|

گفت‌و‌گو با دبیر کمیته‌های تخصصی هنر شورای ارزشیابی هنرمندان در مورد شائبه های ساخته شده پیرامون مدرک تحصیلی مجتبی حسینی

واقعیت سنجی یک تشکیک غیر واقعی

در چند روز گذشته که بحث گزینه های احتمالی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی پررنگ شد در خیلی از محافل کارشناسی نام مجتبی حسینی بیشتر از سایر گزینه ها به عنوان شانس نخست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد به همین خاطر موجی از حملات و واژه آرایی ها علیه او فضای مجازی را پر کرد.

واقعیت سنجی یک تشکیک غیر واقعی

به گزارش شبکه شرق، در چند روز گذشته که بحث گزینه های احتمالی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی پررنگ شد در خیلی از محافل کارشناسی نام مجتبی حسینی بیشتر از سایر گزینه ها به عنوان شانس نخست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد به همین خاطر موجی از حملات و واژه آرایی ها علیه او فضای مجازی را پر کرد. حسینی هم جوان است و هم هنرمندی شناخته شده و معتبر در حیطه خوش نویسی است و به طور طبیعی می تواست به عنوان گزینه مطلوبی از سوی شورای راهبری مسعود پزشکیان مورد شناسایی قرار بگیرد اما ظاهرا این اتفاق آنقدر مطلوب برخی از کنشگران سیاسی و فرهنگی نبود که بخشی از برخوردهای آنان منجر به شکل گیری فضایی غیر اخلاقی شد. یکی از انتقادات تندی که به مجتبی حسینی می شد مربوط به مدرک تحصیلی او بود. حسینی خود در توضیح این ماجرا در گفت و گو با شرق تمام ماجراهای مرتبط با مدرک تحصیلی اش را توضیح داد، این که چگونه سالها پیش  به خاطر تعلل زمانی شورای ارزشیابی از رزشیابی دانش خود بازماند و زمانی به خاطر مسئولیتی که در شورای ارزشیابی داشت، خود مسیر ارزشیابی پرونده اش را بست و بعد از آن هم که موفق شد ارزشیابی مدرک خود را دریافت کند باز در دوران معاونتش برای آن که مسیر شائبه های رسانه ای را ببندد یکبار دیگر درخواست داد و دوباره مدرک او ارزشیابی شد و سند لازم را دریافت کرد. حسینی می گوید، «مثل این بود که من از یک دانشکده یک مقطع را دو بار تحصیل کرده باشم». جالب اینجاست که در زمان وزارت عباس صالحی اساتید به نام و بزرگ خوشنویسی کشور در نامه ای به وزیر، صلاحیت هنری، استادی او و ارزش تحصیلی حسینی را تایید کرده اند. برای روشن شدن ابعاد این موضوع و شفاف سازی برای جامعه فرهنگی و هنر گفت و گویی با احمد صدری، دبیر کمیته های تخصصی شورای ارزشیابی هنرمندان انجام شده است که در ادامه آمده است:

صدری می گوید:«براساس متمم آیین‌نامه مصوب 596  شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور تنها مرجع رسمی کشوراست که سطح هنری هنرمندان را با توجه به اثار هنری ارایه شده و سوابق حرفه ای تعیین و مدارک همطرازی را به متقاضیان  اعطا می نماید» .

وی ادامه می دهد:«براساس قانون دو مرحله آثار مورد بررسی قرار می گیرد ؛ مرحله اول :

 کمیته‌های تخصصی  که از نظر حقوقی نقش مشورتی دارند و رای آنها نظر مشورتی است  و درجه‌ای را برای هنرمند به شورای ارزشیابی پیشنهاد می‌کنند، مرحله دوم : شورای ارزشیابی هنرمندان کشور ؛ مجددا آثار متقاضی درجه هنری با حضور نمایندگان حقوقی  و دو کارشناس تخصصی مورد بررسی و رای نهایی صادر می شود .»

دبیر کمیته های تخصصی شورای ارزشیابی هنرمندان  تاکید می کند:«جناب  اقای سید مجتبی حسینی  علی رغم صدور گواهینامه درجه یک هنری در رشته خوشنویسی خط نستعلیق شکسته در سال 1392 پیش از انتصاب به سمت مشاور وزیر و دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان،  از طریق امور اداری آستان قدس رضوی که در آن زمان رییس کتابخانه و موزه ملک (از موقوفات آستان قدس رضوی) بود، برای بررسی به این شورا ارسال می شود  و درجه یک ایشان توسط  اعضا حقیقی و حقوقی شورا تایید و به امضا وزیر وقت اقای  دکتر جنتی می رسد ».

وی ادامه می دهد: «مجددا  بنا به در خواست اقای مجتبی حسینی به دنبال تشکیک ایجاد شده  آثار هنری ایشان مورد ارزیابی قرار گیرد.لذا مانند سایر متقاضیان درجه هنری فرم ها و مدارک و 20 اثر هنری  اصل به دبیرخانه کمیته شورای ارزشیابی تحویل نمودند. کمیته تخصصی براساس نمونه اثار و  سوابق  درخشان نزدیک به سه دهه فعالیت هنری وجوایز اخذ شده در خوشنویسی خط نستعلیق شکسته  در سطح ملی  , مدارک لازم از جمله تایید دو استاد در حوزه تخصصی (که یکی از شروط و ضوابط است)  مطابق با مستندات , ایشان از شش استاد برجسته خوشنویسی کشور از  جمله استاد :غلامحسین امیرخانی  استاد اشرف صندوق ابادی استاد محمد سلحشور استاد کرمعلی شیرازی  استاد مجتبی ملک زاده و ستاد احمد عبدالرضایی  تاییده  ارایه نمودند».

 صدری می گوید:«بعد از بررسی‌های دقیق و کارشناسانه  , کمیته تخصصی  درجه یک هنری  ایشان را تایید و به  شورای ارزشیابی هنرمندان کشور پیشنهاد نمود . شورای ارزشیابی هنرمندان شامل نمایندگان حقوقی:وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یا نماینده تام‌الاختیار وی به عنوان رئیس نماینده تام‌الاختیار وزارت علوم و تحقیقات و فن‌آوری نماینده تام‌الاختیارسازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نماینده تام‌الاختیار فرهنگستان هنر دبیر شورای ارزشیابی روسای کمیته‌های تخصصی اعضاء حقیقی: شامل دو نفر کارشناس خبره دارای گواهینامه درجه یک هنری ؛ نیز با توجه به مستندات ارایه شده  توسط ایشان به شورا و نظر کارشناسان  تخصصی مدعو در تاریخ  ۶تیر۱۴۰۰  وی را شایسته دریافت گواهینامه درجه یک تشخیص دادند و مجددا برای ایشان گواهینامه درجه یک به امضا وزیر وقت جناب اقای سید عباس صالحی صادر شد».

 

photo_2024-08-03_12-01-37

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها