|

نقش دیجی‌کالا در زندگی کاربرانش

از ۵/۵ میلیون متوسط بازدید روزانه تا کمک به قدرت خرید مردم

تصور زندگی بدون امکانات وابسته به اینترنت دیگر تقریبا غیر ممکن است. از تک‌تک اپلیکیشن‌هایی که برای انجام کارهای مختلف از آنها استفاده می‌کنیم تا خریدهای اینترنتی که حالا خیلی‌ها کاملا به آن عادت کرده‌اند.

از ۵/۵ میلیون متوسط بازدید روزانه تا کمک به قدرت خرید مردم

دیجی‌کالا به عنوان بزرگترین فروشگاه اینترنتی کشور یکی از بخش‌های مهم این زندگی اینترنتی است. کاربران دیجی‌کالا هر روز به این پلتفرم سر می‌زنند تا قیمت کالاها را چک کنند، درباره کالایی بخوانند و اطلاعات کسب کنند یا درباره خریدهای‌شان نظر دهند.

کاربرانی که نه فقط در تهران و شهرهای بزرگ، که در سراسر ایران حضور دارند و دیجی‌کالا برایشان تبدیل به مرجع خرید شده است. کاربرانی در سنین مختلف.

گزارش سال ۱۴۰۲ دیجی‌کالا که تازه منتشر شده و آمارهایی که در این گزارش آمده همین موضوع را نشان می‌دهد؛ این که دیجی‌کالا به بخش جدانشدنی زندگی کاربران و مشتریانش تبدیل شده است.

یک زوج ۸۵ ساله؛ مسن‌ترین خریداران دیجی‌کالا

2

 

در مواجهه پدربزرگ و مادربزرگ ها با تکنولوژی مخصوصا تلفن همراه، این جمله را خیلی شنیدم که هیچ‌وقت در جوانی فکر نمی کردیم با دستگاهی بشود تصویر آن سر دنیا را داشته باشیم و ارتباط با ابزار امروزی برایشان سخت است. حالا بگذارید من از پدربزرگ و مادربزرگی بگویم که نه تنها با تکنولوژی اخت شدند که آن را هم به خانه آوردند. مسن‌ترین خریدار دیجی کالا، یک مرد ۸۵ ساله و همسر ۸۰ ساله‌اش هستند. با فرهنگ خرید آنلاین آشناست و بسیاری از خریدهایش را به صورت آنلاین و با کمک پسرش انجام می دهد. آنطور که هاشم تعریف می کند همراه پسرش در سایت گشت و گذار کرده و تصاویر و توضیحات تمامی کالاها را می خواند تا محصول مورد نظرش را پیدا کند.

فکر کنید هاشم اگر ۱۰ سال پیش قصد خرید گوشی، تلویزیون و بسیاری از لوازم خانه را داشت باید به بازارها و مغازه‌ها سر می‌زد اما حالا تمام این کالاها را از دیجی‌کالا خریده و معتقد است که خرید آنلاین توانسته زندگی همه را آسان‌تر کند.

 روشن کردن چراغ خانه کاربران با ۵/۵ میلیون متوسط بازدید روزانه

3

 

دیجی کالا در سال ۱۴۰۲ روزانه به طور متوسط، ۵/۵ میلیون بازدید داشته است. پشت این اعداد، چند مادربزرگ و پدربزرگ نشسته‌اند؟ چند نوه و نوجوان با سرک کشیدن در این سایت زندگی و سلیقه خود را جست‌وجو می‌کنند؟ مثل امیرحسین که کوچک‌ترین خریدار دیجی‌کالاست و ۱۰ سال دارد. بیشترین خریدی که از این پلتفرم انجام داده لوازم التحریر بوده و معمولا دفتر، خودکار و کیف مدرسه‌اش را از دیجی‌کالا تهیه می‌کند. امیرحسین خودش کالاها را در اپلیکیشن دیجی‌کالا پیدا کرده و بعد از پر کردن سبد خرید، بقیه کار را به پدرش واگذار می‌کند.

 

تخفیف‌هایی از جنس واقعیت

6

 

چه کسی است که امروز خبر از تورم و مشکلات اقتصادی نداشته باشد؟ بر اساس آمار منتشر شده در سال ۱۴۰۲ قدرت خرید گروه بزرگی نزدیک به چهار میلیون نفر با توجه به حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۲، حدود ۲۰ درصد و حتی بیشتر کاهش پیدا کرده است. این کاهش قدرت خرید امکان خریدهای نقدی را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد. در چنین شرایطی نیازهای اولیه شهروندان همچنان پابرجاست و خریدهای اعتباری و BNPL یکی از بازوهای کمکی برای تحقق شرایط مطلوب‌تر است. از سویی دیگر افراد به جشنواره‌های خرید ویژه بیشتر ورود می‌کنند و انتخابشان بیش از هرچیز خریدهای با تخفیف بیشتر است.

در این شرایط ۴۶ درصد کالاهای دیجی‌کالا در سال ۱۴۰۲ تخفیف داشته‌اند و ۲۰۰۱۸ کالا به عنوان پیشنهاد شگفت‌انگیز به کاربران معرفی شده‌اند. این آمار نشان می دهد که ساز و کار تخفیف و ایده اقتصادی پیشنهاد شگفت انگیز چگونه توانسته کاربران این فروشگاه اینترنتی را یاری کند و خب در مقابل برای خود فروشگاه سودآور باشد. این پلتفرم همچنین با ارائه امکان خرید اقساطی و اعتباری (BNPL) باعث شده تا ۱۸۲۴۲۹ نفر اقساطی خرید کنند. علاوه بر این رشد ۵۶۶ درصدی وام‌هایی که برای خرید قسطی تامین شده، کمک به رشد قابل توجه قدرت خرید در جامعه بوده است. اصلا نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که پرداخت اقساطی و اعتباری افراد را به خرید آنلاین نزدیک کرده است.

پشت هر کدام از کالاها، قیمت‌ها، تخفیف‌ها یک کاربر نشسته و پشت هر انتخاب کاربر برای خرید آنلاین، یک داستان. یکی برای دوری و نزدیکی راه و دیگری برای تخفیف و خرید به موقع و سرماه، دیجی‌کالا را انتخاب کرده اما سرجمع همه اینها به نفع زندگی است. ما همان مادربزرگ پدربزرگ ها آینده هستیم که باورمان می شود چگونه تکنولوژی ما را به هم و به زندگی نزدیک‌تر می‌کند.

رکوردشکنی کمپین‌ها

67

 

براساس گزارش سال ۱۴۰۲ دیجی کالا، کاربران این پلتفرم همچنان رکورد ثبت می‌کنند. از رکورد بازدید روزانه تا تعداد بالای نظراتی که برای کالاها می‌نویسند. رفتار کاربران دیجی‌کالا در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد چقدر به تخفیف‌های این فروشگاه اینترنتی اعتماد دارند و چطور سعی می‌کنند یک بازدیدکننده صرف نباشند و در انتخاب بهتر به دیگر مشتریان کمک کنند. در همین راستا بیاید به یک آمار ویژه نگاه کنیم. همسو با بازارهای مختلف جهان چند سالی است دیجی‌کالا هم کمپین تخفیفی بلک فرایدی برگزار می‌کند. اول آذر سال گذشته پربازدیدترین روز دیجی‌کالا بود. در این روز که همزمان با اولین روز حراج بلک فرایدی در دیجی‌کالا بوده، ۱۲,۶۹۲,۲۹۱ بازدید ثبت شد. ۴ روز پربازدید دیجی‌کالا در بلک فرایدی بود و پنجمین روز پربازدید هم اول اسفند، همزمان با اولین روز آخرین حراج سال این پلتفرم بود.

بازاری‌های قدیمی اصطلاحی به نام چراغ روشن کردن داشتند. در ایام خاص مثل نوروز یا شب یلدا قیمت‌ها را طوری با جیب مردم هماهنگ می‌کردند که چراغ خانه همه روشن شود. این آمار نشان می‌دهد سیاست دیجی‌کالا برای برپایی حراجی‌ها جدا از سودهای اقتصادی برای برندها، چراغ خانه کاربران را روشن کردن است.

پنج استانی که بیشترین خرید را داشته‌اند

785

 

با توجه به اینکه دیجی‌کالا یکی از اصلی‌ترین پلتفرم‌های خرید آنلاین محسوب می‌شود، رفتار کاربران در این پلتفرم را می‌توان به عنوان نمونه آماری قابل استناد مورد بررسی قرار داد. ۵ استان اول خرید آنلاین یعنی تهران، البرز، اصفهان، مازندران و خراسان رضوی، در گروه کلان‌شهرهایی قرار دارند که زندگی روزمره افراد پرترافیک و شلوغ است. صرف زمان برای حضور در فروشگاه‌ها و خرید حضوری هزینه‌بر است و از سویی دیگر، گاهی شهروندان در ساعات پایانی روز امکان انجام خریدهای روزمره را دارند. پس می توان گفت خرید آنلاین یعنی یک هیچ به نفع زندگی.

خریداران شب‌زنده‌دار!

حالا که ترافیک و ساعات کاری را نمی توان چاره کرد با خرید آنلاین هم در وقت صرفه جویی می شود و هم در کاهش ترافیک و آلودگی. شاهد این موضوع هم ساعت پر ترافیک خرید از دیجی‌کالا است که در گزارش سالانه به آن اشاره شده است. ساعت ۱۱ شب بر اساس اطلاعات موجود تحلیل شده در دیجی‌کالا شلوغ‌ترین ساعتی است که افراد اقدام به ثبت خرید آنلاین کرده‌اند.

در چنین وضعیتی به نظر می‌سد ساکنان شهرها و مناطقی که زمان خالی بیشتری دارند انتخابشان خرید حضوری است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها