|

درباره سریال «عملیات ویژه: ماده‌شیر»؛

روزگارِ متوسط بودن!

«ماموریت ویژه: ماده‌شیر» یک تریلر جاسوسی ساخته تیلور شرایدن است که از استریم پارامونت پلاس پخش می‌شود. آنطور که گفته شده بود شرایدن دوباره قرار است مخاطبانش را در یک اکشن پرچالش دیگر غرق کند.

روزگارِ متوسط بودن!
خبرنگار: سجاد صداقت

احتمالا سال ۲۰۱۸ برای بسیاری از آدم‌های روی زمین سال خوب، بد یا حتی زشتی بوده است. سالی که می‌شود به وسیله چیزهای زیادی آن را به خاطر آورد؛ اما شک نکنید ۲۰۱۸ برای تیلور شریدان سال خوبی بوده است. نویسنده نام‌آشنای فیلم‌های سینمایی که در کارنامه خود سابقه نوشتن فیلم‌های سینمایی «سیکاریو» (Sicario) ساخته دنی ویلنوو در سال ۲۰۱۵ و «اگر سنگ از آسمان ببارد» (Hell or High Water) ساخته دیوید مکنزی در سال ۲۰۱۶ را داشت، بعد از کارگردانی یک فیلم سینمایی و نوشتن چند فیلم، در این سال به دنیای سریال‌های تلویزیونی رسید.

شرایدن بیشتر به دلیل بازی در فیلم‌های سینمایی و سریال‌ها در دهه ۹۰ قرن گذشته و دهه ابتدایی قرن بیست‌ویکم به یاد آورده می‌شود اما به ناگاه در سال ۲۰۱۸ او به عنوان خالق یک سریال تلویزیونی وارد این دنیا شد و تا امروز مجموعه‌های موفقی را ساخته است. او از سال ۲۰۱۸ تا امروز سریال «یلوستون» (Yellowstone) را به عنوان خالق، نویسنده و کارگردان به دنیای سریال‌های تلویزیونی معرفی کرده که یکی از پرطرفدارترین مجموعه‌هایی است که هم‌چنان ادامه دارد. شرایدن البته این مجموعه را به همین جا ختم نکرد و با ساختن دو سریال پیش‌درآمد یعنی «۱۸۸۳» و «۱۹۲۳» جهان یلوستون را گسترش داد. اتفاقی که با حضور بازیگران بزرگی مانند کوین کاستنر و بعدا هریسون فورد یک اتفاق ویژه در سال‌های اخیر سریال‌های تلویزیونی بوده است.

اما وقتی می‌گوییم بخت و اقبال با شرایدن همراه بوده به این دلیل است که او در میانه سریال‌ «یلوستون» و اسپین‌آف‌هایش، به هیچ وجه بیکار ننشست و در مقام سازنده، نویسنده و گاهی کارگردان چند سریال مورد توجه دیگر نیز ساخت. او در سال ۲۰۲۱ ساخت سریال «شهردار کینگستون» (Mayor of Kingstown) را شروع کرد که تاکنون دو فصل آن پخش شده و در سال ۲۰۲۲ هم به عنوان سازنده و نویسنده پروژه «تولسا کینگ» (Tulsa King) را با حضور سیلوستر استالونه کلید زد.

در میانه این همه سریال و پروژه که شرایدن برای خود تعریف کرده، از روز ۲۳ جولای (اول مرداد)، سریال جدید او از استریم پارامونت پلاس (Paramount+) در دسترس مخاطبان قرار گرفته است. «ماموریت ویژه: ماده‌شیر» نام سریال جدید شرایدن است که روز یکشنبه ۲ اپیزود ابتدایی آن پخش شد و ۶ اپیزود بعدی به صورت هفتگی هر یکشنبه پخش خواهد شد.

بی‌شک می‌توان درباره چرایی ساخت یک اکشن تازه توسط شرایدن حرف‌های زیادی زد، اما این سریال یکی از آن مجموعه‌هایی است که به دلایل مختلفی باید مورد توجه قرار گیرد و می‌تواند یک پیشنهاد برای آغاز تماشای یک سریال تازه باشد.

«ماموریت ویژه: ماده‌شیر» علاوه بر شرایدن، یک نام پرآوازه دیگر هم همراه خود دارد که به عنوان تهیه‌کننده وارد پروسه ساخت سریال شده و در ادامه در آن بازی هم کرده است. نیکول کیدمن در سال‌های اخیر و بعد از چند تجربه موفق در سریال‌های «دروغ‌های کوچک بزرگ» (Big Little Lies)، «بالای دریاچه» (Top of the Lake)، «فروپاشی» (The Undoing) و «نه غریبه کامل» (Nine Perfect Strangers) در این مجموعه دوباره به دنیای سریال‌های تلویزیونی بازگشته است.

درکنار کیدمن اما حضور بازیگران دیگر این سریال نیز فضایی را ساخته که پیش از تماشا، این مجموعه را به یک انتخاب تقریبا کامل تبدیل می‌کند. اما ماجرا آن است که همیشه همه‌چیز به خالق و نویسنده موفق و تیم خوب بازیگران بر نمی‌گردد.

با توجه به دو اپیزودی که از «ماموریت ویژه: ماده‌شیر» پخش شده، می‌توان به این نکته اشاره کرد که ما قرار است در این سریال با یک تریلر جاسوسی سر و کار داشته باشیم. تا اینجای داستان چندان مشکل بزرگی وجود ندارد اما آن‌چه «ماموریت ویژه: ماده‌شیر» را تبدیل به یک انتخاب نامطمئن می‌کند اتفاقا داستانی است که شرایدن برای ما تدارک دیده است. ایده اولیه این سریال بسیار تکراری است: «یک زن تفنگدار نیروی دریایی ایالات متحده از طرف سیا مامور می‌شود که با دختر یک تروریست ارتباط برقرار کند و از این مسیر تروریست را از بین ببرد.»

همین دو خط کافی است که بدانیم قرار است با یک سوژه تقریبا تکراری سر و کار داشته باشیم. اما می‌توان با همین دو خط هم وارد داستان سریال شد و ۲ اپیزود ابتدایی را تماشا کرد. شرایدن در 2 اپیزود ابتدایی تلاش می‌کند که ما را با کروز (با بازی لیسلا دی اولیویرا) و جو (با بازی زوئی سالدانا) آشنا کند. جو رئیس یک تیم جاسوسی و عملیاتی است و در همان ابتدا جاسوسش را در سوریه از دست می‌دهد در حالی که چگونگی پیوستن کروز به نیروی دریایی را با آب و تاب بیشتری می‌بینیم. در پایان همین مسیر است که جو، کروز را به عنوان جاسوس تازه انتخاب می‌کند. در اپیزود دوم فصل اول سریال نیز شاهد مراحل آماده‌سازی کروز برای انجام ماموریت هستیم.

با همه این اوصاف اما «ماموریت ویژه: ماده‌شیر» در همین اپیزودهای ابتدایی و بعد از آن همه تبلیغات جدی، شبیه یک فیلم مستند از تلاش‌های ایالات متحده برای تبدیل دنیا به جای بهتری در آمده است! اما شرایدن این کار را هم چندان خوب انجام نداده و آن‌چه که ما شاهد هستیم یک ورود ضعیف به دنیایی است که می‌تواند بسیار پیچیده‌تر باشد. همه چیز در همین اپیزودهای ابتدایی به سادگی اتفاق می‌افتد و نویسنده حتی به خود زحمت نمی‌دهد که راه بهتری برای برقراری ارتباط کروز با دختر تروریست پیدا کند. آنها در یک فروشگاه به هم برخورد می‌کنند و دختر عرب از دیدن یک آمریکایی ذوق‌زده می‌شود و همه با هم دوست می‌شوند! سطح هم‌نشینی افراد با یکدیگر و در میان قرار دادن رویدادهای درون فیلمنامه در 2 اپیزود ابتدایی به قدری نازل است که صحنه قرار دادن کروز در یک محیط تمرینی به عنوان جاسوس لو رفته، بیش از داستان اصلی جذابیت دارد.

«ماموریت ویژه: ماده‌شیر» با همه سر و صداها تا اینجا تنها یک سریال «متوسط» است و باید در نقد آن تنها به همین خصوصیت در همه وجوه اشاره کرد. حتی بازی‌ها هم در همان پایلوت سریال چنگی به دل نمی‌زند و در کل تماشای آن به عنوان یک پیشنهاد در دنیای سریال‌های تلویزیونی شاید چندان مناسب نباشد. هر چند که «ماموریت ویژه: ماده‌شیر» یک داستان جاسوسی و اکشن دارد که می‌تواند به دلیل بازیگرانش در نهایت برای رفع خستگی به یک اتفاق گذرا در اوقات فراغت ختم شود!

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها