|

«فن‌ویک» پیشنهادهایی برای آخر هفته:

برند خودت را بساز

راه‌اندازی کسب‌وکار پیچ‌وخم‌هایی دارد که می‌تواند هر فردی را در اوایل کار ناامید و تسلیم کند، اما با بازاریابی مناسب و گرفتن راهنمایی‌ از افراد باتجربه‌ می‌توان این مسیر را به درستی طی کرد.

برند خودت را بساز
خبرنگار: بهناز توحیدی

راه‌اندازی کسب‌وکار پیچ‌وخم‌هایی دارد که می‌تواند هر فردی را در اوایل کار ناامید و تسلیم کند، اما با بازاریابی مناسب و گرفتن راهنمایی‌ از افراد باتجربه‌ می‌توان این مسیر را به درستی طی کرد. پادکست «من برندم هستم» با تکیه بر بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی به بیان راهکارهایی می‌پردازد که افراد را در رسیدن به هدف خود یاری می‌کند. در همین زمینهکتاب «مارکتینگ ۵» توضیح می‌دهد که چگونه بازاریاب‌ها می‌توانند از فناوری‌های جدید مانند هوش مصنوعی برای رفع نیازهای مشتریان خود و ایجاد تغییر در جهان استفاده کنند. از طرف دیگر مستند startup kids در مصاحبه با کارآفرینان بزرگ آمریکا و اروپا، در مورد نحوه شروع شرکت و زندگی خود به عنوان یک کارآفرین صحبت می‌کنند.

همچنین در اپلیکیشن سخنرانی‌های TEDهم حدود ۳ هزار سخنرانی تد را می‌توانید گوش کنید. این سخنرانی‌ها الهام‌بخش و انگیزه دهنده هستند.

پادکست من برندم هستم/کسب‌وکار خود را داشته باش

شیوع کرونا سبب شد تا بسیاری از افراد به صورت فیزیکی کسب‌وکار خود را از دست دهند، اما ما در این روزگار ۲ زندگی داریم، زندگی واقعی و زندگی مجازی. اگر در دنیای واقعی کسب‌وکار فیزیکی ما دچار مشکل شد، می‌توانیم در زندگی مجازی در شبکه‌های اجتماعی کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنیم. سپهر خدابنده هم با پادکست «من برندم هستم» نکاتی را درمورد بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی به کاربران خود آموزش می‌دهد تا افراد بتوانند براساس آن کسب‌وکار مجازی خود را پیش ببرند. سپهر خدابنده فعال در حوزه دیجیتال مارکتینگ و مشاوره بازاریابی و تبلیغات است.

در بخش جزئیات این پادکست آمده است: «خیلی از ما علاقه داریم تا کسب‌وکار خودمون را داشته باشیم و برند دلخواهمون را راه‌اندازی کنیم. در پادکست من برندم هستم با تکیه بر بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی به بیان راهکارهایی می‌پردازیم که ما را در رسیدن به این هدف یاری می‌کند.»

خدابنده هم درمورد دلیل تهیه این پادکست در اپیزود صفر این پادکست می‌گوید: «الان در دوره‌ای هستیم که با توجه به شیوع کرونا، خیلی از کسب‌وکارها با مشکل مواجه شدند و بسیاری از افراد شغل خود را از دست دادند. اما هنوز فرصت‌هایی هست که می‌توانیم از آنها استفاده کنیم تا آینده متفاوتی را برای خودمان بسازیم. یکی از این فرصت‌ها استفاده از شبکه‌های مجازی بالاخص تمرکز من روی اینستاگرام است که می‌تواند به افرادی که توانمندی و هنری دارند یا استعدادی دارند که شکوفا می‌شود، کمک می‌کند تا در این حوزه‌ها کار کنند و برند خود را داشته باشند. پادکست «من برندم هستم» براین اساس تولید می‌شود که شما بتوانید از خودتان کسی را بسازید که مستقل برای خودش کار کند و کسب‌وکار خود را راه‌اندزای کند و در تعامل با دیگران پیشرفت کند و خواسته‌های خود را در مسیری که لذت می‌برد، محقق کند.»

۲۹ اپیزود از این پادکست منتشر شده است. آخرین اپیزود  ۲۸ آوریل ۲۰۲۰ منتشر شد. این پادکست در کست‌باکس ۴۰ هزار دنبال‌کننده دارد و ۳۷۵.۹ هزار بار هم شنیده شده است. ۲۷۷ نظر هم برای آن ثبت شده است. شما می‌توانید این پادکست را از پادبین، کست‌باکس، اپل پادکست،شنوتو و listennotes گوش کنید.

کتاب مارکتینگ ۵/ فناوری برای بشریت؛ بازاریابی با فناوری‌‌های نوین

وقتی کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کردید، نیاز به تبلیغات و بازاریابی دارد. حالا در دورانی هستیم که شرکت‌ها باید در استراتژی‌ها،تاکتیک‌ها و عملکردهای بازاریابی خود از قدرت کامل فناوری‌های پیشرفته استفاده کنند. فلیپ کاتلر، هرماوان کارتاجایا و ایوان ستیاوان در کتاب «مارکتینگ ۵؛ فناوری برای بشریت» از بازاریابی نسل جدید می‌گویند. این کتاب تا حدی از جوامع نسل پنجم مانند ژاپن الهام گرفته شده که شامل یک نقشه راه برای ساخت جوامع پایدار، با کمک‌گرفتن از فناوری‌های هوشمند است.

فیلیپ کاتلر، استادی نام‌آشنا در حوزه‌ی دانش بازاریابی جهان و همچنین «پدر بازاریابی مدرن» شناخته می‌شود. این نویسنده تاکنون بیش از ۸۰ کتاب و حدود یکصد مقاله پیرامون بازاریابی و روش‌های آن تدوین کرده است.کاتلر به همراه ۲ استاد دانشگاه دیگر به نام‌های هرماوان کارتاجایا و ایوان ستیاوان در این کتاب توضیح می‌دهند که چگونه بازاریاب‌ها می‌توانند از فناوری برای رفع نیازهای مشتریان خود و ایجاد تغییر در جهان استفاده کنند. در عصر جدیدی که بازاریاب‌ها را با چالش دیجیتالی شدن کسب‌وکار و رفتارهای متغیر مشتریان رو در رو کرده است، این کتاب راهی پیش پای بازاریاب‌ها می‌گذارد که با قدم گذاشتن در آن می‌توانند الگوی رشد فناوری و کسب‌وکار خود را با تغییرات گسترده‌ای که طی دهه‌ی اخیر در رفتار مشتریان به وجود آمده هماهنگ سازند.

براساس آنچه در این کتاب آمده است فناوری‌هایی چون هوش مصنوعی، پردازش زبان‌های طبیعی، رباتیک، واقعیت افزوده، اینترنت و فناوری بلاکچین بازاریابان را قادر می‌سازد تا استراتژی بازاریابی خود را برای هر مشتری شخصی‌سازی کنند.

کسب‌وکارها با استفاده از فرآیند یادگیری هوش مصنوعی می‌توانند احتمال موفقیت یک محصول جدید با ویژگی‌های خاص را به کمک الگوریتم پیش‌بینی کنند. شما می‌توانید این کتاب را از فروشگاه راه پرداخت، فیدیبو، سایت کتاب مهربان، بنوبوک و دیجی‌کالا تهیه کنید.

مستندstartup kids/ راه‌اندازی استارتاپ در روزهای سخت

داستان استارتاپ‌ها و آشنایی با فراز و نشیب‌های رسیدن به موفقیت می‌تواند راهنمای خوبی برای راه‌اندازی کسب‌وکار باشد. مستند بچه‌های استارتاپ (startup kids) از جمله مستندهایی است که می‌تواند به ما برای ادامه راه انگیزه دهد.به خصوص اینکه این مستند توسط ۲ کارآفرین جوان ساخته شده است که در دوران رکود اروپا در سال ۲۰۰۸ توانستند با راه‌اندازی استارتاپ به موفقیت برسند.

مستند startup kids درباره کارآفرینان وب جوان در ایالات متحده و اروپا است. این مستند شامل مصاحبه‌هایی با بنیانگذاران Vimeo، Dropbox، Soundcloud و .... است که در مورد نحوه شروع شرکت و زندگی خود به عنوان یک کارآفرین صحبت می‌کنند. علاوه بر این،در این مستند افرادی از حوزه فناوری مانند سرمایه‌گذاران خطرپذیر یا وبلاگ‌نویسان فناوری هم حضور دارند و درمورد مشکلات و مسائل راه‌اندازی استارتاپ نظر خود را ارائه می‌دهند.

این مستند را والا هالدوردوتر و Sesselja Vilhjalmsdottir تهیه کردند. آنها ایسلندی و کارآفرین هستند و استارتاپ‌هایی هم راه‌اندازی کردند. براساس گزارش techcrunch از منظر اقتصادی، پاییز ۲۰۰۸ روزهای سیاهی در سراسر جهان بود، اما یکی از مناطقی که به شدت آسیب دیده بود، ایسلند بود. سیستم مالی و بانکی این کشورهای اروپایی پس از یک فروپاشی سریع و سیستماتیک به خواب عمیق فرو رفت، اما دو کارآفرین جوان ایسلندی  والا هالدوردوتر و Sesselja Vilhjalmsdottir در این موقعیت و در شرایط فقدان شغل‌های فیزیکی و سنتی تصمیم گرفتند شرکت بازی‌های تخته‌ای خود را راه‌اندازی کنند که به موفقیت رسید. پس از آن، آنها انگیزه یافتند تا با ساخت یک فیلم مستند درباره زندگی استارتاپی، تجربه کارآفرینی و فراز و نشیب‌های این راه را به افراد بیشتری منتقل کنند.

این دو فیلمساز در مصاحبه‌ای با سایت Small Business Trends گفتند که جوانان بسیاری از فعالیت‌های آنها در حوزه کارآفرینی الهام گرفتند. پس تصمیم گرفتند مستندی بسازند تا انگیزه‌ای برای بنیانگذاران تازه‌کار فراهم کنند. البته این ۲ نفر تجربه‌ فیلمسازی نداشتند و تنها با یک دوربین اجاره‌ای و یک بلیط یک‌طرفه به ایالات متحده وارد فرآیند فیلم‌سازی شدند. طرح آنها ساده، اما جسورانه بود. آنها توانستند در این مستند به تعدادی از بنیانگذاران موفق استارتاپ‌های فناوری دسترسی پیدا و درمورد کارآفرینی صحبت کنند. برای تامین مالی تولید آن هم سازندگان فیلم در سال ۲۰۱۱، ۲۳ هزار دلار از پلتفرم تامین مالی جمعی Kickstarter جمع‌آوری کردند.

اپلیکیشن سخنرانی‌های TED/ سخنرانی‌های انگیزشی برای ادامه مسیر

سخنرانی‌های تد همیشه الهام‌بخش هستند و می‌توانند حتی مسیر زندگی ما را تغییر دهند. شما می‌توانید بیش از ۳ هزار سخنرانی را در اپلیکیشن تد دریافت کنید. پس از نصب این اپلیکیشن چندسوال ازما پرسیده می‌شود. اینکه به چه حوزه‌ای علاقمند هستیم و در این اپلیکیشن به دنبال چه چیزی هستید؟

بعد با جیمیل خود می‌توانید حساب کاربری باز کنید. در صفحه اصلی پیشنهادهای تد براساس علایق شما، جدیدترین تدها، سخنرانی‌های ترند و دسته‌بندی‌های دیگر را مشاهده می‌کنید.

پس از انتخاب هرکدام از سخنرانی‌ها، وارد صفحه دیگری می‌شوید. دراین صفحه شما خلاصه‌ای از سخنرانی و پیشینه سخنران را مشاهده می‌کنید. شما می‌توانید برای سخنرانی‌ها زیرنویس هم انتخاب کنید.خبر خوب این است که در بخش زیرنویس فارسی هم پیشتیبانی می‌شود.

اگر نمی‌توانید ویدیوهای تد را تماشا کنید، تد چندین پادکست دارد که در همین اپلیکیشن شما می‌توانید به آنها گوش دهید. اگر نتوانستید ویدیو را کامل گوش کنید، نگران نباشد. این ویدیو در library شما ذخیره می‌شود و در زمان مناسب می‌توانید به آن مراجعه و تماشا کنید. شما می‌توانید این اپلیکیشن را از کافه بازار، گوگل‌پلی و apple apps دریافت کنید.

 

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها