|

انجمن تجارت الکترونیک در نامه به وزیر اقتصاد درخواست کرد:

بیمه مرکزی رفتار‌های انحصارگرایانه را کنار بگذارد

انجمن تجارت الکترونیک تهران در نامه‌ای سرگشاده به وزیر اقتصاد، با تاکید بر اینکه دولت باید رقابت با بخش خصوصی را کنار بگذارد؛ خواستار آن شد تا بیمه مرکزی به جایگاه ارائه خدمات برگردد و رفتارهای انحصارگرایانه را متوقف کند.

بیمه مرکزی رفتار‌های انحصارگرایانه را کنار بگذارد

انجمن تجارت الکترونیک تهران در نامه‌ای سرگشاده به وزیر اقتصاد، با تاکید بر اینکه دولت باید رقابت با بخش خصوصی را کنار بگذارد؛ خواستار آن شد تا بیمه مرکزی به جایگاه ارائه خدمات برگردد و رفتارهای انحصارگرایانه را متوقف کند. پیش از این نیز انجمن فین‌تک در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور، نسبت به ایجاد انحصار در ارائه خدمات استعلام بیمه و افزایش چشمگیر هزینه‌ها هشدار داد. این انجمن اعلام کرد تصمیمات اخیر بیمه مرکزی و سیاست‌های شرکت فنحاب، می‌تواند به اقتصاد دیجیتال آسیب بزند.

به گزارش «فن‌زی» بیمه مرکزی در سال ۹۸ با گسترش دامنه فعالیت شرکت سنحاب و تبدیل آن به هلدینگ فنحاب به صورت جدی‌تر پا در مسیر شرکت‌داری گذاشت. ابتدا اهداف فنحاب گسترش زیرساخت‌ها و اجرای وظایف حاکمیتی بیمه مرکزی عنوان می‌شد. اما اکنون  بیمه مرکزی، فنحاب را تبدیل به گلو‌گاه ارائه سرویس‌های استعلام بیمه  کرده و با در پیش گرفتن رویکردی خلاف توسعه، به جای گسترش و ارائه خدمات جدید، با نرخ‌های دستوری به فروش خدمات می‌پردازد. این اتفاق باعث اعتراض چند باره فعالان حوزه بیمه آنلاین شده است.

انجمن تجارت الکترونیک با تاکید بر اینکه دولت باید از رقابت با بخش خصوصی دست بکشد در نامه خود به انحصارگرایی بیمه ‌مرکزی اشاره کرده است. انجمن تجارت الکترونیک اعلام کرده که باور کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال آن است که رگولاتوری چون بیمه مرکزی با تعیین استانداردها و شیوه دسترسی به داده‌ها می‌تواند به امنیت فضای کسب و کار کمک کند و سبب انتفاع همه فعالان اقتصادی و مردم از امنیت شود. اینکه نهاد قانون‌گذار بیمه مرکزی در پی تامین منافع خود قوانین را به‌گونه‌ای وضع کرده که فقط یک مجموعه را ارائه دهنده خدمات مجاز بداند چیزی جز  انحصارگرایی و ساخت سکوی زور نیست. حال سوال اینجاست که این انحصارگرایی در دولت چهاردهم نیز ادامه خواهد داشت؟

بیمه

انجمن تجارت الکترونیک در ادامه به این موضوع اشاره کرده که در ماده هجده از آیین نامه ۱۰۵ مصوب شورای عالی بیمه؛ ذکر شده که بیمه مرکزی وظیفه ایجاد دسترسی سامانه‌های اطلاعاتی برای شرکت‌های فناور را برعهده دارد بنابراین  فروش اطلاعات توسط فنحاب به عنوان بازوی بیمه مرکزی در مغایرت کامل با این آیین‌نامه است و هیچ سازگاری با روح آیین‌نامه مذکور، مبنی بر ایجاد شرایط تسهیلگرانه بیمه مرکزی برای تاسیس و فعالیت شرکت‌های فناوربیمه ندارد. در همین راستا اطلاعات فروشی چه نسبتی با تلاش بیمه مرکزی برای مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی دارد؟

بیمه

انجمن تجارت الکترونیک تاکید کرده با رانتی که بیمه مرکزی برای فنحاب در نظر گرفته و فقط این مجموعه را ارائه دهنده خدمات بیمه معرفی می‌کند، متاسفانه شاهد درجا زدن این شرکت متبوع بیمه مرکزی در ارائه خدمات بیمه‌ای نوین هستیم و این سامانه ضمن تبدیل شدن به گلوگاه فناوری، مانعی بزرگ برای توسعه صنعت بیمه در سال‌های اخیر شده است و اگر فکری برای این انحصار نشود جبران عقب‌ماندگی‌ها در صنعت بیمه سخت و سخت‌تر خواهد شد.

انجمن تجارت الکترونیک با بیان اینکه بازوی انحصاری بیمه مرکزی به قصد درآمدزایی وارد عملیات فروش محصولات شده و به دنبال سهم‌خواهی در فروش بیمه‌ است این سوال را مطرح کرده که  بیمه مرکزی برای ارائه کدام سرویس یا خدمت جدید تصمیم گرفته تا تعرفه استفاده از سرویس‌های استعلام بیمه را چندین برابر کند؟ آیا راه دیگری برای جبران کسری بودجه، بی‌انضباطی‌های مالی و بهره‌وری در بیمه‌مرکزی پیدا نشده که این هزینه غیرقانونی را بر  کسب و کارهای نوآور تحمیل می‌کنند؟

انجمن تجارت الکترونیک در بخش دیگری از نامه خود به این موضوع اشاره کرده که بیمه مرکزی تسهیل‌گری و تنظیم‌گری اکوسیستم بیمه را کنار گذاشته و به جای ارائه خدمات زیرساختی اقدام به فروش خدمات می‌کند علاوه بر افزایش هزینه عملیات کسب و کارهای نوآور، سرمایه‌گذاری‌های جدید را در این بازار کاهش خواهد داد و سبب خواهد شد ضریب نفوذ بیمه در کشور کاهش یابد و مردم از مواهب بیمه و اقتصاد دیجیتال بهره مند نشوند.

انجمن تجارت الکترونیک با تاکید بر اینکه دولت باید رقابت با بخش خصوصی را کنار بگذارد؛ خواستار این شده تا بیمه مرکزی به جایگاه ارائه خدمات بپردازد و از رقابت با بخش خصوصی دست بکشد. در نهایت از عبدالناصر همتی خواسته که عنوان متولی اجرای قانون ضمن از بین بردن انحصارگرایی در صنعت مهم و حیاتی بیمه، مانع نوآوری را از کسب و کارهای حوزه اقتصاد دیجیتال برداشته شود. همچنین انجمن تجارت الکترونیک اعلام آمادگی کرده که شرح ضربات و صدمات شکل گرفته از سمت بیمه‌مرکزی در اقتصاد دیجیتال، موارد برون رفت از انحصارگرایی در صنعت بیمه را با او در میان بگذارد.

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها