|

«فن‌ویک» پیشنهادهایی برای آخر هفته: زندگی پس از هوش مصنوعی

زندگی بعد از هوش مصنوعی هم می‌تواند زیبا باشد و هم دلهره‌آور، هم باعث پیشرفت و ساده‌شدن کارها شود و هم گاهی باعث پیچیده شدن امور و این سوال را ایجاد می‌کند که آیا هوش مصنوعی در آینده جایگزین انسان می‌شود؟

«فن‌ویک» پیشنهادهایی برای آخر هفته: زندگی پس از هوش مصنوعی

زندگی بعد از هوش مصنوعی هم می‌تواند زیبا باشد و هم دلهره‌آور، هم باعث پیشرفت و ساده‌شدن کارها شود و هم گاهی باعث پیچیده شدن امور و این سوال را ایجاد می‌کند که آیا هوش مصنوعی در آینده جایگزین انسان می‌شود؟ اگر به دنبال این سوال هستید کتاب «عصر هوش مصنوعی و آینده بشریت» تصویر خوبی به شما می‌دهد. این کتاب که به نویسندگی هنری کسینجر با همکاری اریک اشمیت و دانیل هوتنلوچر نوشته شده است تصویر کلی از عصر در حال ظهور هوش مصنوعی به ما می‌دهد. تصویری که بخش‌هایی از آن خوشایند و بخش‌هایی دیگر نگران‌کننده هستند. در ادامه هم محمد پیله‌چی، یوتیوبر و محقق حوزه تکنولوژی و هوش مصنوعی در پادکست افق هوش مصنوعی با متخصصان در مورد تاثیرات اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی هوش مصنوعی روی کاربران صحبت می‌کند.

همچنین فیلم after yang (بعد از یانگ) به کارگردانی کوگونادا از بعد دیگری به هوش‌مصنوعی می‌پردازد. یانگ، ربات انسان‌نمایی است که هوش‌مصنوعی بودن خود را دوست دارد و تمام کارهایی که انجام می‌دهد در ارتباط با خانواده و به خصوص خواهر کوچکش است.

در پایان هم در «فن‌ویک» می‌توانید با یک برنامه بسیار پرکاربرد آشنا شوید. اگر دوست دارید کودکتان از همین حالا به سراغ یکی از پول‌سازترین شغل‌ها برود بهتر است ScratchJr انتخاب کنید. این برنامه می‌تواند به زبان ساده برنامه‌نویسی را به کودکان بیاموزد.

کتاب عصر هوش مصنوعی و آینده بشریت دوران انسان‌ها به سر آمده است؟

اگر ظهور هوش مصنوعی و ابزار آن در ابتدا جالب بود، اما به ندرت این فناوری نوظهور بخش تاریک خود را هم نشان داد و نگران‌کننده شد. در کتاب «عصر هوش مصنوعی و آینده بشریت» تصویر کلی از عصر در حال ظهور هوش مصنوعی به ما می‌دهد. تصویری که بخش‌هایی از آن خوشایند و بخش‌هایی دیگر نگران‌کننده هستند.

براساس آنچه در این کتاب آمده است: «ما بعد از عصر قرون وسطی و رنسانس و عصر روشنگری و مدرن در حال وارد شدن به دورانی هستیم که نویسندگان کتاب آن را عصر هوش مصنوعی می‌نامند. ظهور این عصر جدید به معنای از بین‌رفتن عصرهای قبلی نیست بلکه بدان معناست دوران جدیدی در حیات بشر و جهان آغاز شده است.»

از نظر نویسندگان این کتاب همه ابعاد زندگی ما از نحوه فکر کردن، آموزش، تجارت، سفر، جنگ، دفاع و دوستی و دشمنی متاثر از ظهور هوش مصنوعی خواهد شد. تا اینجا به نظر می‌رسد جای بسی خوشحالی است که ما ظهور چنین عصری را تجربه و درک می‌کنیم، اما جنبه تاریک داستان آنجاست که شناخت دقیق و کاملی از پدیده هوش مصنوعی و پیامدهای آن مخصوصا در عرصه اجتماعی و سیاسی نداریم.

در این کتاب مثال‌هایی از بخش تاریک هوش مصنوعی می‌زند، مانند انبوه اخبار نادرست و ساختگی در زمان انتخابات کشورها، جمع‌آوری اطلاعات خصوصی ما در شبکه‌های اجتماعی، تجزیه و تحلیل رفتارهای ما در فضای مجازی، کنترل نامحسوس شهروندان توسط دولت‌ها با استفاده از اطلاعات آنها، تکثیر هواپیماهای بدون سرنشین مجهز به هوش مصنوعی که می‌توانند بدون حضور انسان عملیات نظامی انجام دهند.

پس نویسندگان این کتاب این سوال را مطرح می‌کنند که آیا دوران سلطنت آدمی روی زمین به عنوان تنها موجود عاقل، هوشمند و صاحب اخلاق و وجدان به سر آمده است؟

آیا ممکن است روزی هوش مصنوعی چنان مستقل شود که بتواند بدون تکیه برانسان تصمیم بگیرد؟ همانگونه که نویسندگان کتاب حاضر می‌گویند نادانسته‌های ما بیشتر از دانسته‌های ماست و این زنگ خطری برای بشریت، دولت‌ها و تصمیم‌گیران است.

کتاب عصر هوش مصنوعی و آینده بشریت توسط هنری کسینجر (وزیر خارجه‌ سابق آمریکا) با همکاری اریک اشمیت و دانیل هوتنلوچر نوشته و در سال ۲۰۲۱ منتشر شده است.

این کتاب ۷ فصل دارد و شامل کجا هستیم، چه‌گونه به این‌جا رسیدیم؛فناوری و اندیشه بشر، شبکه جهانی پلتفرم‌ها، امنیت و نظم جهانی،از ماشین تورینگ تا اکنون و فراتر از اکنون، هوش مصنوعی و هویت انسانی و هوش مصنوعی و آینده است.  این کتاب را می‌توانید از طاقچه، فیدیبو، ایران کتاب، نشر روزنه، دیجی‌کالا، نشر ققنوس و ۳۰بوک تهیه کنید.

پادکست افق هوش مصنوعی/ نگاهی عمیق به هوش مصنوعی

هوش مصنوعی باعث تغییرات بسیاری در همه حوزه‌ها شده؛ مانند حوزه سلامت، حمل و نقل و کشاورزی و ساخت و ساز و... محمد پیله‌چی، یوتیوبر و محقق حوزه تکنولوژی و هوش مصنوعی در پادکست افق هوش مصنوعی در هر قسمت از این پادکست به جدیدترین پیشرفت‌های هوش مصنوعی می‌پردازد. با متخصصان در این زمینه‌ها گفت‌وگو می‌کند و سعی می‌کند تحلیل و بحث عمیقی درمورد تاثیرات اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی هوش مصنوعی به کاربران خود ارائه دهد. به گفته پیله‌چی او قصد دارد در این پادکست نگاه عمیق‌تر و فلسفه‌ای به دنیای هوش مصنوعی داشته باشد. او از هوش مصنوعی به نام موجود عجیب و غریب نام برده است و افراد در کامنت‌ها از این موضوع استقبال کردند و دوست دارند با هوش مصنوعی بیشتر آشنا شوند.

تاکنون ۱۱ اپیزود از این پادکست منتشر شده و آخرین اپیزود مربوط به ۵ دسامبر ۲۰۲۳ است. شما می‌توانید این پادکست را از کست‌باکس و شنوتو دریافت کنید.

فیلم بعد از یانگ (after yang)/ در غم از دست دادن هوش مصنوعی

شاید فناوری‌ها زندگی ما را آسان کرده باشند، اما باعث آسیب‌هایی هم شدند و مفهوم ارتباط با مردم و دوست و خانواده هم آرام آرام در حال تغییر است.

فیلم بعد از یانگ (after yang) از جمله فیلم‌هایی است که در سال ۲۰۲۱ این موضوع را به خوبی به نمایش گذاشته است. این فیلم اقتباسی از یک داستان کوتاه به نام «خداحافظی با یانگ» اثری از الکساندر واینستاین است.

فیلم بعد از یانگ،فیلمی آمریکایی در ژانر درام و علمی-تخیلی، داستان خانواده‌ای است که رباتی انسان‌نما به نام یانگ دارند، اما به ناگاه یانگ دچار نقض فنی می‌شود. پدر خانواده تلاش می‌کند تا این ربات را تعمیر کند. در این مسیر خانواده با مفهوم جدیدی از زندگی و نحوه ارتباط با یکدیگر آشنا می‌شوند. کوگونادا نویسنده و کارگردان اهل کره جنوبی است. او پیش از فیلم «بعد از یانگ»،کار خود را به عنوان یک مقاله‌نویس ویدیویی آغاز کرده که آثار بصری او در مورد استنلی کوبریک، نئورنالیسم و وس اندرسون توجه تهیه‌کنندگان را به خود جلب کرد. او فیلم داستانی خود به نام کلمبوس در سال ۲۰۱۷ را تولید کرد.

براساس گزارش گاردین کوگونادا به عنوان سازنده فیلم در تلاش است بین ساختار اصولی و احساس تعادل ایجاد کند: «من فقط یک تجربه فکری نمی‌خواهم. من فقط می‌خواهم ارتباط برقرار کنم، می‌خواهم احساس کنم.»

به نظر می‌رسد او در فیلم «بعد از یانگ» به بخش احساس توجه ویژه‌ای کرده است. کوگونادا درمورد ایده فیلم «بعد از یانگ» به مجله AnOther  گفت: «فیلم westworld یا ExMachina فیلم‌های موردعلاقه من است و نمی‌توانم خود را از این فیلم‌ها جدا کنم. سعی کردم دنیای این فیلم‌ها را در دنیای خودم ببینم، اما داستان من از بسیاری جهات خلاف اکثر داستان‌های علمی-تخیلی است. شخصیت من کاملا از هوش مصنوعی‌بودن خودش راضی است و در تلاش نیست انسان شود. من می‌خواستم به این سمت بروم که هرکاری که یانگ انجام می‌دهد درخدمت خانواده و به ویژه میکا است. برقراری روابط خانوادگی برای من مهم است. این فیلم تفاوت‌های ظریف غم و اندوه را بررسی می‌کند.پس برای اینکه شما برای این هوش مصنوعی غمگین شوید، به عشق و ارتباط عمیق نیاز دارید تا حس از دست دادن را تجربه کنید.»

این احساس را کارگردان توانست به مخاطبان خود منتقل کند. به گفته برخی از کاربران فیلم «بعد از یانگ» کشش داستانی دارد و زیبا است، اما بیشتر به احساساتی که فیلم درمورد انسان‌بودن نشان می‌داد، توجه شده است و این موضوع بسیار تاثیرگذار بود.

این فیلم علاوه بر مخاطبان، منتقدان را هم تحت‌تاثیر خود قرار داد و ۳۷ بار نامزد دریافت جایزه و ۱۳ بار برنده جایزه شد.

اپلیکیشن برنامه‌نویسی با ScratchJr/ آموزش برنامه‌نویسی از کودکی

می‌گویند سنین کودکی زمان مناسبی برای یادگیری است. دراین روزگار که بچه‌ها با لپ‌تاپ و تبلت و گوشی‌های هوشمند سر و کار دارند. بهتر است از این ابزارها به نحوه احسنت استفاده کنند و آموزش‌های لازم را ببینند. برنامه‌نویسی به زبان خیلی ساده هم می‌تواند برای بچه‌ها مفید باشد. اپلیکیشن برنامه‌نویسی با ScratchJr یک برنامه موبایلی است که مناسب کودکان ۵ تا ۷ ساله است. وقتی اپلیکیشن را نصب می‌کنید در ابتدا از کودک شما سوال می‌شود: «این برنامه را کجا استفاده می‌کنید: خانه، مدرسه و غیره.»

با ScratchJr، کودکان می‌توانند برنامه‌نویسی ابتدایی یاد بگیرند و داستان‌ها و بازی‌های تعاملی دلخواه خود را بسازند. کودکان با کنار هم قرار دادن بلوک‌های برنامه‌نویسی گرافیکی، می‌توانند شخصیت‌ها را به حرکت درآورند، بپرند، برقصند و آواز بخوانند. در این اپلیکیشن، بچه‌ها یاد می‌گیرند که مسائل را حل، پروژه‌هایی را طراحی کنند و خلاقیت خود را بروز دهند. رابط و زبان برنامه‌نویسی ScratchJr بازطراحی شده تا برای رشد شناختی، شخصی، اجتماعی و عاطفی کودکان کوچک‌تر مناسب باشد. خبر خوب اینکه این برنامه به صورت جداگانه اپلیکیشن فارسی هم دارد. این برنامه را شما می‌توانید از کافه‌بازار، گوگل‌پلی و مایکت دریافت کنید.

 

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها