|

فن‌ویک «پیشنهادهایی برای آخر هفته»:

در دنیای شرکت‌های فناوری چه می‌گذرد؟

اگر مسیر راه‌اندازی کسب‌وکار پر از سنگلاخ باشد، استفاده از تجربه دیگران می‌تواند کمی راه را برای ما هموار کند.

  در دنیای شرکت‌های فناوری چه می‌گذرد؟

حتما این جمله را شنیدید که «ما فرصت تجربه همه‌چیز را نداریم و باید از تجربه دیگران استفاده کنیم.».تجربه دیگران سبب می‌شود ما دوباره چرخ را از ابتدا اختراع نکنیم. برای نمونه اگر مسیر راه‌اندازی کسب‌وکار پر از سنگلاخ باشد، استفاده از تجربه دیگران می‌تواند کمی راه را برای ما هموار کند. به همین دلیل توصیه ما در فن‌ویک این هفته خواندن کتاب «سرگذشت شگفت‌انگیز گوگل» و تماشای فیلم «جابز ۲۰۱۳» است و در کنار آنها می‌توانید پادکست «استارت‌کست» را هم گوش دهید. کتاب سرگذشت شگفت‌انگیز گوگل به ما نشان می‌دهد «کار نشد ندارد». فیلم جابز هم به ما آموزش می‌دهد گاهی می‌توان در راهی که می‌رویم زمین بخوریم وعقب برویم، اما باز می‌توانیم با قدرت برگردیم. پادکست استارت‌کست هم روایتگر داستان موفقیت‌ها و شکست‌های برندهای بزرگ است. 

با اپلیکیشن «فینکا» هم می‌توان به ساده‌ترین روش برنامه‌نویسی را یاد گرفت چون دنیای امروز، دنیای تکنولوژی و برنامه‌نویسی کاربرد بسیاری در دنیای دیجیتال امروز دارد.

کتاب سرگذشت شگفت انگیز گوگل/ پشت پرده قدرتمندترین موتور جست‌وجوی دنیا

سرویس‌های گوگل امروزه به بخشی از زندگی ما تبدیل شده‌اند؛ گوگل‌کروم، جی‌میل، گوگل‌فوتو، گوگل درایو و .....

همانطور که در آمارها آمده است، امروز گوگل به ۱۰۰ زبان، جست‌وجو می‌کند و صدها میلیون پرس‌وجو را روزانه روی کامپیوتر و تلفن‌همراه پاسخ می‌دهد. گستردگی سرویس‌ها و خدمات گوگل به صورتی است که شاید برای ما جذاب باشد که بدانیم پشت پرده گوگل چه می‌گذرد. این شرکت چگونه به وجود آمد و چه راز و رمزهایی در موفقیت این شرکت نهفته است. شاید شفاف شدن این موضوعات به کسب‌وکارهایی که می‌خواهند کار خود را گسترش دهند، کمک کند. کتاب «سرگذشت شگفت‌انگیز گوگل» هم به پشت پرده نحوه ایجاد گوگل پرداخته است. 

این کتاب نوشته دیوید ای.وایس، روزنامه‌نگار و نویسنده است و سعی کرده به صورت یک داستان خواندنی به تلاش‌های سرگئی و لاری برای خلق گوگل و توسعه آن و فراز و نشیب‌هایی که این ۲ نفر در این راه طی کردند، بپردازد. کتاب «سرگذشت شگفت‌انگیز گوگل» مبتنی بر تحقیقات موشکافانه گوگل است. گوگلی که کارکنانش در یک ناهارخوری، غذای مجانی می‌خورند، آشپزخانه‌اش مدت‌ها توسط سرآشپز سابق گروه موسیقی گریت فول دد (Grateful Dead) اداره می‌شد و کارمندان هم در محوطه رنگارنگ شرکت در سیلیکون‌ولی با موتورسیکلت‌های کوچک و کفش‌های اسکیت تک‌ردیف خود تردد می‌کنند.

براساس یادداشت مترجم: «در اواسط دوران تحصیل، سرگئی و لاری (موسسان گوگل) حین کار روی یک پروژه درسی به این فکر رسیدند که می‌توانند از طریق رایانه، تمام اطلاعات موجود در جهان را به سرعت و به طور رایگان در اختیار عموم قرار دهند؛ فکری که حتی بزرگ‌ترین مغزهای اندیشمند آن‌زمان در زمینه فناوری، جرات نداشتند آن را به مخیله خود راه دهند. زمانی که لاری-سرگئی این فکر را با معدودی از افراد، از جمله یکی از استادان خود در میان گذاشتند، هیچ‌کس آن را جدی نگرفت و در خوش‌بینانه‌ترین واکنش، آن را کاری غیرعملی یا غیرمنطقی ارزیابی کردند.»

اما به قول لاری پیج، از بنیانگذاران گوگل در جمع صدها دانش‌آموز و معلمان در یک دبیرستان «کار نشد ندارد» و شما باید دست به کاری بزنید که اکثر مردم نخواهند زد.

پس لاری پیج و سرگئی برین در سال‌های اولیه دهه ۱۹۹۰ راهی را آغاز کردند که حالا  باعث تحولی شگرف در دنیای فناوری رایانه شد.

این کتاب برگزیده نیویورک تایمز از بین پرفروش‌ترین کتاب‌ها است و شما می‌توانید آن را از فیدیبو، دیجی‌کالا و شبکه جامع کتاب گیسوم تهیه کنید.

پادکست استارت‌کست/ موفقیت‌ها و شکست‌های کسب‌وکارها

شنیدن و خواندن درمورد موفقیت‌ها و شکست‌های کسب‌وکارها می‌تواند به جوانانی که می‌خواهند کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنند، کمک کند.در این زمینه هم منابع متعددی وجود دارد. با اینحال محمد داوودی تصمیم گرفته است این داستان‌ها را جمع‌آوری و در قالب پادکست استارت‌کست به ما عرضه کند. داوودی نرم افزار خوانده و به دنیای فناوری علاقمند است. سال‌ها پیش یک محصول نرم‌افزاری را راه‌اندازی کرد و شکست خورد. چون تجربه کافی نداشت. پس مطالعه درمورد خلق محصول و تجربیات شرکت‌های بزرگ را آغازکرد و تصمیم گرفت این مطالعه را با بقیه هم به اشتراک بگذارد.

در بخش جزئیات استارت‌کست در کست‌باکس آمده است: «در این پادکست داستان‌های مدیریتی و آموزنده از موفقیت شرکت‌ها و استارتاپ‌های بزرگ دنیا روایت می‌‌شود. داستان‌های پرجزئیاتی که کمتر جایی به آنها پرداخته است و در آن از تمام موفقیت‌ها و شکست‌های هر برند صحبت می‌شود. تمام داستان‌ها برمبنای واقعیت و دارای منابع معتبر است.»

شما در استارت‌کست داستان‌های واقعی را می‌شنوید تا متوجه شوید چگونه آدم‌های معمولی شرکت‌های بزرگ را راه‌اندازی کردند و موفق شدند. جزئیاتی که محمد در داستان‌های خود روایت می‌کند، جذاب هستند و توانسته کاربران را به خود جذب کند. این موضوع را می‌توان از نظر کاربران در کست‌باکس فهمید. 

تاکنون ۱۶ اپیزود از این پادکست منتشر شده است و جدیدترین قسمت ۳۰ آوریل ۲۰۲۴ منتشر شد. استارت‌کست در کست‌باکس ۱۱۲ هزار دنبال‌کننده دارد و ۱۱.۴ هزار بار هم به آن گوش داده شده است. شما می‌توانید استارت‌کست را از ناملیک،اپل‌ پادکست،شنوتو و پادبین دریافت کنید.

فیلم جابز (۲۰۱۳)/ مردی که تسلیم نشد

استیو جابز را می‌شناسیم. فردی شناخته‌شده در حوزه فناوری و یکی از چهره‌های پیشرو در صنعت رایانه بود. زندگی کاری استیو جابز با چالش‌های بسیاری همراه بوده و زندگی‌اش در این سال‌ها مورد توجه کارگردانان قرار گرفته است. یکی از این کارگردانان جاشوا مایکل استرن بود که در سال ۲۰۱۳ فیلم jobs را تولید کرد.

جابز یک فیلم درام بیوگرافی آمریکایی است که بر اساس زندگی استیو جابز ساخته شده است. این فیلم از سال ۱۹۷۴ در دوران دانشجویی در کالج رید استیو جابز تا معرفی iPod در سال۲۰۰۱ را به تصویر می‌کشد.اشتون کوچر هم نقش استیو جابز را بازی کرده است.

 این سوال ایجاد می‌شود که شخصیتی که فیلم جابز به نمایش درآورده،تا چه اندازه واقعی است؟ که اندی هرتزفلد، یکی از مهندسان اصلی کامپیوتر اصلی مکینتاش دراین مورد می‌گوید: «بیشتر وقایعی که در فیلم به تصویر کشیده می‌شوند، تخیلی و همچنین مبنای واقعی داشتند.»

اندی کانینگهام که در آن‌زمان مسول روابط عمومی و بازاریابی مکینتاش بود، هم می‌گوید: «این یک فیلم است، نه یک مستند. هر چیزی که اتفاق می‌افتد، نسخه‌ای تخیلی از آنچه اتفاق افتاده است.»

منتقدان معتقد هستند این فیلم بیشتر از آنکه به زندگی و شخصیت جابز بپردازد، بیشتر شبیه تاریخچه‌ای از شرکت اپل است. دراین مورد استرن در گفت‌وگو با مجله Macworld می‌گوید: «دقیقا موضوع این است که جابز چطور خودش را به کمک محصولش معرفی کرد و به نوعی شرکت اپل و جابز بهم متصل هستند.»

یک حقیقت جالب درمورد فیلم این است که تقریباً تمام صحنه‌های مربوط به خانه و گاراژ در فیلم در خانه و گاراژ واقعی لوس آلتوس، کالیفرنیا، جایی که استیو جابز در ۱۹۷۰ در آنجا بزرگ شد، فیلمبرداری شد.

جدای از اینکه این فیلم درمورد بیوگرافی استیوجابز است، فیلم جابز را می‌توان جزو فیلم‌های انگیزشی دانست. چون این فیلم نشان می‌دهد که در زندگی می‌توان شکست خورد و به عقب برگشت، اما همچنان می‌توان از اشتباهات درس گرفت، بلند شد و قوی‌تر برگشت.

اپلکیشن فینکا/ آموزش برنامه نویسی به زبان ساده

وقتی به لیست بلندبالای اپلیکیشن‌ها نگاه می‌کردم، یک عنوان نظرم را جلب کرد؛ «آموزش برنامه‌نویسی» و این سوال ایجاد شد که چگونه می‌توان با اپلیکیشن و بدون نیاز به لپ‌تاپ و کامپیوتر برنامه‌نویسی یاد گرفت و آنطور که از نظرات مردم مشخص بود چنین کاری امکان پذیر است. فقط باید اپلیکیشن «فینکا؛ آموزش برنامه‌نویسی» را نصب کنید.

در اولین قدم برای استفاده از این اپلیکیشن از شما چند سوال پرسیده می‌شود؛ اینکه چقدر با برنامه نویسی آشنایی دارید، چند ساله هستید و به چه کاری مشغول هستید، درمورد اینکه از برنامه‌نویسی چه چیزی را دوست دارید یاد بگیرید «مفاهیم پایه و اصول برنامه‌نویسی، طراحی سایت، هوش مصنوعی، تحلیل داده، هک و امنیت، برنامه‌نویسی سخت افزار» و در طول روز چقدر می‌توانید برای آموزش وقت بگذارید.

بعد از اینکه به سوالات پاسخ دادید، دوره مناسب به شما معرفی می‌شود. آن دوره یک درسنامه و یک تمرین دارد. 

در بخش درسنامه از صفر و به زبان ساده به شما برنامه نویسی آموزش داده می‌شود. وقتی آموزش هر بخش به پایان رسید، تمرینی متناسب با آن بخش خواهید داشت تا به صورت عملی هم آموزش ببینید. دوره‌های اولیه رایگان هستند و برای استفاده از سایر قسمت‌ها باید اشتراک خریداری کنید.

در اپلیکیشن فینکا، علاوه بر دوره‌های آموزشی، قسمت گفت‌وگو هم می‌بینید که می‌توانید با کاربران و اساتید مکالمه برقرار کنید و اگر سوالی داشتید بپرسید و آنها شما را راهنمایی خواهند کرد.

فینکا یک مدرسه دیجیتال برای آموزش مهارت‌های جدید است. این تیم در تلاش است تا یکسری مهارت‌هایی که در مدارس به آنها پرداخته نمی‌شود را در قالب آموزش‌های جذاب به بچه‌ها آموزش دهد. مانند آموزش برنامه‌نویسی.

شما همچنین می‌توانید این اپلیکیشن را از کافه بازار، گوگل‌استور،مایکت و سایت فینکا دریافت و نصب کنید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها