|

هلدینگ سرمایه گذاری مکس منتشر کرد

گزارش «فینتک در ایران: آنچه هست؛ آنچه خواهد بود»

هلدینگ سرمایه گذاری مکس در ادامه مسیر سلسله گزارش‌های پژوهشی تخصصی خود این بار صنعت فین تک در ایران را مورد بررسی قرار داده است و با گزارشی تحت عنوان «فینتک در ایران: آنچه هست؛ آنچه خواهد بود» به بررسی ابعاد مختلف فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی فعالان حوزه فناوری مالی در کشور پرداخته است. در این گزارش 70 صفحه ای شرکت مکس قصد دارد چشم اندازی از آینده فعالیت در حوزه فین تک در اختیار کنشگران این صنعت قرار دهد و با تکیه بر اسناد و گزارش‌های معتبر داخلی و خارجی از روندی که فناوری‌های مالی در کشور طی سال‌های اخیر پشت سر گذاشته اند صحبت کند.

گزارش «فینتک در ایران: آنچه هست؛ آنچه خواهد بود»

گزارش«فینتک در ایران: آنچه هست؛ آنچه خواهد بود» دارای دو بخش آسیب‌شناسی و وضعیت‌شناسی است. بخش ابتدایی تحلیلی جامع از اکوسیستم فینتک و ساختار بازار آن در ایران است. برای دستیابی به این هدف، ابتدا بر اساس داده‌های به‌روز جمع‌آوری شده از منابع مختلف داخلی و خارجی، اکوسیستم فینتک کشور و مسیری را که تا امروز پیموده توصیف شده است. سپس، بر اساس طبقه‌بندی بانک مرکزی ایران که فین‌تک‌ها را به شرکت‌های بزرگ و استارتاپ‌ها تقسیم‌بندی می‌کند، محیط فعلی بازار فین‌تک کشور ارزیابی شده است.

اما مهم ترین قسمت گزارش بخش آسیب‌شناسی که به بیان چالش‌های فعلی حوزه‌های مختلف فینتک از زبان کارشناسان و فعالان آن می‌پردازد و البته نظرسنجی جامعی از شمار بالای 30 نفر از فعالان صنعت فینتک که در پیمایش هلدینگ سرمایه‌گذاری مکس شرکت داشتند و به سوالاتی چند درباره وضعیت فعلی و دورنمای آن در سال‌های آینده پاسخ دادند.

فین‌تک در ایران در فراز و نشیب بایدها و نبایدها

امروز خاورمیانه شاهد موجی از استارتا‌پهای دیجیتال است و در این منطقه، صنعت فینتک به تنهایی نرخ رشد مرکب سالانه 30 درصدی را تجربه می‌کند. بسیاری از کشورهای خاورمیانه درگیر مشکلات عمد های مانند نرخ بالای بیکاری جوانان، کاهش ظرفیت بخش دولتی برای جذب نیروی کار جدید و نوسانات قیمت نفت هستند و بنابراین، توسعه استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک به استراتژی مهمی برای دستیابی به رشد فراگیر در این منطقه تبدیل شده است، رویکردی که در ایران نیز به وضوح مشهود است و در بخش اول گزارش به آن توجه شده است.

در این بخش با نگاه وضعیت‌شناسی روند شکل گیری صنعت فین تک در کشور مورد بررسی قرار گرفته است. مبنای آن نیز گزارش فینتک در ایران در نشریه توسعه خاورمیانه است. در قسمتی از از این گزارش می خوانیم: «اگرچه ابتکارات متعددی از سوی دولت ایران توانسته است سرمایه‌گذاری‌های کلان بخش خصوصی را جذب کند، ولی ایران همچنان با چالش‌ها و موانعی روبه‌رو است که رشد بازار فینتک کشور را به تأخیر می‌اندازند. صنعت فینتک ایران از پتانسیل بالا و زیرساختی قدرتمند برخوردار است؛ با این حال، در مقایسه با قطب‌های اصلی منطقه مانند ابوظبی و دبی، صنعت فینتک ایران به رونق بیشتری نیاز دارد.»

همه چالش های نو شدن

از منظر توسعه فناوری‌های لازم شاید مهم‌ترین چالش زیرساخت‌ها باشند اما باید به این نکته اذعان داشت که فینتک در ایران به سبب دانش به روز جوانان فعال در این حوزه و شوق آموختن مهارت‌های لازم نزدیک به الگوها و مدل های بین‌المللی و جهانی حرکت می‌کند و این وسط ماجرای بزرگ جای دیگری است: وقتی که پای رگولاتوری به میان می‌آید. آن وقت است که باید پای درددل فعالان صنعت

نشست و از ناملایمتی ها و ناکامی ها شنید. در بخش دوم گزارش فیتک شرکت سرمایه‌گذاری مکس چالش‌های فی‌نتک در یک سال گذشته را از زبان کارشناسان حوزه‌های مختلف می‌شنویم. جواد بهره، رئیس هیئت مدیره بیت‌مکس؛ احسان قاضی‌زاده مدیرعامل بیت‌مکس؛ رضا خانکی، مدیرعامل شرکت ازکی سرمایه؛ سامان حقیقی، کارشناس بازار سرمایه؛ حامد کاظمی، رئیس هیئت مدیره شرکت رایین‌تک و مهدی مومنی، مدیرعامل ازکی وام از جمله کارشناسانی هستند که در گزارش «فینتک در ایران: آنچه هست؛ آنچه خواهد بود» به بیان نظرات خود پرداخته‌اند.

در این میان بالغ بر 35 نفر از فعالان حوزه فین تک با شرکت در نظرسنجی شرکت سرمایه گذاری مکس با پاسخ به سوالات مطرح شده دورنمایی کلی از فضای فناوری مالی در کشور ارائه می‌دهند.

ایران در میان ۶ کشور برتر شورای همکاری‌های اسلامی

در ادامه گزارش بررسی صنعت فینتک در ایران با وضعیت شناسی این پدیده طبق آمار و ارقام استاتیستا رو به رو خواهیم بود و در ادامه خلاصه ای از گزارش «مروری کوتاه بر علم، فناوری و نوآوری ایران

در سال۲۰۲۳» که از سوی مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری منتشر شده است می خوانیم. این گزارش نمایی از سیاستگذاری در زمینه فناوری و نوآوری و وضعیتی از آنچه تا سال 2023 بر اقتصاد دیجیتال و دانش بنیان کشور گذشته است، ارائه می دهد.

و در نهایت گزارش با مقایسه ای از جایگاه ایران در میان کشورهای شورای همکاری‌های اسلامی به پایان می رسد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها