|

رئیس سازمان نظام صنفی کشور از برگزاری الکامپ بیست‌وهفتم و تفاوت‌هایش می‌گوید:

الکامپ هویت سازمان نصر است

الکامپ امسال وارد بیست‌وهفتمین سال برگزاری خود می‌شود. وقتی یک نمایشگاه نام بین‌المللی را با خود یدک می‌کشد و بیش از دو دهه از عمرش را سپری می‌کند، انتظار می‌رود با پشت سر گذاشتن دوران بلوغ خود، رشد و تفاوت‌های بزرگی با دوره‌های پیشین داشته باشد.

الکامپ هویت سازمان نصر است

الکامپ امسال وارد بیست‌وهفتمین سال برگزاری خود می‌شود. وقتی یک نمایشگاه نام بین‌المللی را با خود یدک می‌کشد و بیش از دو دهه از عمرش را سپری می‌کند، انتظار می‌رود با پشت سر گذاشتن دوران بلوغ خود، رشد و تفاوت‌های بزرگی با دوره‌های پیشین داشته باشد. با این حال به باور بسیاری از فعالان حوزه فناوری اطلاعات نمایشگاه الکامپ سال‌هاست با یک نمایشگاه تخصصی فاصله گرفته و بیشتر به جایی برای دید و بازدید کسب‌وکارها تبدیل شده است. از طرف دیگر با اضافه‌شدن الکام استارز به آن، طی پنج دوره گذشته این نمایشگاه بیشتر از همه برای دیده‌شدن استارتاپ‌ها مزیت دارد تا اینکه جایی باشد که شرکت‌های بزرگ فناوری در آن شرکت کنند و آخرین محصولات تکنولوژیکی جهان را در معرض دید بازدیدکنندگان بگذارند. با این همه علی حکیم‌جوادی، که به‌تازگی هم حکم ریاست سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور را از سرپرست ریاست‌جمهوری دریافت کرده، معتقد است الکامپ هر سال رشد داشته و برخلاف گفته‌های برخی با اضافه‌شدن بخش‌های مختلف به آن متفاوت‌تر از سال‌های گذشته خود برگزار شده است. او همچنین در گفت‌وگو با «فن‌زی» کشمکش بین گروه‌های مدیریتی مختلف سازمان نصر را رد می‌کند و می‌گوید با تشکیل اتاق فکری با حضور مدیران ادوار مختلف سازمان نصر، از آنها برای برگزاری هرچه بهتر الکامپ نظرخواهی شده، چراکه الکامپ هویت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور است.

 

 یکی از انتقاداتی که برخی به الکامپ امسال وارد می‌کنند، تاریخ برگزاری آن است که بعد از انتخابات برگزار می‌شود و ممکن است انتخابات به دور دوم کشیده شود و در این بین خبرهای الکامپ و برگزاری آن تحت تأثیر قرار بگیرد. چقدر با این دیدگاه موافقید و اساسا امکان تغییر تاریخ نمایشگاه بود؟

به هر حال بحث‌های زیادی در این باره مطرح شده است. برای اینکه بتوانیم بحث تغییر تاریخ را داشته باشیم، جلسه‌ای با مدیر سازمان نمایشگاه‌ها داشتیم که انتقاد یا نگرانی‌هایی که در این زمینه وجود دارد را به ایشان منتقل کنیم. نظر ایشان این بود که اصلا و به هیچ وجه برگزاری انتخابات در روند نمایشگاه تأثیری ندارد و هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و تجربه و سوابق ایشان نشان می‌داد که شرایط مشابهی را پیش‌تر در این زمینه داشتند و در زمان انتخابات نمایشگاه برگزار کردند و نمایشگاه هم به‌شدت مورد استقبال اعضا قرار گرفته است. قرار نیست وقتی انتخاباتی در پیش است، فعالیت‌های روزانه مجموعه‌ها متوقف شود. بنابراین برگزاری انتخابات هیچ تأثیری در روند برگزاری نمایشگاه الکامپ نخواهد داشت و استقبال شرکت‌ها هم این موضوع را نشان می‌دهد. از طرفی همیشه تقویمی از ابتدای سال توسط شرکت نمایشگاه‌ها طراحی می‌شود و طبق این تقویم از ۸ تا ۱۱ برای برگزاری نمایشگاه الکامپ در نظر گرفته شده بود و تغییر این زمان به‌سختی امکان‌پذیر است، با این حال تأخیر یک روز و انتقال برگزاری نمایشگاه به روز بعد از انتخابات شاید با فشار شرکت نمایشگاه‌ها اتفاق افتاد و در واقع زمان تجهیز و تخلیه را کاهش دادیم و قطعا تقویم آن‌قدر پیوسته و بدون فاصله است که جابه‌جایی بیشتر امکان‌پذیر نبود. مسئله دیگر این است که در حوزه فناوری اطلاعات، بازدید‌کنندگان تخصصی از نمایشگاه دیدن می‌کنند و با توجه به انتخابات برایش مشکل خاصی به وجود نمی‌آید.

 الکامپ همیشه نمایشگاهی برای شرکت‌های بزرگ و قدیمی حوزه کامپیوتر و سخت‌افزار بوده ولی طی سال‌های گذشته روند حضور این شرکت‌ها به خاطر مشکلات اقتصادی، ارزی و... کمرنگ شده است. امسال چقدر سعی کردید با حل مشکلات این شرکت‌ها مخصوصا مشکلات ارزی شرایط حضور آنها را فراهم کنید؟

ما تلاش خود را در این زمینه کردیم و مکاتبات لازم را هم با وزیر ارتباطات انجام دادیم که به تبع آن صحبتی نیز با وزارت صمت صورت بگیرد تا بتوانیم از تخفیف‌های ارزی-ریالی نمایشگاه استفاده کنیم. امیدواریم پیگیری ما به نتیجه برسد و باید دید با توجه به شرایط فعلی دوستان چه قدر کمک کنند.

 پیش‌بینی شما برای چه زمانی است که بتوانید از این تخفیف‌ها استفاده کنید؟

فکر می‌کنم تا قبل از برگزاری نمایشگاه بتوانیم این موضوع را به سرانجام برسانیم.

 این تخفیف چه جزئیاتی دارد؟

به میزانی پرداخت ارزی را تعدیل کنیم. البته هنوز قول صددرصد نگرفتیم، ولی امیدواریم این اتفاق بیفتد.

  وقتی یک رویداد مهم مانند برگزاری نمایشگاه بین‌المللی الکامپ قدم به بیست‌وهفتمین دوره فعالیت خود می‌گذارد، به نظر می‌رسد می‌خواهد ثابت کند دوران آزمایشی را سپری کرده و به عنوان یک نمایشگاه قوی در صنعت آی‌تی مطرح شده است. نمایشگاهی که می‌خواهد با دیگر رویدادهای بین‌‌المللی آی‌تی همچون کامپیوتکس، سیبت با جی‌تکس و... وارد رقابت شود. مرور فعالیت چند سال اخیر این نمایشگاه ما را با این واقعیت تلخ روبه‌رو می‌‌کند که این نمایشگاه در دوران فعالیت خود نه‌تنها قادر به رقابت با نمایشگاه‌های خارجی نبوده، بلکه اغلب با سیر نزولی مواجه شده است. چرا الکامپ با این شرایط همراه شده و حتی قابلیت رقابت با نمایشگاه‌های منطقه را ندارد؟

درست می‌فرمایید. برای اینکه نمایشگاهی مانند الکامپ به‌درستی به مرحله بلوغ برسد و هر سال نسبت به سال قبلش رشد چشمگیری داشته باشد، باید یک ساختار و سازمانی برایش پیش‌بینی شود که فعالیتش در کل یک سال متوقف نشود. برنامه‌ریزی منسجمی باید برای چنین نمایشگاهی در طول یک سال اتفاق بیفتد. امیدواریم این کار را از سال آینده بتوانیم انجام دهیم و ساختاری تشکیل دهیم که پیگیری کارهای نمایشگاه در طول یک سال باشد نه فقط در نزدیکی تاریخ برگزاری الکامپ. البته امسال همان‌طور که می‌دانید برگزاری نمایشگاه با شرایط خاص کشور مصادف شد و قبل از آن هم یک زمان جابه‌جایی دو دوره هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای مطرح بود، بنابراین فرصت کافی برای برنامه‌ریزی وجود نداشت. با این حال با جلسات مختلفی که داشتیم، در هیئت‌مدیره تصویب شد که بتوانیم سازمان یا ساختاری را برای الکامپ در نظر بگیریم که در طول یک سال برای برگزاری آن برنامه‌ریزی کنیم. در واقع از پایان نمایشگاه بیست‌وهفتم ما برای الکامپ بیست‌وهشتم برنامه‌ریزی‌ها را شروع کنیم.

 این اولین بار نیست که سازمان نصر وعده ایجاد ساختاری را می‌دهد که برای الکامپ در طول یک سال برنامه‌ریزی کند، این وعده در دو دوره‌های قبلی مدیریت سازمان نصر هم داده شد، اما در نهایت به اجرا گذاشته نشد.

دوره هیئت‌مدیره نصر معمولا سه سال است و همیشه یک دوره از این سه سال با تغییر هیئت‌مدیره مواجه است. دوره‌های قبل هم به دلیل کرونا و جابه‌جایی‌هایی که در تاریخ برگزاری نمایشگاه اتفاق افتاد، عملا نتوانست به برنامه‌ریزی‌های خود پایبند باشد. در واقع امسال باید دور سی‌ام نمایشگاه الکامپ را برگزار می‌کردیم در حالی که به خاطر کرونا دور بیست‌وهفتم نمایشگاه الکامپ برگزار می‌شود. بنابراین این اتفاق‌ها باعث شد نتوانیم برنامه‌ریزی یک‌ساله برای برگزاری الکامپ را دنبال کنیم. اما در دوره هفتم مدیریت سازمان نصر بسیار به این موضوع پایبندیم که حتما با تشکیل یک ساختار استاندارد برای الکامپ در طول یک سال برنامه‌ریزی کنیم. بنابراین کاملا امیدواریم که الکامپ سال آینده را متفاوت‌تر از الکامپ امسال برگزار کنیم.

 یکی از مشکلاتی که الکامپ با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند، حداقل از زمانی که این نمایشگاه برای برگزاری به سازمان نصر واگذار شد، این است که هر تیم مدیریتی بنا به سلایق و افرادی که در اطراف خود دارد سعی می‌کند این نمایشگاه را برگزار کند و مدیران دوره قبل را به زمین بازی راه ندهد یا اینکه خود این مدیران کار تیم جدید را قبول ندارند یا آن را تحریم یا علیهش خبرسازی می‌کنند. اتفاقی که حداقل در این دوره به روشنی اتفاق افتاد. چرا چنین شرایطی برای برگزاری الکامپ به وجود می‌آید؟

شناسنامه الکامپ با شناسنامه سازمان نصر گره خورده است و عملا سازمان نظام صنفی رایانه‌ای این نمایشگاه را بخشی از هویت خودش می‌داند. این نکته‌ای که شما در مورد بحث‌های درون‌گروهی به آن اشاره کردید حداقل من در این دوره مشاهده نکرده‌ام، حتی در جلسه هیئت‌مدیره خود نیز در مورد این موضوع چند بار صحبت کردیم و دوستان چه مخالف چه موافق نظرشان را داده‌اند و نتیجه بحث‌ها این شده که نمایشگاه برگزار شود و امیدواریم امسال به‌خوبی برپا شود. اختلاف سلیقه و اختلاف نظر همه جا وجود دارد، ولی ما چون در نظام اداره سازمان نظام صنفی به مشورت و شورا و رأی‌گیری معتقدیم، از این طریق مشکلات را حل می‌کنیم. حال ممکن است بعضی‌ها هم به خاطر اختلاف نظر اجماعی نداشته باشند و بخواهند نظر شخصی خود را بدهند، اما چون همه چیز بر پایه مشورت است، سعی می‌کنیم این اختلاف نظرها را به حداقل برسانیم.

 چقدر سعی کردید از تیم قبلی مدیریتی و نظرات آنها در این دور از الکامپ استفاده کنید؟

یکی از اتفاق‌های خوبی که برای این دوره سازمان نصر پیش آمد، این بود که با همه رؤسای قبلی سازمان نصر جلسه داشتیم و اتاق فکری برای برگزاری الکامپ با حضور آنها تشکیل دادیم، بنابراین کاملا با همدلی و همکاری این نمایشگاه را پیش می‌بریم؛ چراکه این افراد هم بخشی از هویت سازمانی خودشان را وابسته به الکامپ می‌دانند.

 مزیت‌های الکامپ بیست‌وهفت ساله را با دوره‌های گذشته خودش در چه می‌بینید؟

مجدد سعی کردیم بحث الکام‌ استارز را قوی‌تر از گذشته به نمایشگاه بیاوریم. در کنار آن سعی شده به حوزه‌های جدید توجه شود. برای نمونه در بحث کسب‌وکارهای حوزه بیمه ما یک سالن مجزا به استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای فعال در این حوزه اختصاص داده‌ایم. در کنار آن سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و اتاق بازرگانی در بیست‌وهفتمین دوره نمایشگاه الکامپ در راستای هم‌افزایی بین صنف و بازار همکاری می‌کنند. فرایندی که ما به دنبال آن هستیم ارتباط بین فناوری اطلاعات و ارتباطات و صنعت، معدن و کشاورزی به واسطه اتاق بازرگانی است. کسب‌وکارهایی که نیازهایشان رصد شده و به دنبال مشتری هستند، با کمک اتاق با بازار ارتباط برقرار می‌کنند و به دنبال جذب سرمایه‌گذار خارجی و داخلی برای آنها هستیم. بزرگ‌ترین خدمت اتاق بازرگانی در نمایشگاه الکامپ ایجاد ارتباط خواهد بود و رؤسای ۲۰ کمیسیون مختلف این نهاد در نمایشگاه حضور خواهند داشت. علاوه بر این پذیرش هیئت‌های تجاری از جمله اقداماتی است که در این دوره از الکامپ توسط اتاق بازرگانی انجام می‌شود.

 وقتی صحبت از این می‌شود که نمایشگاه الکامپ چه تفاوتی خواهد داشت، بیشتر این موضوع مطرح است که آیا شرکت‌ها قرار است مانند نمایشگاه‌های بین‌المللی دیگر محصولات و فناوری‌های نوین را معرفی کنند، چون چیزی که در الکامپ دیده می‌شود با اتفاقی که در نمایشگاه‌های دنیا رخ می‌دهد کاملا متفاوت است و در آن خبری از معرفی محصولات فناورانه روز نیست و بیشتر جایی است برای دیدار و گفت‌وگوی شرکت‌ها یا یکدیگر.

یک بخش نمایشگا‌ه‌ها واقعا همین است که شرکت‌ها همدیگر را ببینند و با یکدیگر گفت‌وگو کنند. شرکت‌هایی که هزینه می‌کنند و چند روز از وقت خود و مدیرانشان را برای حضور در این نمایشگاه می‌گذارند، قطعا با محصولات جدید به این نمایشگاه می‌آیند. از طرفی ما سعی می‌کنیم نمایش چندین محصول جدید و فناورانه را در نمایشگاه الکامپ امسال داشته باشیم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها