|

گوشی شیائومی بهتره یا هواوی؟ - هواوی بخریم یا شیائومی!

با این که رقابت بین شیائومی و هواوی خیلی نزدیکه؛ اما شاید بشه گفت شیائومی به عنوان یک کسب و کاری که محصولات باکیفیت زیادی داره، برنده این رقابته.

گوشی شیائومی بهتره یا هواوی؟ - هواوی بخریم یا شیائومی!

احتمالا اطراف‌تون کاربرهایی رو دیدین که گوشی هواوی دست‌شون هست یا خودتون یکی از این کاربرها هستین. گوشی‌های شیائومی هم که دیگه معرف حضورتون هستن؛ چون تعداد زیادی از کابرها ازشون استفاده می‌کنن. هواوی هم مثل بقیه برندهای گوشی، همیشه حرفی برای گفتن داشته و محصول‌های خفن و باکیفیتی ارائه داده.

 

شیائومی یا هواوی؟

هر کدوم از این شرکت‌ها تمایل دارن سهم بازار بیشتری رو داشته باشن. در شرایطی که سامسونگ و اپل در جایگاه دوم و سوم قرار دارن، هواوی و شیائومی رتبه 4 و 1 رو در سطح دنیا دارن. اوایل امسال، شیائومی موفق شد که از نظر فروش از هواوی، اپل و سامسونگ جلو بیفته. با اینکه این موفقیت بزرگی برای شیائومی محسوب می‌شه اما هنوز رقابت بین شیائومی و هواوی به قوت خودش پایداره.

برای استعلام قیمت گوشی شیائومی و هواوی به 2 لینک زیر مراجعه کنین.

https://www.ecell.ir/category/mobile-phone/xiaomi-phone/

https://www.ecell.ir/category/mobile-phone/huawei-phone/

شیائومی در مقابل هواوی

وقتی این سوال مطرح می‌شه که شیائومی بخریم یا هواوی؟ جواب دقیق و معینی نمی‌شه براش گفت. با این که مقایسه مشخصات کلی این دو برند آسونه، هر دو تخصص زیادی در ساخت گوشی هوشمند دارن و دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستن که اون‌ها رو از هم متمایز می‌کنه.

شیائومی در مقابل هواوی

حالا قراره چند تا از این ویژگی‌ها رو عنوان کنم.

مدل تجاری

هر دوی این شرکت‌ها در تولید و فروش گوشی‌های هوشمند با رنج قیمتی متوسط و اقتصادی تخصص دارن. اما اهداف‌شون کاملاً متفاوته. شیائومی در واقع روی فروش گوشی‌های هوشمند تمرکز نمی‌کنه. چشم انداز بزرگ‌شون فروش چند محصول دیجیتالی از طریق گوشی‌های هوشمندشون هست.

اون‌ها یه جورایی می‌خوان از اپل در این زمینه تقلید کنن و چیزهایی شبیه به  Apple Pay، وiTunes  رو از طریق گوشی‌های خودشون بفروشن. از طرف دیگه هواوی خیلی متفاوته. اون‌ها یک تولید کننده سنتی گوشی‌های هوشمند با سال‌ها تجربه در فرآیند تولید هستن. مهم‌تر از همه، اون‌ها تدارکات شگفت انگیزی دارن؛ بر خلاف شیائومی که در درجه اول محصولاتش رو به صورت آنلاین توزیع می‌کنه.

برخلاف هواوی، از لحاظ بازی گوشی‌های شیائومی جزو قدرتمندترین‌ها هستن. همچنین از نظر سهم کلی بازار بین المللی، شیائومی یک قدم جلوته. از نظر مدل هم شیائومی برنده این مبحثه چون پتانسیل بیشتری برای رشد داره.

بازاریابی

وقتی نوبت به بازاریابی محصولات شیائومی و هوآوی می‌رسه، هر دو شرکت کاملاً متفاوتن. هوآوی روش سنتی‌تر تبلیغات رو در پیش گرفته، و از رویدادهای بزرگ برای نمایش محصولاتش استفاده می‌کنه. به همین دلیل زمان برگزاری کمپین‌ها، هواوی خیلی خوب عمل می‌کنه. شیائومی بیشتر از روش‌های آنلاین و استفاده از فضای مجازی استفاده می‌کنه.

خدمات مشتری

خدمات به مشتریان نه تنها نیاز به معاملات مالی و تحویل گوشی هوشمند دارن، بلکه خدماتی هستن که بعد از خرید محصول به مشتریان ارائه می‌شه. وقتی که صحبت از خدمات مشتری می‌شه، هوآوی به انبارهای محلی خودش برای ارسال سفارشات و داشتن لجستیک قوی وابسته‌ست. عملاً هیچ مشکلی از روند پرداخت تا تحویل محصول به مشتری وجود نداره و این عمل در کمترین زمان ممکن انجام می‌شه.

از طرف دیگه شیائومی روند معاملات یخورده ضعیف تری داره؛ چون اون‌ها در درجه اول از چین یا دو مکان در کشوری متفاوت، محموله رو ارسال می‌کنن. هزینه حمل و نقل‌شون خیلی بالا هست. زمان تحویل اون‌ها هم خیلی بیشتره، چون اون رو از طریق خدمات شخص ثالث تحویل می‌دن.

گوشی‌های هوشمند

مقایسه گوشی‌های هوشمند شیائومی و هواوی کار ساده‌ای نیست؛ چون هر دو کاملاً در این زمینه تسلط دارن. در حالی که شیائومی دارای نرم افزار برجسته UI/UX هست، ساختار نسبتاً ضعیفی داره. از طرف دیگه هواوی از ساخت و طراحی فوق العاده‌ای برخورداره و همین عامل باعث برتری این برند نسبت به رقیب سرسخت خودش شده. با این حال، UI  خوبی نداره و در این زمینه شیائومی پیشتازه.

پایین‌رده ها و میان رده ها

هوآوی: به طور کلی پایین‌رده‌ها و میان‌رده‌های خودش رو در دو خط تولید Nova و سری Y تولید می‌کنه. از نقاط قوت این سری می‌شه به طراحی مدرن و ظریف و سازگاری سریع با رابط کاربری اشاره کرد. تنوع‌شون هم نسبت به شیائومی زیاده؛ سرعت عملکرد و آپشن‌های سخت‌افزاری مثل رم و حافظه داخلی هم قابل قبولن. برای نقاط ضعف هم می‌شه دوربین‌های معمولی هوآوی رو مثال زد.

پایین‌رده‌ها و میان‌رده‌های شیائومی

شرکت شیائومی هم گوشی‌های میان‌رده‌ی خودش رو تحت ۴ زیربرند متفاوت Redmi ،Redmi Note، Redmi K و Poco تولید می‌کرد که خط تولید Redmi Note معمولا بر تولید میان‌رده‌ها تمرکز داشته و سری شیائومی ردمی نوت ۱۲ رو می‌شه جدیدترین گوشی شیائومی این خط تولید در نظر گرفت.

Redmi پایین‌رده این شرکت هست که عموماً با دو حرف a و c راهی بازار می‌شه؛ اما در مورد میان‌رده به جرأت می‌شه گفت که شیائومی در تنوع و کیفیت بالای مدل‌ها، بهترینه و آمار فروش جهانیش، این موضوع رو ثابت می‌کنه. در حال حاضر پوکو از شیائومی جدا شده و گوشی‌هاش رو به عنوان یک برند جدا و در خط تولیدهای مختلف ارائه می‌کنه.

شیائومی از پردازنده‌های قدرتمند در میان‌رده و پایین‌رده‌هاش استفاده می‌کنه و دوام و ماندگاری باتریش هم عالیه.

شیائومی مقابل هواوی، در بخش دوربین ها

یکی از ویژگی‌هایی که در اون رقابت زیادی بین دو برند وجود داره، دوربینه. هواوی به طرز باور نکردنی‌ای در این مسابقه جلوتره. سری‌های هواوی Mate و P دوربین‌های خفن و باورنکردنی Leica رو دارن که جز بهترین دوربین‌ها در جهان به شمار میان. در واقع وقتی که حرف از دوربین وسط میاد، هواوی با شرکت بزرگی مثل اپل رقابت می‌کنه. دوربین گوشی‌های جدیدا خیلی بهتر شده و Mi 11 Ultra نمونه خوبی از یک گوشی هوشمند با دوربین شگفت انگیزه.

شیائومی بهتر از هواوی هست؟

به عنوان یک شرکت، شیائومی بیشترین پتانسیل رشد رو بین تمام برندها داره. با این حال با توجه به سخت‌افزارها و قطعات به کار رفته در گوشی‌های هوشمند هر برند به وضوح مشخصه که هواوی پرچم‌دار فروش گوشی‌های گرون قیمت ر در دست داره. در حالی که شیائومی سهم بازار گوشی‌های متوسط و ارزون رو در دست گرفته.

شیائومی بهتر از هواوی هست؟

شیائومی در زمینه نرم افزار و UI/UX و هواوی در کیفیت ساخت عالی عمل می‌کنن؛ پس خرید محصولات هر برند یک انتخاب کاملا شخصیه. اگه اهل دوربین و سخت افزار هستین، هواوی گزینه مناسبیه. 

من این محتوا رو از مقاله هواوی یا شیائومی ایسل نوشتم. 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها