|

«فن‌ویک» پیشنهاد‌هایی برای آخر هفته:

​جایگاه رمزارز در زندگی و کسب‌وکار ما

وقتی از رمزارز و بلاکچین صحبت می‌کنیم، یک جسم فضایی و دست نیافتنی در ذهن بسیاری از ما نقش می‌بندد. هنوز بسیاری از مردم کاربرد آنها را در زندگی و کسب‌وکار نمی‌دانند.

​جایگاه رمزارز در زندگی و کسب‌وکار ما
خبرنگار: بهناز توحیدی

وقتی از رمزارز و بلاکچین صحبت می‌کنیم، یک جسم فضایی و دست نیافتنی در ذهن بسیاری از ما نقش می‌بندد. هنوز بسیاری از مردم کاربرد آنها را در زندگی و کسب‌وکار نمی‌دانند. در کتاب انقلاب بلاکچین، دان‌تاپ اسکات درباره کاربردهای فناوری بلاکچین، چگونگی گسترش آن در آینده و تغییر و تحولی که در روند اجرای فرایندهای آنلاین به وجود می‌آورد، صحبت کرده است. اگر بخواهید ملموس‌تر تاثیر بیت‌کوین در زندگی خود را حس کنید، مستند «زندگی با بیت‌کوین» داستان یک زوج جوان را روایت می‌کند که تصمیم می‌گیرند به مدت ۱۰۰ روز، فقط با بیت کوین زندگی کنند. پادکست بیست و یک هم شما را به دنیای پررمز و راز رمزارزها می‌برد. در آخر هم اپلیکیشن نوبیتکس بستری است که می‌توانید در دنیای واقعی به راحتی رمزارزها را خرید و فروش کنید.

 کتاب انقلاب بلاکچین/ تغییر و تحولات صنعت بانکداری در دنیای جدید

اگر بگوییم با پیدایش بلاکچین و رمزارز دیجیتالی انقلاب بزرگی در جهان رخ داده، اغراق نکرده‌ایم. البته هنوز میزان این تغییر و تحول در کسب‌وکار مردم آشکار نیست. دان تاپ‌اسکات و الکس تاپ‌اسکات هم در کتاب خود به نام «انقلاب بلاکچین» ضمن معرفی فناوری بلاکچین تحول‌گرایانه، کاربرد آن را در برخی حوزه‌های مهم از قبیل صنعت بانکی و بازار سرمایه آشکار می‌کنند. براساس آنچه در این کتاب آمده است: «تا امروز یکی از موفق‌ترین عرصه‌های ظهور و بروز بلاکچین، بیت‌کوین بوده است. با اینکه بیت‌کوین به تنهایی دستاوردی فوق‌العاده برای یک فناوری است، اما بلاکچین محدود به بیت‌کوین نیست و دنیایی که پیش‌روی آن قرار دارد، دنیایی به غایت هیجان‌انگیز و متفاوت است. همان‌گونه که اینترنت و به طور خاص وب تحولی جدی در زندگی روزمره و کسب‌وکارها ایجاد کردند، بلاکچین هم چنین مسیری است که رسیدن به بلوغ در آن نیاز به گذشت زمان، صبر، تجربه و آزمودن راه‌های گوناگون دارد.»

از نظر نویسندگان این کتاب سال‌‌های آینده نشان می‌دهد که چگونه می‌توان در دنیای جدید از فناوری‌های توفانی مانند بلاکچین استفاده کرد تا این استفاده به افزایش کیفیت زندگی مردم منجر شود.

براساس آنچه در این کتاب آمده است نسل اول انقلاب دیجیتال، اینترنت اطلاعات را به ما ارزانی داشت، اما نسل دوم با بهره‌گیری از فناوری بلاکچین اینترنت ارزش را برای ما به ارمغان می‌آورد. یک پلتفرم جدید و توزیع‌شده که می‌تواند به ما کمک کند تا دنیای کسب‌وکار را تغییر داده و نظم قدیمی امور انسانی را به سمت و سویی بهتر تغییر دهیم. بلاکچین یک پروتکل کاملاً انقلابی است که بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال روی آن شکل گرفته است، اما این امکان وجود دارد که این فناوری کاربردهایی فراتر از این موارد داشته باشد و تقریباً همه چیزهایی را که برای بشریت ارزش دارد را ثبت کند.

در ویرایش اول این کتاب، دان و الکس به تعریف مفهوم بلاکچین پرداختند چون از معدود کتاب‌های جدی درمورد بلاکچین و بحث رمزارزها بود، ویرایش اول این کتاب چنان مورد استقبال قرار گرفت که رسانه‌های گوناگونی از جمله فایننشال تایمز، فوربس، فورچون، گاردین، هاروارد بیزنس ریویو، تایم و وال‌استریت‌ژورنال و.... مقاله‌های مفصلی در وصف آن منتشر کردند. این کتاب حتی به ۱۵ زبان هم ترجمه شد.

در ویرایش دوم این اثر که در ۳ بخش و ۱۱ فصل منتشر شده است، نویسندگان از تحولات اخیر در دنیای بلاکچین از جمله دارایی‌های رمزنگاری‌شده، قراردادهای هوشمند و دیگر موضوعات این حوزه گفته‌اند.

الکس تاپ اسکات نویسنده، سخنران، سرمایه‌گذار و مشاوره است. تمرکز این نویسنده بر تأثیر تکنولوژی‌های نوظهور مانند بلاکچین و رمزارز بر تجارت است. در سال ۲۰۱۷، او به‌همراه پدر خود، دان تاپ اسکات، مؤسسه‌ی تحقیقات بلاکچین را تأسیس کرد.

دان تاپ اسکات مدیر تجاری، نویسنده، مشاور و سخنران کانادایی است که در زمینه استراتژی تجارت، تحول سازمانی و نقش فناوری در تجارت و جامعه تخصص دارد. این کتاب را می‌توانید از ایران‌کتاب، کتابراه، فروشگاه راه‌پرداخت، طاقچه و فیدیبو تهیه کنید.

فیلم مستند زندگی با بیت‌کوین( life on bitcoin)

هرتکنولوژی که ایجاد می‌شود، قرار است زندگی ما را تسهیل ببخشد. البته هنوز نمی‌دانیم رمزارزها یا بلاکچین چه تاثیری در زندگی ما دارند. به همین خاطر در سال ۲۰۱۳ یک زوج تصمیم گرفتند، بیت‌کویت را در زندگی روزمره خود امتحان کنند و تجربه خود را به صورت یک مستند در اختیار ما قرار دهند.

فیلم مستند «زندگی با بیت‌کوین» داستان آستین و بکی کریگ است که تصمیم گرفتند سه ماه از زندگی خود را با بیت‌کوین سپری کنند. این فیلم در حقیقت دو داستان دارد که بهم مربوط می‌شوند. اولین داستان در مورد خود بیت‌کوین و چیستی و چالش‌های استفاده از آن است و اینکه چگونه ممکن است بیت‌کوین جایگزین ارز دولتی شود.

در همان زمان، داستان دوم را می‌بینیم، داستان یک زوج که زندگی مشترک خود را  آغاز کردند و حالا می‌خواهند زندگی با بیت‌کوین را تجربه کنند. در این داستان وقتی اوضاع به خوبی پیش نمی‌رود، از یکدیگر حمایت می‌کنند و وقتی همه‌چیز خوب پیش می‌رود، پیروزی را به اشتراک می‌گذارند و تمام این موارد را شما می‌توانید در این مستند ببینید.

البته این زوج تصمیم می‌‌گیرند این تجربه خود راگسترش دهندو از زادگاه خود در پروو سفری را به نیویورک و سپس اروپا و آسیا شروع می‌کنند. البته این تجربه به خوبی پیش نرفت و در واقع، گاهی اوقات آنها فقط به دلیل مهربانی غریبه‌ها می‌توانستند از پس شرایط بربیایند.

براساس گزارش missliberty: «مستند «زندگی با بیت‌کوین» حال و هوای آزادیخواهانه‌ای دارد. با اینکه در این سال‌ها از کارشناسان چیزهای بسیاری درمورد ارزهای دیجیتال یاد گرفتم، اما فکر کنم از این زوج ماجراجو بیشتر یاد گرفتم. چون بیت‌کوین برای آنها نه تنها وسیله مبادله، بلکه امیدی برای جهانی بهتر و آزادتر است. بیت‌کوین دلیلی برای ایجاد دنیای بهتر است. نیمی از لذت فیلم سهیم شدن در این خوش بینی است.»                      

پادکست bistoyek (بیست و یک)/ماجراجویی در دنیای بلاکچین و رمزارزها

«پادکست بیست و یک تلاشی است برای رساندن صدای این تکنولوژی و صنعت وفرصت (بلاکچین و رمزارز) به تمام ایران.» رهام صادقی در اپیزود صفر پادکست بیست و یک،با بیان عبارت بالا به صورت رسمی آغاز انتشار این پادکست را اعلام کرد.

اولین اپیزود این پادکست فروردین‌ماه ۱۴۰۲ توسط رهام صادقی منتشر شد. صادقی ۹ سال در حوزه بازار مالی فعالیت می‌کرد و به صورت رسمی از سال ۲۰۱۹ تحقیق روی رمزارزها و بلاکچین را آغاز کرد.

در این پادکست از ساختار بلاکچین، نوآوری‌ها و پروژه‌های مختلف رمزارزها صحبت می‌شود و رهام ترندها را بررسی می‌کند. به گفته صادقی در اپیزود صفر پادکست بیست‌و یک تلاش او این است که از پایه‌ترین لایه‌های مربوط به رمزارزها شروع کند و پله پله جلو رود: «اگر با رمزارزها آشنایی ندارید و دوست دارید با آنها آشنا شوید یا اگر با رمزارزها آشنایی دارید و می‌خواهید بیشتر بدانید، یا دراین حوزه متخصص هستید و می‌خواهید دوره‌ای کنید، پادکست ۲۱ راه درستی است.» البته در این راه او تنها نیست و در برخی از اپیزودها متخصصانی، در کنارش حضور دارند.

۱۳ اپیزود از این پادکست منتشر شده است. در کست‌باکس پادکست bistoyek، ۳.۳ هزار نفر دنبال‌کننده دارد و ۳۶.۸ هزار بار هم اپیزودها شنیده شدند. ۴۱۱ نظر هم برای این پادکست ثبت شده است که بیشتر آنها مثبت هستند. شما می‌توانید پادکست bistoyek را از کست‌باکس، شنوتو، اپل‌پادکست وpodbay گوش کنید.

اپلیکیشن نوبیتکس/ خرید و فروش امن رمزارز

برای سرمایه‌گذاری خرید و فروش در دنیای واقعی و مجازی، کاری بسیار عادی است. پولی به صورت نقدی یا آنلاین پرداخت و سکه یا طلا دریافت می‌کنیم. در دنیای رمزارزها این مسئله متفاوت است. شما پولی پرداخت و ارزی دریافت می‌کنید که قابل مشاهده نیست، اما هرروز نوسان دارد و شما یا سود می‌کنید یا از خرید آن متضرر می‌شوید. حتی امکان دارد با یک هک یا مشکل زیرساختی تمام دارایی شما از بین برود. در این مورد بسترهایی فراهم شدند. اپلیکیشن نوبیتکس یکی از آن بسترهای امن برای خرید و فروش بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال است. علاوه بر خرید و فروش بیت‌کوین و تتر و دیگر رمزارزهای شناخته‌شده، شما می‌توانید در این اپلیکیشن بیش از ۱۵۰ رمزارز را خرید و فروش کنید.

هرروز در نوبیتکس می‌توانید جدول نزول یا صعود قیمت رمزارزها را مشاهده کنید و براساس آن برای خرید یا فروش خود تصمیم‌گیری کنید. اگر رمزارزی خریداری کردید، می‌توانید آن را بفروشید یا اینکه تنها در صورت رسیدن به قیمت مد نظرتان اقدام به فروش ارزها کنید. تمامی اطلاعات اختصاصی‌تان در رابطه با سود و زیان در قالب یک صفحه به شما نمایش داده می‌شود که به کمک آن می توانید از عملکرد خود در معاملات اطلاع پیدا کنید. شما می‌توانید اپلیکیشن نوبیتکس را از کافه‌بازار،سایت اصلی نوبیتکس و مایکت دریافت کنید.

 

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها