|

انجمن تجارت الکترونیک: قطع همکاری آزمایشگاه‌ها با پلتفرم‌های سلامت دیجیتال، مصداق بارز جلوگیری از فعالیت کسب‌وکار است

انجمن تجارت الکترونیک اعتقاد دارد هیچ‌کدام از مراکز تشخیصی و درمانی، مسئولیت خود را به شخص ثالث واگذار نکرده‌اند و پلتفرم تنها نقش تسهیلگری دارد و هیچ‌کدام از مسئولیت‌ها و خدمات آزمایشگاه به پلتفرم‌ محول نشده است.

انجمن تجارت الکترونیک: قطع همکاری آزمایشگاه‌ها با پلتفرم‌های سلامت دیجیتال، مصداق بارز جلوگیری از فعالیت کسب‌وکار است

سازمان تأمین اجتماعی، تصمیمات جدید خود درباره پلتفرم‌های سلامت دیجیتال را جزو وظایفش می‌داند، از آنسو اما انجمن تجارت الکترونیک معتقد است این اقدامات، خلاف قانون و مصداق بارز جلوگیری از فعالیت کسب‌وکار است. انجمن در بیانیه‌ جدید خود به اقدام حقوقی و قضایی برای رفع خسارت وارده به کسب‌وکارهای سلامت دیجیتال اشاره کرده است.

سازمان تأمین اجتماعی طی روزهای اخیر خواستار قطع همکاری آزمایشگاه‌ها با پلتفرم‌های سلامت دیجیتال شده و آنها را تهدید به جریمه کرده است. همچنین پیامکی از سوی این سازمان به پزشکان و موسسات پزشکی آزمایشگاه‌ها ارسال شده مبنی بر اینکه «نسخه‌های الکترونیک عرضه شده توسط پلتفرم‌ها شامل ویزیت، خدمات پاراکلینیکی و دارو، قابل پرداخت نخواهند بود.»

سازمان تأمین اجتماعی چه می‌گوید؟

در حالی که سازمان توسعه تجارت الکترونیک و کسب‌وکارها این اقدام را خلاف قوانین موجود می‌دانند، مدیر کل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین‌ اجتماعی روز گذشته گفت برای حضور و فعالیت این پلتفرم‌ها باید ضوابط و مقررات لازم در شورای عالی بیمه سلامت به تصویب برسد؛ حتی اگر این پلتفرم‌ها از سوی مراجع قانونی مرتبط مجوز فعالیت داشته باشند.

«شهرام غفاری» معتقد است به دلیل نبود قوانین و آیین‌نامه‌ها و همچنین مطرح بودن نگرانی‌‌هایی، سازمان تامین اجتماعی ماموریت خود را انجام داده است.

در همین راستا انجمن تجارت الکترونیک بیانیه‌ای را منتشر و این سؤال را مطرح کرد که سازمان تامین اجتماعی با چه منطقی به بهانه نبود قوانین و آیین‌نامه‌ها، در جهت ممنوعیت کسب‌وکارهای حوزه سلامت دیجیتال گام برمی‌دارد؟

فعالیت پلتفرم‌های سلامت دیجیتال قانونی است

انجمن اعتقاد دارد فعالیت پلتفرم‌های سلامت دیجیتال قانونی است، چارچوب آن پذیرفته شده و مورد حمایت دولت است. آنها آیین‌نامه ۵ تیر ۱۴۰۱ هیئت وزیران در خصوص حمایت از کسب‌وکارهای دانش بنیان حوزه سلامت دیجیتال، تعیین چارچوب فعالیت این کسب‌وکارها در ماده ۲۲ این آیین‌نامه و ماده ۶۹ برنامه هفتم توسعه که سلامت دیجیتال را پیشران توسعه سلامت می‌داند، را دلایلی برای اثبات این موضوع می‌دانند.

انجمن تجارت الکترونیک اعتقاد دارد هیچ‌کدام از مراکز تشخیصی و درمانی، مسئولیت خود را به شخص ثالث واگذار نکرده‌اند و پلتفرم تنها نقش تسهیلگری دارد و هیچ‌کدام از مسئولیت‌ها و خدمات آزمایشگاه به پلتفرم‌ محول نشده است. 

به باور این انجمن اجبار قطع همکاری آزمایشگاه‌ها با پلتفرم‌های سلامت دیجیتال، مصداق بارز جلوگیری از فعالیت کسب‌وکار است: «وقتی ارائه‌دهنده خدمت تحت‌فشار قرار می‌گیرد که با سکو کار نکند، یعنی یک ضلع مثلث سلامت دیجیتال که شامل سکو، ارائه‌دهنده و دریافت‌کننده خدمت است، به موجب موضوعات فراقانونی از بین برده می‌شود و این مصداق بارز ممانعت از فعالیت کسب‌وکار است.»

در ادامه بیانیه انجمن تجارت الکترونیک آمده است: «مرکز آزمایشگاه‌های مرجع طی بخشنامه‌ای صادره در مهرماه ۱۳۹۷، نمونه‌گیری در محل را توسط آزمایشگاه‌ها ذیل نظر مسئول فنی مجاز اعلام کرده است؛ حال تامین اجتماعی چگونه ادعا می‌کند که قانونی در این زمینه وجود ندارد؟ در ادعای تامین اجتماعی به نبود استاندارد در خصوص نمونه‌گیری در محل اشاره شده است؛ باید به این نکته اشاره کنیم که این موضوع در حوزه اختیارات آزمایشگاه‌های مرجع قرار دارد و در حوزه اختیارات تأمین اجتماعی نیست.»

مدیریت و حفظ محرمانگی داده از دیگر دغدغه‌های مطرح شده از سوی سازمان تأمین اجتماعی است که به باور انجمن نظارت بر محرمانگی داده وظیفه این سازمان نیست: «مدیریت و حفظ محرمانگی داده بر اساس قانون دوام بر عهده وزارت بهداشت است. از طرفی، ماده ۶۹، جزء الف، بند یک از برنامه هفتم توسعه به صراحت اعلام می‌کند که حتی اگر مراکز تشخیصی و درمانی، اطلاعاتی را از پایگاه ملی سلامت بخواهند، با تایید شهروند این اطلاعات می‌تواند در اختیار ارائه‌دهندگان مجاز خدمات سلامت قرار گیرد. پس رضایت شخص بیمار شرط اصلی است و این موضوع در پلتفرم‌ها کاملا شفاف بیان شده است.»

انجمن تجارت الکترونیک تهران در پایان از سازمان تأمین اجتماعی خواست تا از این اقدام غیرقانونی عقب‌نشینی کند. این انجمن اقدام حقوقی و قضایی برای رفع خسارت وارد شده به کسب‌وکارهای حوزه سلامت دیجیتال را حق خود دانست تا دیگر این‌چنین فضای کسب‌وکارهای حوزه سلامت دیجیتال مشوش نشود و سلامت کاربران به خطر نیفتد. 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها