|

تاثیر شاخص ترس و طمع روی قیمت رمز ارزها

اگر در بازار ارز دیجیتال فعالیت می‌کنید قطعا نام شاخص ترس و طمع را بارها شنیده‌اید. این شاخص یک اندیکاتور ویژه برای سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود که بر اساس آن زمان معاملات و خرید ارز دیجیتال را تشخیص می‌دهند. توسط این شاخص، ترس و طمع که دو مورد از مهمترین احساسات بازار به‌شمار می‌آیند به‌صورت روزانه، هفتگی و ماهیانه ارزیابی می‌شوند. این اندیکاتور نشان می‌دهد که فعالان بازار کریپتو تا چه حد برای خرید ارز دیجیتال، کالا و سهام تمایل دارند هزینه کنند.

تاثیر شاخص ترس و طمع روی قیمت رمز ارزها

 

به‌صورت تئوری اگر بخواهیم تاثیر شاخص ترس و طمع روی قیمت ارز دیجیتال ذکر کنیم، این شاخص قادر است منصفانه بودن این قیمت را اندازه‌گیری کند.  به این صورت که طمع زیاد باعث می‌شود قیمت رمز ارز بیشتر از ارزش واقعی آن باشد و ترس بیش از حد نیز قیمت این ارز را خیلی بیشتر از ارزش واقعی آن کاهش خواهد داد.  اگر در این زمینه آگاهی کافی ندارید با مقاله تاثیر شاخص ترس و طمع روی قیمت رمز ارزها همراه باشید تا اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار دهیم.

 

تعریف کلی  ترس و طمع و نقش آن در بازار رمز ارزها

طمع در واقع ولع و تمایل مقاومت‌ناپذیر انسان برای دریافت چیزی بیشتر از آن مقدار که نیاز دارد. به‌عبارتی طمع یعنی بیشتر خواهی و قانع نبودن. تریدرهایی که طمع دارند، وقتی که به سود می‌رسند باز هم تمایل به کسب سود بیشتر دارند. این افراد حتی اگر ضرر هم کنند خود را به آب و آتش می‌زنند تا به سود برسند. این سرمایه‌گذاران معمولا با عقل و منطق خود تصمیم نمی‌گیرند و احساس را ترید دخالت می‌هند. این واقعیت تلخ باعث می‌شود که ضرر آن‌ها بیشتر و بیشتر شود.

احساس ترس یک حس ناخوشایند و استرس‌آور است که در نتیجه یک خبر ناگهانی یا مطلع شدن از خطر ایجاد می‌شود. در بازار ارز دیجیتال این ترس موجب کاهش قیمت رمزارزها و شروع فروش سرمایه می‌شود. اکثر کسانی‌که با توجه به این حباب احساسی، اقدام به فروش سهام خود می‌کنند قطعا پس از ترکیدن این حباب و مواجه شدن با افزایش قیمت ارز دیجیتال متوجه اشتباه خود شده و میزان قابل توجهی ضرر کرده‌اند. اتخاذ تصمیمات مالی درست در میان شرایط به‌وجود آمده از شاخص ترس و طمع، یک اقدام هوشمندانه و حرفه‌ای به‌شمار می‌آید.

ماهیت کلی شاخص ترس و طمع

شاخص ترس و طمع یا به عبارتی Fear & Green یکی از مهم‌ترین اندیکاتورهای احساسات یا روانشناسی بازار محسوب می‌شود. این شاخص یک ابزار اصولی برای سنجش احساس بازار ارز دیجیتال در مورد سرمایه کریپتویی فعالان این حوزه است. درواقع راهکاری منحصربه‌فرد برای شناسایی و ارزیابی هیجانات و احساساتی است که موجب به حرکت درآمدن بازار رمز ارزها می‌شوند.

این شاخص در قالب یک عدد از صفر تا صد اندازه‌گیری می‌شود. ترس بیش از حد نشان‌دهنده نگران شدن سرمایه‌گذاران و اقدام به فروش کردن آن‌ها است و عدد پایین را به خود اختصاص می‌دهد؛ این اتفاق یک سیگنال خرید برای تریدرها می‌تواند باشد. این درحالی است که طمع شدید یعنی بازار با یک اصلاح روبه‌رو شده و افراد به سمت خرید تمایل پیدا کرده‌اند. این ترس و طمع با کاهش و افزایش قیمت احساسات بازار را به حرکت در می‌آورند.

2

تحلیل جامع شاخص ترس و طمع

همان‌طور که در بخش قبل ذکر کردیم این شاخص از عدد 1 تا 100 شماره‌گذاری شده است، حال قصد داریم این اعداد را دقیق‌تر بررسی کنیم. ترس شدید زمانی که عقربه این شاخص بین 0 تا 24 قرار گرفته است بر بازار ارز دیجیتال حاکم می‌شود. از 24 تا 49، ترس را نشان می‌دهند، اما شدت آن کمتر شده است. وقتی به عدد 50 می‌رسد یعنی همه چیز در تعادل و امنیت قرار دارد.

