|

انجمن فین‌تک در نامه به معاون اول رئیس جمهور:

سیاست‌های انحصاری بیمه مرکزی، اقتصاد دیجیتال را تضعیف می‌کند

انجمن فین‌تک در راستای چالش جدید بیمه مرکزی برای استارتاپ‌ها، از معاون اول رئیس جمهور خواست تا در سیاست‌های موجود بازنگری و انحصار به وجود آمده را رفع کند.

سیاست‌های انحصاری بیمه مرکزی، اقتصاد دیجیتال را تضعیف می‌کند
خبرنگار: مجتبی آستانه

انجمن فین‌تک در راستای چالش جدید بیمه مرکزی برای استارتاپ‌ها، از معاون اول رئیس جمهور خواست تا در سیاست‌های موجود بازنگری و انحصار به وجود آمده را رفع کند. به اعتقاد این انجمن، تداوم شرایط موجود نه تنها به رشد و توسعه صنعت بیمه آسیب می‌زند، بلکه موجب تضعیف اقتصاد دیجیتال کشور نیز خواهد شد.

به گزارش ‌«فن‌زی»، شرکت «فنحاب»، بازوی فناوری اطلاعات بیمه مرکزی که قرار بود پاسخگوی نیازمندی‌های فناورانه صنعت بیمه کشور باشد، در سالیان اخیر تبدیل به چالشی جدی برای نوآوری در این عرصه شده است. در چند وقت اخیر، قیمت تعرفه‌های این سرویس افزایشی ناگهانی داشته و فعالیت اینشورتک‌ها را مختل کرده است. بازوی انحصاری بیمه مرکزی از شرکت‌های فناور خواسته یا تعرفه‌های جدید را بپذیرند یا دسترسی آنها به سامانه قطع خواهد شد. اقدامی که به معنای تعطیلی کسب‌وکار این مجموعه‌های نوآور است.

در همین راستا انجمن فین‌تک با ارسال نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور، خواسته تا در سیاست‌های موجود بازنگری شود و رفع انحصار صورت گیرد.

انحصاری که به فضای رقابتی آسیب زده

این انجمن معتقد است اقدامات فنحاب به فضای رقابتی این حوزه آسیب زده است: «در سال‌های اخیر و خصوصا چند ماه گذشته، تصمیمات اتخاذ شده از سوی بیمه مرکزی و سیاست‌های انحصاری اعمال شده و مبتنی بر تصدیگری توسط شرکت فنحاب (سنحاب سابق) در ارائه خدمات استعلام بیمه، به شدت فضای رقابتی سالم در این حوزه را مختل کرده است. بیمه مرکزی با ایجاد انحصار در ارائه سرویس‌های استعلام بیمه، نه تنها دسترسی آزاد به این خدمات را محدود کرده، بلکه با افزایش چشمگیر هزینه‌ها، فشارهای مالی سنگینی را به کسب‌وکارهای فعال در حوزه اینشورتک وارد آورده است.»

بیمه مرکزی

آنطور که در این نامه آمده هرگونه تلاش برای تعامل با شرکت مذکور به بن بست  رسیده و سنحاب همچنان بر ارائه دستوری و نابالغ قیمت‌گذاری و شرایط همکاری تأکید دارد.

بیمه مرکزی

 

ضربه بزرگ به اعتماد عمومی کاربران

بنابر اعلام انجمن فین‌تک، این افزایش ناگهانی و شدید در هزینه‌های خدمات، توانایی کسب‌وکارهای نوآور در ارائه خدمات به کاربران را به طور جدی تحت تأثیر قرار داده و به اعتماد عمومی به خدمات بیمه‌ای لطمه زده است: «به عنوان نمونه، برخی خدمات استعلامی که پیش‌تر به صورت  رایگان یا با هزینه‌ای معقول در دسترس بودند، اکنون با افزایش قیمت تا 40 برابر مواجه شده‌اند.»

این وضعیت درست در مرحله جدید سفرهای تابستانی که اهمیت ویژه‌ای برای فروش بیمه‌نامه‌ها دارد، می‌تواند پیامدهای اجتماعی و اقتصادی به همراه داشته باشد. کاهش امنیت روانی مردم به دلیل  محدودیت در دسترسی به خدمات بیمه‌ای، آسیب جدی به درآمد و پایداری کسب‌وکارهای فعال در حوزه اینشورتک و کاهش نوآوری در این صنعت از جمله پیامدهایی است که این انجمن به آنها اشاره کرده است.

قبل از ضربه به اقتصاد دیجیتال کشور، جلوی انحصار را بگیرید

«محمدرضا عارف»، معاون اول رئیس جمهور روز گذشته از لزوم دستیابی به سهم 10 درصدی اقتصاد دیجیتال سخن گفت. اتفاقی که بعید است با وجود انحصار و سیاست‌های آسیب‌زای دولتی محقق شود.

انجمن فین‌تک اعتقاد دارد شرایط اخیر ایجاد شده از سوی بیمه مرکزی، منجر به تضعیف کلی اقتصاد دیجیتال کشور خواهد شد: «در حالی که در برخی کشورهای پیشرو، بیش از 15درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) از طریق اقتصاد دیجیتال تأمین می‌شود، محدودیت‌ها و انحصارهای ایجاد شده در صنعت اینشورتک می‌تواند به مانعی جدی برای توسعه اقتصاد دیجیتال ایران تبدیل شود. این در حالی است که کشور نیازمند تقویت این بخش برای رقابت در سطح بین‌المللی و دستیابی به رشد پایدار است.»

در همین راستا انجمن از معاون اول رئیس جمهور خواست به این موضوع ورود کند و با صدور دستورهای لازم، امکان بازنگری در سیاست‌های موجود و رفع انحصار ایجاد شده را فراهم کند: «همچنین پیشنهاد می‌شود نشستی با حضور نمایندگان انجمن فین‌تک ایران و مقامات ذیربط برگزار شود تا جزئیات و چالش‌های این حوزه به طور دقیق تر بررسی گردد.»

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها