|

با مستندسفر در کرانه خلیج فارس با جنوب آشنا شوید

با مستندسفر در کرانه خلیج فارس با جنوب آشنا شوید

مجموعه مستند ۱۳ قسمتی «سفر در کرانه خلیج فارس» که هر قسمت ۳۰ دقیقه است، به معرفی جاذبه‌های گردشگری جنوب ایران می‌پردازد. این مستند از خوزستان آغاز می‌شود، جایی که رودخانه‌ها به خلیج فارس می‌ریزند، و با حرکت در کرانه این خلیج، بندر به بندر و اسکله به اسکله، به نمایش نقاط تاریخی، فرهنگی، صنایع دستی، غذاهای محلی و آداب و رسوم منطقه می‌پردازد.

 

«ایمان بدری رمضانی»-تهیه کننده و کارگردان- این مجموعه درگفت و گو با شرق در این باره توضیح داد: مستند «سفر در کرانه خلیج فارس» با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و شبکه مستند ساخته شده است و سه استان خوزستان، بوشهر و هرمزگان نیز در تولید آن مشارکت داشته‌اند.

این مستند با ساختار سفرنامه‌ای، متفاوت از مستندهای مرسوم است و از زبان چهار گردشگر ایرانی روایت می‌شود که از نقاط مختلف ایران به هم می‌رسند و سفر خود را از جایی که اروندرود به خلیج فارس می‌ریزد آغاز می‌کنند و «آب» نیز از لحظه ذوب شدن برف‌های زردکوه، تشکیل رودها، عبور از شهرها و روستاها و در نهایت رسیدن به خلیج فارس سخن می‌گوید.

او توضیح می‌دهد:در این مستند، زبان «آب »به عنوان یک راوی مهم عمل می‌کند و نقش او را صدای خانم فریبا متخصص ایفا خواهد کرد. این انتخاب به دلیل صدای پرقدرت و تأثیرگذار این گوینده است. همچنین، صدای تخصصی مستند که اطلاعات تاریخی و مردم‌شناسی را ارائه می‌دهد، با صدای نصرالله مدقالچی ضبط می‌شود. در حال حاضر، تدوین اولیه با گویندگان درجه دوم و سوم انجام شده است و با تکمیل کار، صدای اصلی جایگزین خواهد شد.

«بدری رمضانی»  ساخت این مجموعه را یک کارجمعی،تیمی و حرفه‌ای می‌داند و یکی از چالش‌های اصلی در ساخت این مستند را تعداد زیاد جاذبه‌های گردشگری می‌ داند که انتخاب آن‌ها را برای حضور در مستند بسیار سخت کرده است.

او ادامه داد:  با وجود محدودیت زمانی، تیم توانست ۱۳۷ جاذبه گردشگری را در ۱۳ قسمت معرفی کند. برخی از نقاط جذاب این مستند شامل «جزیره نفتی خارک» با آثار تاریخی و داستان‌هایش، و «جزیره بکر شیدور» است که پتانسیل بالایی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد.

او بیان کرد:غذاهای محلی جنوب با ادویه‌های تند، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برای تیم رقم زده‌اند. ساختار سفرنامه‌ای مستند به گونه‌ای طراحی شده که مخاطب احساس کند خود نیز یکی از اعضای گروه است و همراه با آن‌ها سفر می‌کند.

«بدری رمضانی»در پاسخ به این پرسش که چرا خلیج فارس را به عنوان سوژه این مستند انتخاب کرده است،گفت:ما یک گروه مستندساز هستیم که بیش از ۱۰ سال است در حوزه گردشگری فعالیت می‌کنیم. مستندهای مختلفی در زمینه‌های متفاوت ساخته‌ایم؛ از کویر لوت گرفته تا کاروانسراهای ایران. با توجه به جذابیت‌های خاص جنوب ایران، تصمیم گرفتیم این بار به سراغ خلیج فارس برویم. جنوب کشور پتانسیل بالایی برای گردشگری دارد و ما خواستیم این زیبایی‌ها را به نمایش بگذاریم.

او درباره نگاه کارشناسی در ساخت این مجموعه توضیح داد:ما از همان ابتدا با سازمان میراث فرهنگی در ارتباط بودیم. سناریو و محتوای مستند بر اساس جلسات متعدد با آنها تنظیم شد. آنها بر محتوا نظارت داشتند و کارشناس‌های خود را برای راهنمایی در اختیار ما گذاشتند. هدف ما این بود که یک مستند جذاب برای مردم بسازیم که در عین حال، به لحاظ تخصصی هم مورد تایید کارشناسان باشد.

لازم به یادآوری است عوامل اصلی مستند مدیر تولید: پیام مهنانی، تصویربرداران: احسان بدری رمضانی و احسان شاکری، نویسنده:احسان شاکری، تدوین:مرضیه بدری رمضانی، عکاس و دستیار تدوین:فرزانه ناصری مقدم و …. تشکیل داده اند.

 

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها