|

هشدار مهم به شهروندان و مسافران شمال؛ سیلاب و سیل در چند شهر و روستای مازندران جاری شد/ ویدئو

ناپایداری جوی و بارش شدید باران، موجب وقوع سیل در چند شهر و روستای مازندران شده است.

هشدار مهم به شهروندان و مسافران شمال؛ سیلاب و سیل در چند شهر و روستای مازندران جاری شد/ ویدئو

به گزارش شبکه شرق، بارش شدید باران موجب سیل در مازندران و جاری شدن سیلاب در چند شهر و روستای این استان شده است.

هواشناسی مازندران با اعلام وضعیت هشدار سطح زرد، هرگونه فعالیت دریایی در آب‌های ساحلی این استان را از ظهر امروز پنجشنبه تا صبح فردا جمعه، ناامن اعلام کرده است.

هواشناسی مازندران اعلام کرد که با عبور امواج کم‌دامنه از تراز میانی جو و شمالی بودن جریان هوا، دریای خزر با وزش باد شدید مواج خواهد شد و برای فعالیت دریایی ناامن می‌شود.

هواشناسی مازندران با بیان اینکه سامانه ناپایدار جوی مناطق ساحلی و دور از ساحل را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اعلام کرد که بیشینه سرعت وزش باد نیز تا ۱۱ متر بر ثانیه خواهد رسید که این امر باعث شکل‌گیری امواج تا ۱.۳ متری می‌شود و برای فعالیت‌های دریایی مناسب نخواهد بود.

هواشناسی مازندران هشدار داد که این وضعیت جوی دریایی علاوه بر خطر غرق شدن شناگران و قایق‌های سبک و تفریحی، احتمال اختلال در فعالیت‌های صیادی را نیز به همراه خواهد داشت. در این اخطاریه، شنا و هرگونه فعالیت قایقرانی، تفریحی و گردشگری در طی این مدت ممنوع و بر لزوم خودداری از فعالیت‌های صیادی نیز تاکید شده است.

براساس تجزیه و تحلیل آخرین نقشه‌های پیـش‌یابـی هواشناسـی، وضعیت جوی امروز مازندران پنجشنبه نیمه ابری در بعضی ساعات ابری همراه با رگبار و رعد و برق پراکنده، وزش باد و کاهش نسبی دما و روزهای جمعه و شنبه نیز صاف تا نیمه ابری گاهی افزایش ابر، در ارتفاعات استان با احتمال رگبار پراکنده باران پیش‌بینی شده است.

آسمان مازندران در روز یکشنبه آینده نیمه ابری و از اواخر روز ابری به تدریج با رگبار و رعد و برق و وزش باد و در روز دوشنبه نیز ابری، در ارتفاعات مه‌آلود، با کاهش دما، بارندگی و وزش باد گاهی به نسبت شدید همراه خواهد بود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران گفت: «سیل گزنک لاریجان، در رودخانه ترخاب بر اثر آب شدن حجم باقی‌مانده برف در قله دماوند اتفاق افتاد.»

حسینعلی محمدی‌ شیرکلائی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران با اشاره به سیلاب منطقه گزنک اظهار داشت: «این سیلاب در رودخانه ترخاب بر اثر آب شدن حجم باقی‌مانده برف در قله دماوند اتفاق افتاد.»

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران با بیان اینکه حجم سیل در این رودخانه به همراه گل‌ولای و ماسه بوده، افزود: «متاسفانه این حجم سیلاب باعث تخریب لوله انشعاب آب روستای گزنه شده که با هماهنگی لازم به امور آب منطقه‌ای دستور رسیدگی داده شد تا در صورت مواجه شدن قطعی آب اقدامات لازم سریع انجام شود.»

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران از تداوم بارش‌های رگباری و رعدوبرق در سطح استان، دامنه‌ها و ارتفاعات کوهستانی خبر داد و گفت: «با صدور هشدار سطح زرد هواشناسی استان احتمال ریزش سنگ، اختلال در تردد جاده‌ها و محورهای کوهستانی، جاری شدن روان آب و افزایش حجم آب رودخانه‌ها در دامنه‌ها و ارتفاعات استان پیش‌بینی شده است. مردم از برپا کردن چادر‌های مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، چرای دام در نواحی مرتفع و فعالیت‌های کوهنوردی خودداری کنند.»

جاری شدن سیل در گزنک آمل مازندران

ناپایداری جوی، سبب وقوع سیلاب محلی در روستای گزنک آمل و سیل در این روستای استان مازندران شده است.

هشدار سیل و وقوع سیلاب محلی در مازندران

مدیریت بحران استانداری مازندران از وقوع سیلاب محلی در ارتفاعات مازندران خبر داد.

حسینعلی محمدی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران در جمع خبرنگاران گفت: «صدور هشدار سطح زرد هواشناسی را داشتیم و  با تداوم ناپایداری همرفتی در ساعات بعدازظهر و تا اواخر سه شنبه به ویژه در ارتفاعات استان شاهد رگبار و رعد و برق پراکنده و وزش باد خواهیم بود.»

او با هشدار درخصوص وقوع سیلاب در ارتفاعات بیان کرد: «شاهد هشدار هواشناسی در مناطق کوهستانی خواهیم بود. براساس گزارش هواشناسی احتمال آبگرفتگی و وقوع سیلاب نقطه‌ای و محلی وجود دارد.»

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران افزود: «با احتمال پر آب شدن رودخانه‌ها، وقوع صاعقه احتمال ریزش سنگ در مناطق کوهستانی به ویژه مناطق غربی استان وجود دارد و با اختلال در تردد جاده‌ها و محور‌های کوهستانی روبه‌رو خواهیم شد.»

محمدی به شهروندان مسافران توصیه کرد که از اسکان و برپا کردن چادر‌های مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران با تاکید بر عدم اتراق در مناطق مرتفع، خواستار رعایت جوانب احتیاط از سوی طبیعت‌گردها شد.

محمدی به دامداران نیز توصیه کرد که از چرای دام در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع بپرهیزند و فعالیت‌های کوهنوردی هم متوقف شوند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران از آماده باش نیروهای امدادی در مازندران خبر داد و تاکید کرد: «با آماده‌سازی تجهیزات، نیروها برای هرگونه عملیات امداد و نجات آماده هستند.»

منبع: مهر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها