|

نسل پنجم چت جی‌پی‌تی در راه است

به گفته توسعه‌دهندگان OpenAI این شرکت قصد دارد به‌زودی GPT-5 را عرضه کند.

 نسل پنجم چت جی‌پی‌تی در راه است

 به گفته توسعه‌دهندگان OpenAI این شرکت قصد دارد به‌زودی GPT-5 را عرضه کند. مسابقه تسلیحاتی هوش مصنوعی همچنان با سرعت ادامه دارد و OpenAI با آنتروپیک، متا و گوگل برای ایجاد بزرگ‌ترین مدل هوش مصنوعی رقابت می‌کند. OpenAI با انتشار GPT-4 جای پای خود را در این رقابت محکم کرده است. رقبا خیلی تلاش کردند تا به این جایگاه دست پیدا کنند و تقریباً نزدیک هم شدند.

به گزارش «فن‌زی» اما یک متغیر جدید در این مبارزه وجود دارد. یک طوفان در حال وقوع است که می‌تواند پایان این رقابت‌ها باشد و آن هم GPT-5 است. OpenAI سخت در حال کار روی آخرین‌مدل خود بوده و امیدوار است که با عرضه این نسخه جدید به نوعی در این پارادایم تغییر ایجاد کند. همان‌طور که در سال 2022 توانست با انتشار ChatGPT  تأثیر بسزایی بگذارد.

 همیش لا و سایر تحلیلگران Enders Analysis نوشتند: «موفقیت OpenAI در ارائه فناوری و بلندپروازی‌هایش در هوش مصنوعی نه تنها می‌تواند چشم‌انداز این شرکت بلکه اقتصاد را هم متحول کند.» البته مخاطرات برای OpenAI  زیاد است؛ زیرا با رقبای ثروتمندی رقابت می‌کند. این تحلیلگران خاطرنشان کردند که باقی ماندن در خط مقدم هوش مصنوعی برای این استارتاپ بسیار مهم است. زیرا باید ارزش خود را برای حامیان اصلی فناوری ثابت کند.

 GPT-5 چقدر بهتر از نسخه‌های قبلی خواهد بود؟

 انتظار می‌رود که GPT-5 قدرتمندتر از GPT-4 باشد، اما توانایی آن در متمایز کردن OpenAI از سایر رقبا و مدل‌های هوش مصنوعی آنها هنوز نامشخص است. برخی از مشتریان بالقوه، مانند جیک هلر، مدیرعامل و بنیان‌گذار Casetext، این نسخه را پیش‌خرید کرده‌اند. کیس‌تکست از GPT-4 و نسخه‌های قبلی برای کارهای حقوقی استفاده می‌کند. هلر بعد از اینکه OpenAI نسخه GPT-4 را ارائه داد GPT-4 و 3GPT-را با هم مقایسه کرد و گفت با انتشار نسخه جدید انگار از مدرسه به دانشگاه جهش کردیم. او پیش‌بینی می‌کند که GPT-5 بیشتر شبیه انتقال از مقطع کارشناسی به دوره دکترا باشد. او این نسخه را یک پیشرفت می‌داند، اما نه انقلابی.

 نسخه جدید چندوجهی است؟

 هلر امیدوار است که GPT-5 اقدامات بیشتری انجام دهد. یعنی بتواند وظایفی را که شامل چندین مرحله پیچیده است، به طور دقیق انجام دهد. این می‌تواند شامل خواندن یک پرونده حقوقی، مشاوره دادن در مورد قوانین، استناد متقابل رویه قضایی، مقایسه شواهد و فرمول‌بندی سؤالات باشد. هلر گفت: «در حال حاضر، مدل‌ها به اندازه کافی هوشمند نیستند. گاهی اوقات آنها از کار می‌افتند یا مسیر را اشتباه می‌روند.»

 اگر GPT-5 بتواند به طور دقیق وظایف چندمرحله‌ای را به‌تنهایی انجام دهد، می‌تواند از جایگزینی با یک همکار حقوقی سال اول به جایگزینی با یک همکار سال سومی یا حتی یک شریک پیشرفت کند. این امر به طور قابل‌توجهی ارزش آن را برای کاربرانی مانند هلر افزایش می‌دهد.

 آیا GPT-5 ارزش دارد که برای آن پول پرداخت کنیم؟

 اغلب موافق‌اند که GPT-5 نسبت به نسخه‌های قبلی آن بهتر خواهد بود، اما یک سؤال وجود دارد که آیا تمام این قابلیت‌های جدید ارزش پرداخت هزینه‌های اضافی دارند یا خیر. هومن رادفر، مدیرعامل Collective، یک پلتفرم مبتنی بر هوش مصنوعی برای کارآفرینان خوداشتغال، می‌گوید: «من نمی‌خواهم روی نسخه جدید سرمایه‌گذاری کنم مگر اینکه به من ثابت شود که این نسخه جدید ارزش هزینه بیشتر را دارد. Collective از هوش مصنوعی برای مواردی مانند طبقه‌بندی هزینه‌های تجاری و تجزیه‌وتحلیل پیامدهای مالیاتی استفاده می‌کند. اما رادفر برای GPT-5 هیجان‌زده است و انتظار دارد قابلیت‌های استدلالی در این نسخه بهبود یافته باشند.

 در حال حاضر بسیاری از کاربران مدل‌های کوچک‌تر و ارزان‌تری را انتخاب می‌کنند و شرکت‌های هوش مصنوعی به طور فزاینده‌ای بر سر قیمت به جای عملکرد رقابت می‌کنند. هنوز مشخص نیست که آیا قابلیت‌های اضافه شده GPT-5 برای جلب نظر توسعه‌دهندگان آگاه به قیمت کافی است یا خیر.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها