی بر اینکه فردی از سازمان برنامه و بودجه به هر وزارتخانه برود. بندهای مرتبط با هر معاونت وزارتخانه هم قرار است اجرایی شود و همچنین بگویند کدام بند قابل اجرا هست و کدام نیست و این موضوع به مجلس هم اعلام خواهد شد.

 

* ارتباط‌مان با روسیه و چین ادامه خواهد داشت

 

تلویزیون راشاتودی هفدهمین رسانه پرسشگر از پزشکیان بود. پزشکیان در پاسخ به پرسش این رسانه مبنی بر سفر پزشکیان به روسیه به منظور شرکت در اجلاس بریکس و نقش آن در اقتصاد ایران بیان کرد:

 

ما ارتباطمان با روسیه و چین و کشورهایی که در تحریم کنار ما بودند، ادامه خواهد داشت و اینطور نیست با بهبود روابطمان با جهان، دوستانمان را فراموش کنیم. نگاه‌های دولت گذشته در این حوزه هم اجرایی خواهد شد. اگر تعامل کنیم، تحریم‌های ناجوانمردانه نمی‌تواند اثرگذار باشد. البته نمی‌خواهیم با جهان قطع ارتباط کنیم ولی نمی‌خواهیم کسی به ما زور بگوید.

 

*اگر می‌خواهیم مملکت درست شود، باید این اقتصاد بیمار را درمان کنیم

 

روزنامه شرق هجدهمین رسانه پرسشگر از پزشکیان بود. پزشکیان در پاسخ به پرسش این رسانه مبنی بر تداوم گرانی‌ها و سیر صعودی قیمت‌ها و مطالبات کنکوری‌ها درباره مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد:

 

اقتصاد ما مریض است، گاهی عمل می‌خواهد و گاهی دارو. اقتصاد ایران مداخلاتی را طلب می‌کند. نه اینکه هر مداخله‌ای خواستیم بکنیم، بگویند نکنید. اگر می‌خواهیم مملکت درست شود، باید این اقتصاد بیمار را درمان کنیم، اگر دارو بدهیم، ممکن است تلخ باشد، نگوییم چرا تلخ است. بدانید این تلخی به سود مردم است به ویژه محرومان. این مشکل را اگر دانشگاهیان نگویند، مشکلات پابرجا می‌ماند. نمی‌خواهیم مردم دردشان بیایند، می‌خواهیم درمانشان کنیم. کمک کنید ما درمانش کنیم. درمان ناملایمانی در پی دارد، این را تحمل کنید تا حل شود.

 

درباره کنکوری‌ها هم در شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث خواهیم کرد.
 

 

* یکی از استراتژی‌های ما پرداخت پول بر مبنای کارکرد است

 

خبرگزاری صداوسیما نوزدهمین رسانه پرسشگر از پزشکیان بود. پزشکیان در پاسخ به پرسش این رسانه مبنی بر افزایش نقدینگی‌ها و تورم و اولویت اصلی دولت چهاردهم بیان کرد:

 

گفتم که اولویت ما همان ایجاد شفافیت و صداقت با مردم است. درباره گرانی‌ها و بودجه سال آینده هم، اصلاح یکباره آنان بسیار سخت است. در نهاد ریاست جمهوری ما ۴ هزار نیرو داریم! این زیاد است، ما با ۴۰۰ نفر می‌توانیم کار کنیم. این ساختار باید اصلاح شود. هرکه با خودش آمده، یک لشکر آورده و مدام هزینه را بالا می‌برد.

 

یکی از استراتژی‌های ما پرداخت پول بر مبنای کارکرد است. یعنی اگر کار کرد، پول بگیرد. در دولت گفتیم اگر کسی هیات مدیره شود و مدیرعامل، ضرر کند، باید تاوان دهد. اگر بلد هستید، بیایید اگر نه، نیایید.



*ما و عراق دشمنی‌ای با هم نداریم 

 

خبرگزاری العهد عراق بیستمین رسانه پرسشگر از پزشکیان بود. پزشکیان در پاسخ به پرسش این رسانه مبنی بر  تفاهمات ایران و عراق و سرنوشت آنان بیان کرد:

 

ما در عراق، بسیار رفتار صمیمی با هم داشتیم و از نظر باوری و اخلاقی تفاوت زیادی باهم نداریم. ما دشمنی‌ای با هم نداریم. آمریکایی‌ها ما را به دعوا انداخته‌اند. باید باهم ارتباط داشته باشیم و‌ از نظر اقتصادی و امنیتی و اجتماعی همکاری داشته باشیم. این موضوع را با عراقی‌ها هم در میان گذاشتیم. خیلی استقبال خوبی کردند.  قرار شده آنان امنیت را حفظ کنند، ما هم همین کار را بکنیم.

 

*هنوز گشت ارشاد اذیت می‌کند؟ قرار نبود دیگر گشت ارشاد اذیت کند

 

مجله اندیشه پویا بیست و یکمین رسانه پرسشگر از پزشکیان بود. خبرنگار این رسانه با انتقاد از گشت ارشاد سوالش را مطرح کرد. پزشکیان در پاسخ به پرسش این رسانه مبنی بر قهر سیاسی مردم با صندوق رای و احتمال جراحی‌های سنگین اقتصادی و فقدان سرمایه اجتماعی بیان کرد:

 

 

هنوز گشت ارشاد اذیت می‌کند؟ قرار نبود دیگر گشت ارشاد اذیت کند، حتما دوباره پیگیری خواهیم کرد.

 

وفاق در بالا به تنهایی شکل نخواهد گرفت که اگر چنین شود، تحکیم از بالاست، اگر‌موفق نشویم، همه ضرر خواهیم کرد. توسعه یافتگی یکی از مباحثش احترام به فرهنگ جامعه است. افرادی که با هنجارشکنی باعث عکس العمل می‌شوند، نامش توسعه یافتگی نیست. نباید به اعتقادات یکدیگر توهین کنیم. ما برای آنکه لج هم را در آوریم، اقدامی می‌کنیم که نتیجه‌اش دعواست. هر دو طرف باید کوتاه بیاییم. احترام متقابل و گفت‌وگوی متقابل و نشکستن حریم‌ها یکی از اصول توسعه است.

 

 

اگر به جایی نرسیم، همه ضرر خواهیم کرد. من نمی‌توانم در جامعه‌ای که سرمایه اجتماعی نیست، ادامه حیات دهم. من برای مردم اینجا هستم نه خوردن و‌بردن و قیافه گرفتن. مردم هم کمک کنند ساختار شکنی ایجاد نشود.

 

*حاضر نیستم ایران ضعیف دیده شود

 

پایگاه خبری تابناک بیست و دومین رسانه پرسشگر از پزشکیان بود. پزشکیان در پاسخ به پرسش این رسانه مبنی بر میزان حقوق رئیس جمهوری و وزرا و میزان هزینه کرد در انتخابات بیان کرد:

 

من اصلا پولی نداشتم در انتخابات خرج کنم، برخی آمدند و کمک کردند. حتی برخی ارز و دلار دادند، گفتیم پس بدهند. خیلی‌ها کمک کردند. خودمم نمی‌دانم چطوری شد که اینطوری شد. یک زمانی اعتراض کردند و گفتند چرا مردم بیایند پای صندوق رای. دلیلش این بود که خارج نشین‌ها تلاش می‌کردند مردم نیایند. اگر مردم نباشند کل ایران نابود می‌شود. حاضر نیستم ایران ضعیف دیده شود. مردم آمدند و رای دادند و شدیم. ۴۰ درصد در دور شود ۵۰ درصد، دستاورد بزرگی است. آنان هم که نیامدند، ناراضی بودند از ما و حق هم داشتند.

 

 

خداوکیلی نمی‌دانم چقدر حقوق می‌گیرم. حدود ۶۰ یا ۷۰ تومن می‌گویند. از من گذشته که به دنبال پول و زمین و کاری باشم. تمام چیزی که در ذهن من است، این است که مردم و جامعه سربلند باشند و وحدت و انسجام شکل بگیرد.


 

*ما دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم ولی حاضر نیستیم به ما زور بگویند

 

شبکه العالم بیست و سومین رسانه پرسشگر از پزشکیان بود. پزشکیان در پاسخ به پرسش این رسانه مبنی بر روابط ایران و مصر و زمان بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور و‌جدول زمان بندی مذاکرات هسته‌ای بیان کرد:

 

در رابطه با کشور دوست و برادر مصر، از خدا می‌خواهیم ارتباط داشته باشیم در نتیجه در اولین فرصت ارتباط برقرار خواهیم کرد. ما مسلمانان برادر هستیم. ما نباید دعوا کنیم و با احسان با هم صحبت کنیم.

 

مذاکرات هسته‌ای هم دست طرفی است که می‌خواهد مشکل حل شود یا خیر. ما پایبند چارچوبی هستیم که قانونی است، آنان اما پایبند نیستند. ما دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم ولی حاضر نیستیم به ما زور بگویند و اسرائیلی جلوی ما می‌گذارند که هر وقت خواستیم حرف بزنیم، بگوید می‌زنند! بیخود می‌کند بزند، بزند ما هم می‌زنیم.

 

 

*درباره حضور افغانستانی‌ها در ایران در حال برنامه‌ریزی چارچوب قانونی هستیم
 

خبرگزاری خبرآنلاین بیست و چهارمین رسانه پرسشگر از پزشکیان بود. پزشکیان در پاسخ به پرسش این رسانه مبنی بر سرنوشت وعده‌ پزشکیان درباره گشت ارشاد و ساماندهی اتباع خارجی بیان کرد:

 

درباره گشت ارشاد هم، پیگیری می‌کنیم. قرار نبوده دیگر برخوردی داشته باشند. دادستانی هم اعلام کرد که دیگر حق برخورد ندارند.

 

درباره افغانستانی‌ها جلساتی در شورای امنیت داشته‌ایم، برخی از آنان پاسپورت دارند، برخی خلاف آمده‌اند که این مشکل‌ساز است. ما برادر هستیم ولی مراعات برخی چارچوب‌های بین دولت‌ها باید صورت بگیرد. چارچوب قانونی را در حال برنامه‌ریزی هستیم.

 

کل پولی که باید به بازنشستگان پرداخت شود، بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان است ول در قانون ۲۰ هزار همت در نظر گرفته نشده است. توقع ایجاد کرده‌اند ولی منابعی برایش در نظر گرفته نشده است. ما حقوق مصوب بازنشسته را نمی‌دهیم اما این طرف یکی برق و گاز و بنزین انرژی مصرف می‌کند، تا دلت بخواهد پول می‌دهیم. این را کم کنیم، می‌توانیم پول بازنشسته و معلم را پرداخت کنیم.

 

* به دنبال بازگشت به چارچوب برجام هستیم

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس بیست و پنجمین رسانه پرسشگر از پزشکیان بود. پزشکیان در پاسخ به پرسش این رسانه مبنی بر نگرانی آژانس از برنامه تولید اورانیوم ایران بیان کرد:

 

ما دنبال این کار نیستیم و بازهم به دنبال بازگشت به چارچوب برجام هستیم. ادامه ندهند، ما هم ادامه نمی‌دهیم. به تعهدی که نوشته شده، پایبند باشند، ماهم پایبند خواهیم بود.

 

*جنگ زور و قلدرها و افراد نسل کش‌هاست
 

تلویزیون فلسطین الیوم بیست و ششمین رسانه پرسشگر از پزشکیان بود. پزشکیان در پاسخ به پرسش این رسانه مبنی بر تماس‌های پزشکیان با طرف‌های بین‌المللی در رابطه با توقف تجاوز رژیم اشغالگر بیان کرد:

 

ما با برادران مسلمان‌مان صحبت کردیم، با روسای جمهوری کشورهای اروپایی هم صحبت کردیم. آنان وعده دادند که حل می‌شود. دارند روند قضیه را طولانی می‌کنند. اسرائیل هم همچنان مشغول نسل کشی است. مسلمانان باید وحدت لازم را داشته باشیم ولی نداریم تا اولتیماتوم بازم را به بدهیم. رسانه‌های اروپایی هم مشغول بازی با افکار جامعه هستند. در حال تلاش هستیم تا صبح حاکم شود. جنگ زور و قلدرها و افراد نسل کش‌هاست. جنگ با افرادی است که دم از حقوق بشر و حقوق زن می‌زنند ولی خودشان راحت می‌کشند و هیچ کس نمی‌گوید نامرد! چرا اینکار را می‌کنی.


*قرار است وزارت کشور آیین‌نامه‌های مربوط به زنان را اصلاح کند
 

شبکه خبری ZDF  بیست و هفتمین رسانه پرسشگر از پزشکیان بود. پزشکیان در پاسخ به پرسش این رسانه مبنی بر وجود گشت ارشاد در ایران و مطالبات زنان بیان کرد:

 

ما در حال تلاش هستیم، قرار شده در وزارت کشور آیین نامه‌ها را اصلاح کنند. آنچه برای زنان در دولت از دستمان بر بیاید، این است که از زنان استفاده کنیم. در دولت ۴ زن داریم که در دولت‌های دیگر نبوده است. هرکاری از دستمان بر بیاد، انجام خواهیم داد ولی قبول کنید هیچ چیز به یکباره اتفاق نمی‌افتد. باید با طرف مقابل گفت‌وگو کرد. هر دو مقداری کوتاه بیایند تا به راه حل برسیم.

 

 

* ما می‌گوییم صلح کنیم، آنان تحریم می‌کنند
 

روزنامه نیکِی ژاپن بیست و هشتمین رسانه پرسشگر از پزشکیان بود. پزشکیان در پاسخ به پرسش این رسانه مبنی بر ادعای ارسال موشک از طرف ایران به روسیه و تحریم‌های اعمالی علیه ایران و تلاش‌ها میانجی‌گری ژاپن بیان کرد:

 

ما با روسیه در حال تبادل هستیم، آنان ما را تحریم کردند اینان کمک کردند. اینکه در گذشته تبادلاتی کرده باشند، احتمالش وجود دارد، منعی هم وجود نداشته است. از زمانی که ما آمده‌ایم، چیزی نداده‌ایم. ما می‌گوییم صلح کنیم آنان تحریم می‌کنند. با تحریم شروع کنند، چطور به صلح برسیم؟ با دعوا هیچ کشوری توسعه پیدا نمی‌کند. ما نمی‌خواهیم هیچ جنگی را در منطقه تقویت کنیم. من پیگیری کردم و گفتند در مدتی که ما آمده‌ایم، این اتفاق رخ نداده است. ما با روسیه ارتباط خواهیم داشت ولی در رابطه با جنگ، دیدگاهمان این است که هیچ کشوری نباید چنین کنند.

 

ما از تلاش‌های میانجی‌گرایانه ژاپن استقبال می‌کنیم. به جای استفاده از فرصت حیات به جان هم افتاده‌ایم. ما می‌توانیم ‌کره زمینی درست کنیم که همه در آن به راحتی زندگی کنند. آنان بمب اتم و‌سخت افزار کشنده درست می‌کنند. ما این توان را نداریم. خودش درست کرده و می‌گوید تو چرا درست کردی! چه کنم؟ بگذارم من را بکشی؟


*دولتمردان آمریکایی به حقوق مردم ایران احترام بگذارند
 

خبرگزازی موج بیست و نهمین رسانه پرسشگر از پزشکیان بود. پزشکیان در پاسخ به پرسش این رسانه مبنی بر پیام پزشکیان برای دولت مردان آمریکایی بیان کرد:

 

حقوق مردم ما را احترام بگذارید و برای کشور ما توطئه چینی نکنند. ما انقلاب کردیم تا با عزت و سربلندی زندگی کنند. ما نه در فکر صدور انقلاب به جایی هستیم و نه به فکر کشور گشایی هستیم. این‌ها افراد خوب و خلاق ما را ترور می‌کنند در نتیجه افرادی می‌مانند که نتوانند واقعیت دین را به مردم نشان دهند بعد می‌گویند مسلمانان این افراد هستند!


*صحبت از رفع حصر در حاشیه نشست خبری رئیس جمهور 

 

 

مسعود پزشکیان بعد از پایان برنامه رسمی نشست خبری، در جمع خبرنگاران به سوال درباره رفع حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و کروبی چنین پاسخ داد: «در رابطه با حصر، مشکل آقای کروبی حل است. برای آن یکی هم داریم کار می‌کنیم. پیگیری می‌کنیم، البته باید بررسی کنیم ولی نباید با نظام در افتاد. چه کار باید می‌کردیم، همین که یکی حل شده، یک قدم است.»

 

 

نشست خبری مسعود پزشکیان ، ساعت ۵:۳۰ بعد از دو ساعت و ۳۰ دقیقه پرسش و پاسخ به پایان رسید. 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها