|

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خبر داد:

مجلس به دنبال طرحی برای قانونمند‌سازی حوزه هوش مصنوعی است

نمایندگان مجلس با هدف قانونمندکردن حوزه هوش مصنوعی قصد دارند طرح «سازوکارها و الزامات توسعه و به‌کارگیری ابزارهای هوش مصنوعی در کشور» را تهیه کنند.

مجلس به دنبال طرحی برای قانونمند‌سازی حوزه هوش مصنوعی است
خبرنگار: بهناز توحیدی

نمایندگان مجلس با هدف قانونمندکردن حوزه هوش مصنوعی قصد دارند طرح «سازوکارها و الزامات توسعه و به‌کارگیری ابزارهای هوش مصنوعی در کشور» را تهیه کنند.

به گزارش «فن‌زی»، مصطفی طاهری، نماینده زنجان و عضو کمیسیون صنایع مجلس از تهیه طرحی برای قانونمندکردن حوزه هوش مصنوعی خبر داد. این موضوع درحالی است که تیرماه امسال معاون علمی و فناوری دولت گذشته از تشکیل سازمان هوش مصنوعی ایران خبر داده بود. سند ملی هوش مصنوعی نیز ۲۹ خرداد ماه به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و مردادماه برای اجرا به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شد. با وجود این سند به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس هم به دنبال تهیه طرحی در این زمینه هستند. مصطفی طاهری، نماینده عضو کمیسیون صنایع و معادن در گفت‌وگو با «شبکه شرق» با بیان اینکه سندهایی که قانون نیست و ابلاغ می‌شود، ضمانت اجرایی ندارد، گفت: «ما قصد داریم این موضوع را به قانون تبدیل کنیم. چون سندهایی که قانون نیست و ابلاغ می‌شود، ضمانت اجرایی ندارد. به عنوان مثال در حوزه فضای مجازی شورای عالی فضای مجازی مصوبات بسیاری دارد، اما یکی از گرفتاری‌ها این است که درصورتیکه دستگاه‌ها تمکین نکنند و به وظایف خود عمل نکنند، ضمانت اجرایی ندارد و جرم‌انگاری هم نمی‌توان کرد. به همین خاطر در حوزه هوش‌مصنوعی قصد داریم قانونگذاری کنیم.»

او درمورد اینکه تهیه این طرح درچه مرحله‌ای است، اعلام کرد: «در مراحل اولیه است. قصد داریم تمام دستگاه‌‌ها را به مجلس دعوت کنیم، نظرشان را بشنویم و چارچوب‌های هوش مصنوعی را هم از نظر حقوقی و هم فنی بررسی کنیم. وقتی متن نهایی آماده شود، منتشر خواهیم کرد.»

از نظر طاهری مهم‌ترین چالش‌ها دراین حوزه کمبود نیروی متخصص، هزینه‌های بالا و مسائل اخلاقی است. توسعه زیرساخت‌ها و تحقیقات در حوزه هوش مصنوعی همچنین نیازمند سرمایه‌گذاری‌های کلان است.

به اعتقاد نماینده زنجان، استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند به مسائل اخلاقی پیچیده‌ای منجر شود که نیازمند توجه جدی است و پیشرو شدن در حوزه هوش مصنوعی نیازمند یک رویکرد جامع و بلندمدت است که همه جوانب را در نظر بگیرد. با سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه، ایجاد زیرساخت‌های مناسب، توجه به آموزش و همکاری‌های بین‌المللی، می‌توان به این هدف دست یافت.

طاهری درمورد وظیفه مجلس درخصوص این تکنولوژی بیان کرد: «مجلس علاوه‌بر تکلیف دولت در برنامه هفتم توسعه، در حال تدوین طرح «ساز و کارها و الزامات توسعه و بکارگیری ابزارهای هوش مصنوعی در کشور» است. از همه نخبگان دعوت می‌شود پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارند.»

مجلس در برنامه هفتم توسعه، مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات را مکلف کرده است تا برنامه ملی هوش مصنوعی را تهیه کنند. 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها