«سینما ماجرا» علیه فراموشی است/ هیچ هنرمندی را نمیتوان از اندیشیدن بازداشت
نشست خبری برنامه «سینما ماجرا» با حضور ستاره اسکندری امروز ۸ بهمن در خانه هنر مانا برگزار شد.
به گزارش شبکه شرق، نشست خبری برنامه «سینما ماجرا» با حضور پویا نبی کارگردان و ستاره اسکندری تهیه کننده امروز ۸ بهمن در خانه هنر مانا برگزار شد.
طی این رویداد دو قسمت از مجموعه «سینما ماجرا» با عناوین حاجی آقا آکتور سینما و گوزنها به سمع و بصر مخاطبان رسید.
پویا نبی در ابتدا گفت: طی تلاشهایی که داشتیم در مجموعه مذکور به پانزده فیلم مهم تاریخ سینمای ایران پرداختهایم و باید بگویم این تلاشها با حمایتهای خانم اسکندری به سرانجام رسیده است.
او تاکید کرد: . سعیمان این بوده مقاطع مختلف تاریخ سینما را مدنظر داشته باشیم و محدود به زمان خاصی نبوده ایم.
وی تاکید کرد: سعی کردیم فیلمها مربوط به دهه خاصی نباشد و از سال ۱۳۱۲ اولین فیلم موجود بلند سینما یعنی فیلم «حاجی آقا آکتور سینما» در این لیست هست تا اواسط دهه ۸۰ و فیلم «چهارشنبه سوری» آقای فرهادی.
ستاره اسکندری عنوان کرد: «سینما ماجرا» برنامهای علیه فراموشی است زیرا این روزهای سینمای ما روزهای دردناکی است و لازم است که نسل جدید درباره ارزشهای تاریخ سینما بدانند.دوست داریم بیش از ۱۵ قسمت این برنامه را بسازیم اما دغدغه مالی و نبودن پشتوانه و نمایشدهنده رسمی ما را محدود کرده است. ما فقط میخواستیم یادبودی از فیلمها و کارگردانان بزرگ سینما داشته باشیم.
اسکندری در همین زمینه افزود: «سینما ماجرا» همچنین بستر مناسبی برای معرفی جریانهای اجتماعی است. به خصوص در سالهای اخیر که سینماگران در محدودیتهای خاصی فعالیت میکنند و ما عناوین مختلفی مانند ممنوعالکاری را میشنویم. به نظر من هرگر نمیتوان هیچ هنرمندی را از کار کردن و فکر کردن منع کرد.
ستاره اسکندری در بخش دیگری از صحبتهایش گقت: در سالهای اخیر فشارهایی به سینماگران دگراندیش حاکم شده! اما واقعیت این است که هیچ هنرمندی را نمیتوان از اندیشیدن بازداشت. مسئله فقط سینما نیست. آنچه در سالهای اخیر مورد فشار است پس از اقتصاد، تبدیل شدن هنر به اتفاقی فرمایشی است.
او ادامه داد: تئاتر محل اندیشیدن است و باید از مردم جلوتر باشد، اما موضوع این است که هویتها دچار تغییر شدهاند. سینما ماجرا بهانهای است تا بگویم چرا هنر را برای زندگی انتخاب کردهایم؟ صورت زشت پولی شدن همه چیز هویت همه آثار را تغییر داده و این رویه چه در سینما، موسیقی و چه در تئاتر و دیگر هنرها رخ داده است.
اسکندری بیان کرد: من این روزها کمتر خودم را بازیگر میدانم و دنبال این هستم که معنای زندگی خودم را تفسیر کنم. همچنین در اندازه خودم سعی میکنم حرمت استادانم را نگه دارم. مانند برگزاری ورکشاپ استاد علی رفیعی که به دلیل درخواست استعلام از ایشان برگزار نشد.
وی درباره بستر پخش «سینما ماجرا» توضیح داد: باید بپذیریم که امثال این برنامهها در سیاستهای فرهنگی ما جایی ندارند. پلتفرمی که اکنون میتوانیم این برنامه را پخش کنیم یوتیوب است و در کانال شخصی بنده منتشر خواهند شد. امیدوارم دوستان دیگری نیز برای ادامه ساخت این برنامه راغب باشند. من برای پخش این برنامه به پلتفرمهای داخلی هم مراجعه کردم اما تاکنون جواب مثبتی دریافت نکردم.
پویا نبی درباره معیار انتخاب فیلمهای این برنامه بیان کرد: ما ابتدا چیزی حدود ۳۵ فیلم را انتخاب کردیم اما به دلیل شرایط اقتصادی که داشتیم ناگزیر برخی آثار را حذف کردیم. دلیل انتخاب این آثار این بود که متاسفانه در کشور ما نسخه مطلوبی از برخی فیلمهای قدیمی وجود ندارد. من حتی برخی پوسترها و فیلمها را شخصاً از خود تهیهکنندهها دریافت کردم. معیار بعدی ما برای انتخاب داستان شکلگیری فیلمها بود. نکته بعدی این بود که ما دوست داشتیم از کارگردانان موج نوی سینما فیلمی در این برنامه داشته باشیم. یک بخشی هم مربوط به ملاحظات بود که قابل کتمان نیست.
اسکندری درباره توقف ورکشاپ علی رفیعی در اصفهان توضیح داد: در اصفهان شماره ملی استاد رفیعی را برای استعلام خواستند و ما تصمیم گرفتیم که این برنامه برگزار نشود و بعدتر با قوت و شایستگی این ورکشاپ ادامه پیدا کند. تئاتر هرگز محل درآمدی برای دکتر رفیعی نبوده است و چندین ورکشاپ رایگان برگزار کردهاند ما نیز به عنوان شاگردان ایشان سعی میکنیم این ورکشاپهای رایگان همچنان ادامه داشته باشند.
در ادامه نشست پویا نبی در پاسخ به این سوال که فیلمهای پانزده قسمت فعلی بر چه اساس انتخاب شدهاند، بیان کرد: ما برای انتخاب بسیاری از فیلمها مشکل داشتیم به این دلیل که به بسیاری از فیلمها و عکسها دسترسی نداشتیم و از طرفی هم نسخه دیگری وجود نداشت.
موضوع دیگر داستانهای فیلمها مطرح است، ما میخواستیم که از هر کارگردان ملقب به «موجنو» یک نماینده داشته باشیم و همین اتفاق هم افتاد تا رنگین کمانی با تفاوت ژانری را داشته باشیم. یک بخش هم ملاحظات بود که درنظر گرفته شد.
وی در پایان تصریح کرد: آرشیو روزنامه اطلاعات، آرشیو مطبوعات آن دوران، آرشیو فیلمخانه ملی و برخی کتابها برای ساخت این برنامه بسیار کمکمان کرد.