قرار گرفتن عقربه شاخص روی 51 تا 74 معنای امیدوارکننده‌ای دارد و اکثر سرمایه‌گذاران به سودآور بودن بازار امید دارند. اما هرگاه شاخص از عدد 74 بالاتر برود یعنی تریدرها تمایل بیشتری به کسب سود از خود نشان داده‌اند و کم کم در حال تبدیل شدن به یک طمع شدید است. تاثیر شاخص ترس و طمع روی قیمت ارز دیجیتال از اهمیت بالایی برخوردار است و یک ابزار مناسب برای ترید آگاهانه در بازار کریپتو محسوب می‌شود.

نحوه محاسبه اندیکاتور ترس و طمع

محاسبه این شاخص طبق معیارهای مختلف انجام شده و عدد نهایی بر اساس آن‌ها مشخص می‌شود. این معیارها عبارتند از:

1- نظرسنجی‌های مختلف

2- پایداری بازار

3- آمار جستجو در اینترنت

4- رسانه‌های اجتماعی

5- نوسان دارایی‌ها

6- حرکت نمودارها

یکی مهمترین عوامل در تعیین عدد شاخص، نتایج موتورهای جستجو مخصوصا موتور گوگل است. در سال‌های اخیر مشاهده کرده‌ایم که این معیار بر روی قیمت بیت کوین و سایر ارزها چقدر تاثیر دارد. هرچقدر میزان جستجو بیشتر باشد یعنی طمع در حال شدت گرفتن است. جستجو در اینترنت 10 درصد روی تعیین شاخص تاثیر می‌گذارد و نظرسنجی نیز حدود 15 درصد موثر واقع می‌شود.

اصلی‌ترین عامل در تعیین اندیکاتور ترس و طمع، حرکت نمودارهای قیمتی و همچنین حجم بالا است. این عامل 25 درصد در این اندازه‌گیری تاثیرگذار است. از عوامل بسیار تأثیرگذار دیگر، ضریب دامیننس را می‌توان نام برد که تاثیر 10 درصدی را به خود اختصاص می‌دهد. شبکه‌های اجتماعی نیز حدود 15 درصد روی تعیین عدد شاخص تاثیر خواهد گذاشت. نوسان‌های قیمتی آخرین معیار ذکر شده در این قسمت است که 25 درصد از این سهم را شامل شده و تاثیر زیادی بر تعیین عدد شاخص از خود نشان می‌دهد.

3

نمونه‌ای از اندیکاتور ترس و طمع در بازار ارز دیجیتال

ترس و طمع یکی از ساده‌ترین و در عین حال محبوب‌ترین شاخص‌های مورد استفاده برای پایش احساسات بازار کریپتو به‌شمار می‌رود. زمانی که پاندومی کرونا شروع شد، شاخص ترس و طمع روی عدد 8 قرار گرفته و ترس شدید حاکم بر بازار کاملا مشهود بود در سال گذشته نیز این ترس کاملا ملموس به‌نظر می‌رسید. به گفته وارن بافت، ترسی که بر بازار حاکم شده، نشانه فرصت برای خرید است؛ چرا که همه در حال فروش هستند و قیمت بیت کوین و سایر رمزارزها ریزش دارد.

 از همان ابتدای سقوط ترس شدید آغاز شده، در حالیکه طمع شدید خیلی پیش از اینکه صعود پایان یابد شروع می‌شود. باتوجه به تاریخچه شاخص Fear and Greed، تحلیل‌ها به این صورت است که حتی پایان کاهش قیمت، نشانه آغاز روند صعودی نیست و چند ماه طول می‌کشد که این اندیکاتور صعود قیمت‌ها را نشان دهد. در فاصله این ریزش و صعود، بازار به‌صورت بی‌روند حرکت خواهد کرد.

استفاده از شاخص Fear & Green در معاملات

تاثیر شاخص ترس و طمع روی قیمت ارز دیجیتال همان‌طور که ذکر کردیم بسیار زیاد است. برای انجام معاملات بر اساس آن باید این نکته را در نظر بگیرید که این اندیکاتور معمولا روزنامه استفاده می‌شود و برای تحلیل‌های طولانی مدت مناسب نیست. این جمله در نتیجه تغییرات زیاد و به‌روزرسانی سریع، از طرف تحلیلگران بازار ارز گفته شده است.

شاخص‌هایی با عدد پایین فرصت خرید را فراهم می‌کنند درحالیکه شاخص بالا یک زنگ خطر برای فروش خواهد بود. این تحلیل همیشه جواب نمی‌دهد و سرمایه‌گذاران باید این نکته را حتما در نظر بگیرند. شما به کمک این اندیکاتور می‌توانید قبل از تصمیم‌گیری احساسی سایر سرمایه‌گذاران در نوسانات بزرگ، از بازار خارج شوید تا ضرر زیادی را متحمل نشوید.

با افزایش قیمت ارز دیجیتال تمایل به خرید آن افزایش می‌یابد و تریدرها در طمع سود آن هستند و اگر ارزش ارز کاهش یابد این افراد احساس ترس کرده و سرمایه خود را می‌فروشند. این دو جمله تمام آن چیزی است که می‌توان درباره شاخص ترس و طمع گفت. اگر اطلاعات این مقاله برای شما کاربران گرامی کافی نبوده می‌توانید به سایت اکسکوینو مراجعه کنید و از مشاوره اصولی مسئولین این سایت بهره‌مند شوید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها