|

در نشست خبری چهل‌و‌یکمین جشنواره فیلم کوتاه مطرح شد

سینمای مبتنی بر خیال یکی از نقاط ضعف ما است

نشست خبری چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران روز گذشته یکشنبه ۲۲ مهر‌ماه با حضور مهدی آذرپندار، در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

سینمای مبتنی بر خیال یکی از نقاط ضعف ما است

نشست خبری چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران روز گذشته یکشنبه ۲۲ مهر‌ماه با حضور مهدی آذرپندار، در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

آذرپندار در این جلسه تأکید کرد: فرایند آغاز جشنواره فیلم کوتاه تهران از آذر سال گذشته با انتشار فراخوان شصت‌و‌هشتمین جشنواره منطقه‌ای ساوالان در مشکین‌‌شهر شروع شد. بعد از یک دوره فترت در جشنواره‌های منطقه‌ای اصرار داشتیم قبل از جشنواره فیلم کوتاه تهران جشنواره‌های منطقه‌ای را برگزار کنیم که ۳۱ استان را در بر می‌گرفت تا به فیلم‌های استانی یک مسیر میان‌بر بدهیم. این اولین قدم در بهمن‌ماه سال گذشته در مشکین‌شهر برداشته شد. زیر برف شدید جشنواره برگزار شد و حتی فرود هواپیمای ما در آن دوره، خبری شد. زیر این برف شدید به مدد همکاران خوب‌مان این جشنواره برگزار شد و دو جشنواره منطقه‌ای دیگر که قرار بود در خرداد و تیر برگزار شود، به دلیل شهادت رئیس‌جمهور به تعویق افتاد و در شهریور برگزار شد اما خوشبختانه به دلیل تغییر دولت‌ها خللی در آنها وارد نشد و امروز ۱۴ فیلم در جشنواره فیلم کوتاه تهران از جشنواره‌های منطقه‌ای راه پیدا کرد.

او خاطرنشان کرد: جشنواره فیلم کوتاه تهران عملا آذر ماه سال گذشته با انتشار فراخوان آغاز شد. خوشحالیم از برگزاری جشنواره سال ۱۴۰۰ که مورد تأیید اسکار قرار گرفت، جشنواره را در تاریخی ثابت برگزار می‌کنیم.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران با اشاره به دستاوردهای جشنواره فیلم کوتاه تهران در سال‌های اخیر بیان کرد: اگر مروری داشته باشید، جشنواره چهار سال پیاپی است که از ۲۷ مهر تا ۲ آبان برگزار می‌شود، چون فکر می‌کنیم ثبات تاریخ از ضروریات یک جشنواره بین‌المللی است. در فراخوان جشنواره آنچه خیلی مدنظرمان بود، شعار جشنواره بود. می‌دانید که در دو، سه دوره گذشته ما بحث تنوع ژانرها و بومی‌گرایی را داشتیم و امسال هم در تداوم همان سیاست، شعار جشنواره: «جشنواره فیلم کوتاه تهران؛ پذیرای جهان خیال‌انگیز تو» شد. این از یک روند آسیب‌شناسی جشنواره می‌آید. آنچه در آن ضعف داریم، سینمای مبتنی بر تخیل است و فکر می‌کردیم اگر بر این بعد از سینما تأکید کنیم، صدای ما به سینماگران می‌رسد و امیدوارم سینمای خیال‌انگیزتری داشته باشیم.

دبیر جشنواره چهل‌ویکم عنوان کرد: همچنان در برخی ژانرها نظیر ژانر علمی‌-تخیلی مشکل داریم. همچنان در فضاهای خیال‌انگیز مشکل داریم و ذائقه مخاطبان به نوع ایرانی آن عادت ندارد‌. امروز در بخش فیلم داستانی ۲۶ فیلم واجد عنصر خیال‌انگیزی است. نکته دوم این بود که وقتی بحث از خیال‌انگیزی می‌شود، بعد تکنولوژی آن اهمیت پیدا می‌کند. به‌عنوان اولین جشنواره سینمایی ایرانی برای اولین بار بخش هوش مصنوعی را به جشنواره اضافه کردیم و استقبال خوبی شد. برای اولین بار در این رویداد می‌توانید فیلم‌های ساخته‌شده با هوش مصنوعی و وی‌آر را ببینید که عینک‌های مخصوص خود را دارند. خوشحالیم که تعدادی از آنها فیلم‌های ایرانی هستند. تعداد ۳۴۴ فیلم در این بخش از کشورهای مختلف دنیا دریافت کردیم، اما فیلم‌های ایرانی هم حضور دارند. از ۱۱ فیلم پذیرفته‌شده، سه فیلم ایرانی است.

پاسخ دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران به برخی حواشی رسانه‌ای

آذرپندار درباره فضاسازی‌ها علیه جشنواره و حضور برخی افراد در هیئت انتخاب و به‌عنوان دست‌اندرکار جشنواره گفت: برای برخی رسانه‌ها ناراحتم، چون زمانی محترم‌تر بودند و به نظرم رسانه نباید حیثیت خود را برای مسائل شخصی فدا کند. افتخار ما در انجمن این است که در هر اتاق انجمن یک فیلم‌ساز و عکاس حرفه‌ای داریم. آیا وقتی این ظرفیت هست، باید مانع حضور آنها در عرصه فیلم‌سازی شویم؟! در دوره‌های اخیر جریان فیلم‌سازی بیشتر مورد توجه قرار گرفته و تولید بیشتر شده است. افرادی که در داخل انجمن سینمای جوانان ایران، فیلم تولید می‌کنند، اصلا فیلم‌شان تولید انجمن نیست و در جای دیگر تولید کرده‌اند. زمانی که من آمدم، در جشنواره هیئت مشاوران داشتیم. ما هیئت انتخاب آوردیم تا شائبه‌ها حل شود. مگر می‌شود من فشاری برای بودن یک فیلم بیاورم و صدای کسی درنیاید؟! آیا در جشنواره رشد و جشنواره فیلم فجر هم من تصمیم گرفتم تا فیلم «مدیر مدرسه» انتخاب شود؟!

او افزود: مگر مدیر مدرسه چه جایزه‌ای از جشنواره فیلم کوتاه تهران گرفته است؟! این فیلم فقط یک جایزه گرفته است. من فکر می‌کنم اگر کسی با من رفیق بوده است، نباید از فیلم‌سازی محروم شود و اگر کسی با من دشمنی دارد، نباید حیثیت رسانه خود را ببرد. او خطاب به اصحاب رسانه گفت: شما بهترین قاضی هستید. فیلم‌ها را می‌بینید و متوجه می‌شوید اما بهترین گواه این ماجرا این است که به هیئت انتخاب زنگ بزنید و روال کار را بپرسید. خواهش می‌کنم درباره میزان دخالت دبیر در این سه سال ورود و پیگیری کنید. سه سال است که وقتی فیلم‌ها را اعلام می‌کنیم، کمترین انتقاد و اعتراض را به ممیزی و انتخاب داریم. اگر اعتراضی باشد، حتما صدایش درمی‌آید. به جهت تعداد بالای آثار متقاضی قطعا تعداد زیادی فیلم پشت در می‌مانند که البته ناراحت‌کننده است. همه دوستان حساس هستند و اگر شائبه‌ای باشد، حتما آن را رسانه‌ای می‌کنند. در‌حالی‌که در سال‌های گذشته ۲۰ فیلم داشتیم که دچار مشکلات گوناگون شده بودند.

آذرپندار درباره سهم استان‌ها گفت: در بخش داستانی فیلم‌های استان‌ها افزایش پیدا کرده است اما در بخش پویانمایی و بخش مستند کاهش فیلم داشتیم، چون تولیدکننده گسترده پویانمایی نیستیم. این کاهش رخ داده است اما در پویانمایی به نظرم یک زنگ خطر به صدا درآمده است. میانگین آمار جشنواره را این دو بخش به‌ویژه آثار پویانمایی به هم ریخته است. حتما سعی می‌کنیم سهم خود را  افزایش بدهیم.

آذرپندار درباره تغییر دولت‌ها و تأثیر آن بر انتخاب فیلم‌ها گفت: انتخاب فیلم‌ها پیش‌ از‌ این ماجراها آغاز شده بود. سعی کردیم در هیئت انتخاب از گرایش‌های فکری مختلف استفاده کنیم. به طور کلی هم جشنواره تهران سیاست‌های ثابتی دارد. آن زمانی که آقای خزاعی بودند، هماهنگی داشتیم و حالا هم با آقای فریدزاده چنین هماهنگی در جریان است. تأثیر تغییرات دولت‌ها خیلی وقت‌ها ثابت است. درباره تنوع و خیال‌انگیزی چه با این دولت و چه با دولت قبلی مسئله‌ای نداشتیم. در برگزاری جشنواره آزادی عمل داریم. این جشنواره محصول تیم ما در انجمن و حمایت‌های سازمان سینمایی در هر دو دولت به‌ویژه دولت قبلی بوده است. از آقای فریدزاده هم ممنونم که جشنواره را حمایت می‌کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها