|

کاهگل نانو چه تحولاتی در صنعت گردشگری و بافت سنتی ایجاد کرده

کاهگل نانو از جمله محصولاتی است که توانسته با ویژگیهای منحصر به فردش جایگاه ویژه ای در مصالح ساختمانی به خصوص برای استفاده در بومگردی ها و مکانهای گردشگری و همینطور مناطق باغی به دست آورد.

کاهگل نانو چه تحولاتی در صنعت گردشگری و بافت سنتی ایجاد کرده

کاهگل یکی از ملات های باستانی است که عمر بسیار طولانی در حدود 4 هزار سال دارد و در بسیاری از بناهای تاریخی از آن استفاده شده‌است. این ملات پرکاربرد سبب شده‌است تا تاریخ برای ما ماندگار شود و بسیاری از بناها از هزاران سال قبل برای نسل‌های بعد باقی بماند.

بناهای باقی مانده نشان می‌دهند که اگر کاهگل وجود نداشت، خیلی از قسمت‌های تاریخی به فراموشی سپرده یا دستخوش تغییراتی می‌شد. با پیشرفت صنعت و به وجود آمدن انواع محصولات ساختمان‌سازی این ملات باستانی کمتر استفاده می‌شد. به‌مرورزمان دوباره علایق مردم به‌سمت‌وسوی ساختمان‌های سنتی و کاه‌گلی پیش رفته‌است. همچنین مردم عاشق تاریخ و حفظ بناهای باستانی خود هستند و با ازبین‌رفتن بافت سنتی، بسیار غمگین می‌شوند.

این دلایل سبب شد تا صاحبان صنعت با به‌کارگیری علم روز، معایب کاهگل را برطرف کرده و از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شوند. با استفاده از ترکیبات سیلیکونی درون این ملات، محصولی نوین به نام کاهگل نانو به ‌‌دست آمد. این ملات مدرن با ترکیبات ضدآب خود، به بافت سنتی جانی دوباره بخشیده و برای احیای آن استفاده می‌شود. همچنین در بخش گردشگری، با توجه به علایق مردم و عشق آن‌ها به بافت تاریخی، از این ملات استفادهٔ بسیاری می‌شود.

کاهگل ضد آب چیست؟

محصول جدید کاهگل پلیمری یا همان کاهگل نانو از دو پایهٔ اصلی سیلیکون و آب ساخته شده‌است که این ترکیب باعث می‌شود به‌راحتی روی هر سطحی اجرا شود. سطوح مختلف برای اجرای کاهگل مصنوعی می‌توانند شامل سطوح فلزی، سیمانی، چوبی، کناف و غیره باشند. شما می‌توانید از این محصول بسیار زیبا و کاربردی، برای زیباسازی محیط کار یا زندگی خود استفاده کنید.

کاربرد کاهگل صنعتی

همان‌طور که می‌دانید، بیشترین کاربرد کاهگل از قدیم در مناطق خشک و بیابانی بوده‌است، بنابراین هنوز هم می‌توان از این مزیت برای ایجاد بافت گردشگری و سنتی استفاده کرد، اما یکی دیگر از کاربردهای آن، جذب رطوبت و عمل به‌عنوان یک عایق بسیار قوی است. این یعنی کاهگل پلیمری می‌تواند در برابر انواع آب‌ وهوا ظاهر ابتدایی خود را حفظ کند. پس فرقی ندارد که از این محصول مدرن در چه آب ‌و هوایی استفاده می‌شود، در هر صورت استحکام کافی را در برابر انواع آب‌ وهوا دارد. 

استفاده از کاهگل نانو چه مزایایی دارد؟

می‌توان گفت کاهگل ضد آب یا همان نانو چه در زمان استفاده و چه در زمان تمیز شدن، به‌عنوان محافظی برای بنای اصلی به‌کار می‌رود. این یعنی کاملاً قابل شستشو است، بدون این‌که آسیبی به دیوارهای زیرین خود برساند، از دیگر مزایای آن می‌توان گفت که اصلاً گردوغبار ایجاد نمی‌کند. این محصول مدرن حتی بعداز این‌که کامل خشک می‌شود، انعطاف خود را حفظ می‌کند.

بنایی که در آن از کاهگل نانو استفاده می‌شود، ضد قارچ و باکتری است و درون آن تنفس‌پذیری به ‌راحتی امکان‌پذیر است. استفاده از این کاهگل برای بناها، سبب می‌شود مقاومت آن در برابر تغییرپذیری یا برف و یخ ‌زدگی بالاتر رود. کاهگل پلیمری کاملاً بدون بو است و حساسیت‌های کاهگل‌های قدیمی را ایجاد نمی‌کند. برای بازسازی و نوسازی انواع محیط‌ها، کاملاً مقرون ‌به ‌صرفه و اقتصادی است.

images_1676558993_63ee4291cb60d.jpg

استفادهٔ امروزی از کاهگل نانو

رنگ‌های پرکاربرد صنعتی و امروزی دارای انعطاف و کارایی بالا به‌اندازهٔ کاهگل مصنوعی نیستند و می‌توان گفت کاهگل جدید بسیار کاربردی‌تر از آن‌ها هستند. تکنولوژی جدید نانو که در ترکیبات این محصول به‌کار رفته‌، سبب شده‌است ویژگی‌های منفی محصولات مشابه از آن حذف شود. این نوع محصول منحصربه‌فرد با تمامی شرایط آب‌وهوایی سازگار بوده و کاملاً مرغوب است. همان‌طور که گفته شد، می‌توان برای محافظت از ساختمان‌های امروزی یا ایجاد جاذبهٔ گردشگری در انواع مکان‌ها مانند رستوران و غیره از آن‌ها استفاده کرد. مجموعه رنگ فرداد در حال حاضر یکی از تولید کنندگان اصلی این محصول در سطح کشور محسوب می شود.

چگونگی اجرای کاهگل ضد آب

یکی دیگر از مزایای کاهگل پلیمری یا همان کاهگل نانو، اجرای آسان و سریع آن است که کاملاً برعکس مدل سنتی کاهگل عمل می‌کند. در کاهگل سنتی باید زمان زیادی برای تولید یک ملات مرغوب سپری می‌شد اما در کاهگل صنعتی کاملاً برعکس آن است. شما می‌توانید با اضافه کردن مقدار مشخصی آب، یک ترکیب آماده به‌دست آورده و بلافاصله از آن استفاده کنید. این ترکیب مانند یک خمیر چسبناک است و کاملاً به‌صورت یکدست آماده می‌شود.

این محصول را به‌راحتی می‌توان با استفاده از ابزارهای معمولی مانند قلم‌مو، ماله، کاردک و غیره روی انواع سطوح استفاده کرد. خمیر آماده‌شده هنگامی ‌که در معرض هوای آزاد و نور خورشید قرار می‌گیرد، به‌راحتی شکل ‌گرفته خشک و محکم می‌شود. برای ایجاد ضخامت‌های بالا، می‌توان پس از خشک شدن لایه‌های جدیدی روی آن اجرا کرد، تا به ضخامت موردنظر رسید.

اجرای کاهگل ضد آب، یک سطح صاف و بدون نقص تحویل می‌دهد که کاملاً یکپارچه و یکدست است و حاصل مزایای بی‌نظیر کاهگل نانو است. در بافت این ترکیب روزنه‌ای برای نفوذ هیچ‌گونه رطوبتی وجود ندارد و همین موضوع سبب افزایش راندمان عایق‌بندی می‌شود. در اجرای ترکیب کاهگل جدید، می‌توان از سایر المان‌ها مانند کاشی‌کاری، منبت، معرق، گچ کاری، شیشه‌رنگی، رنگ‌آمیزی و غیره استفاده کرد.

قیمت ارزان کاهگل مصنوعی

کاهگل مصنوعی یکی از مصالح به ‌روز و شناخته‌شده در بین مصالحی است که برای پوشش نمای ساختمان به‌کار می‌رود. این نوع کاهگل در کارخانه صنعتی تولیدشده و در ترکیبات موارد اولیهٔ آن از مواد شیمیایی استفاده می‌شود. قیمت استثنایی این محصول سبب شده‌است تا توجهٔ بسیاری از افراد به آن جلب شود، زیرا در مقابل دیگر ترکیبات، قیمت بهتری دارد.

کاهگل نانو علاوه‌ بر کیفیت و دوام بالا، قیمتی ارزان و ایده آل برای خریداران دارد. همچنین در طول سال روزهایی برای فروش استثنایی آن اعلام می‌شود که مشتریان نمی‌توانند به‌اندازهٔ نیاز خود با قیمتی ایدئال آن را تهیه کنند. در مقایسهٔ قیمت‌های انواع محصولات، قیمت پایین این ترکیب قابل‌ توجه است، زیرا علاوه‌ بر کیفیت بسیار بالا در هزینه ‌ها صرفه‌ جویی بسیاری می‌شود.

images_1676559570_63ee44d288128.jpg

کلام پایانی

در این مقاله یکی از محصولات مدرن برای نجات بافت تاریخی و ایجاد محیط‌های جذاب گردشگری به سبک قدیمی را معرفی کردیم. محصول مدرن کاهگل امروزی با کاهگل قدیمی بسیار متفاوت و تمام عیوب آن رفع شده‌است. علاوه‌بر کارایی بسیار بالا و مزایای آن، قیمت پایین‌تری نسبت‌به دیگر محصولات بازار دارد که تأثیر خوبی روی کاهش هزینه می‌گذارد. این محصول را می‌توان روی انواع سطوح مختلف به‌کار برد و از آن به‌عنوان عایق رطوبت استفاده کرد.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها