|

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزری استان همدان:

شرکت خدمات حمایتی کشاورزری دارای بزرگترین شبکه مویرگی توزیع در کشور است

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزری استان همدان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و همچنین شهید خدمت آیت الله رئیسی و تبریک هفته دولت گفت: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی شرکتی است صد در صد دولتی و از زیر مجموعه های وزارت جهاد کشاورزی که وظیفه تهیه، تدارک، توزیع، حمل و نقل و فروش انواع نهاده های مورد نیاز کشاورزی علی الخصوص کودهای کشاورزی را عهده دار می باشد .

 
به گزارش شرق ، بهروز الیاسی گفت این شرکت دارای بزرگترین شبکه مویرگی توزیع در کشور است که نهاده مورد نیاز کشاورزان را در نزدیکترین فاصله ممکن به زمین و باغ زراعی تحویل کشاورز میدهد که استان همدان در این شبکه توزیع 100 کارگزار و عامل فروش فعال در سراسر استان دارد. 
وی گفت جهت جلوگیری از حمل و نقل اضافی و کاهش هزینه ها، با هماهنگی هایی که به انجام می رسد 80 درصد کودهای مورد نیاز کشت های استان بطور مستقیم از مبادی و پتروشیمی های کشور به مقصد عاملین فروش در شهرستان ها حمل می شود و 20 درصد نیز در انبارهای سازمانی شرکت تخلیه می گردد تا در مواقع مورد نیاز و در زمان پیک مصرف توزیع شود. 
ایشان ادامه داد مجموعه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با مغتنم شمردن فرصت خدمت به مردم به صورت شبانه روزی حتی در روزهای تعطیل، در کنار کشاورزان و بهره بردارن و تولید کنندگان بوده و با توجه به مشکلات فراوان در تدارک کودهای پایه، کوشیده است تا با تأمین به موقع کود خللی در امنیت غذایی کشور ایجاد نشود .
این مقام مسئول رابطه امنیت غذایی با تأمین کودهای کشاورزی را اینگونه شرح داد که تغذیه گیاهی رابطه مستقیمی با کیفیت تولیدات کشاورزی دارد و اگر از تغذیه بهینه گیاهی غافل شویم در تولید مواد غذایی مورد نیاز مردم دچار مشکل می شویم که بر همین اساس دولت با پرداخت بیش از 50 درصد یارانه به کودهای کشاورزی، این نهاده مهم با نازلترین قیمت در اختیار کشاورزان قرار می گیرد . 
وی افزود در سال زراعی که در پایان آن هستیم از ابتدای مهرماه سال گذشته تا پایان مردادماه سالجاری مقدار صدهزار تن انواع کودهای کشاورزی یارانه ای ازت، فسفات و پتاس در استان همدان تأمین، تدارک و توزیع شده است که بر اساس سهمیه بندی سازمان جهاد کشاورزی و از طریق صدور بیش از 405 هزار حواله الکترونیکی در سامانه پهنه بندی در اختیار کشاورزان قرار گرفته است. 
ایشان با اشاره به اینکه این شرکت به طور میانگین سالیانه حدود 120 هزارتن انواع کودهای کشاورزی برای استان تأمین، تدارک و توزیع می نماید گفت در همین مدت در راستای رصد و پایش کودهای کشاورزی تا رسیدن به دست مصرف کننده نهایی، تعداد 570  مورد عملیات بازدید میدانی و پیگیری از طریق کشاورزان، نحوه توزیع و کیفیت کود در سطح استان مورد ارزیابی قرار گرفته است . الیاسی بیان کرد در این سال زراعی برای اطمینان از سلامت کودها، تعداد 150 مورد از کودهای وارده به انبارهای سازمانی شرکت و انبارهای کارگزاران و عاملین فروش نمونه برداری و برای انجام آنالیز و کنترل کیفی به مرکز تحقیقات کاربردی نهاده های کشاورزی شرکت واقع در کرج ارسال شده است که پس از دریافت تائیدیه اصالت و استاندارد در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.
 وی گفت کیفیت کودهای کشاورزی تأمین، تدارک و توزیع شده توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی از بالاترین کیفیت ممکن برخوردار است و با نظارتی که صورت می گیرد اگر کود تقلبی و بی کیفیت وارد برنامه توزیع شود به طور سیستماتیک شناسایی و از چرخه توزیع خارج می شود که همین موضوع باعث شده کشاورزان و باغداران کودهای خود را با نام و نشان این شرکت با اطمینان خاطر تهیه و در مزارع خود مصرف نمایند . 
این مقام مسئول یادآور شد برنامه کودی استان در سالجاری، 130 هزار تن انواع کودهای کشاورزی ازت ، فسفات و پتاس می باشد که شامل 109 هزار و 350 تن کود ازت ، 14 هزار 100 تن کود فسفات و 6550 تن کود پتاس است که در پنج ماهه ابتدایی سالجاری در مجموع  38200 تن در استان تدارک وتوزیع شده است .
ایشان گفت هم اکنون حدود 13 هزار تن انواع کودهای کشاورزی یارانه دار در انبارهای شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان برای کشت های پاییزه آماده توزیع می باشد .
وی افزود شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به عنوان مجری طرح خودکفایی کود در کشور، علاوه بر تأمین کودهای کشاورزی یارانه دار، به منظور افزایش تنوع کودی اقدام به عقد تفاهم نامه با شرکت های تولیدی نموده است که میتوانند محصولات خود را که دارای استانداردهای لازم هستند از طریق شبکه بزرگ کارگزاری این شرکت عرضه نمایند.
الیاسی گفت این اقدام علاوه بر اینکه گام مهمی در حمایت از تولید داخلی است در خودکفایی کشور به کودهای کشاورزی نیز نقش بسزایی را ایفا نموده بطوری که در حال حاضر 90 درصد کود مورد نیاز کشور در داخل تأمین می شود. 
 ایشان از همایش های آموزشی ترویجی و معرفی محصولات کودی که توسط این شرکت برگزار و با استقبال مسئولان، دانشگاهیان، باغداران و کشاورزان استان مواجه می شود گفت و افزود در سالجاری نیز این همایش در تاریخ هفتم خرداد ماه با حضور 21 شرکت تولیدی برگزار شد که هدف از آن آشنایی کشاورزان با انواع کودهای جدید و دانش بنیان هست که استفاده از تنوع کودی متناسب با نیاز زمین افزایش بهره وری در تولیدات کشاورزی استان را بدنبال خواهد داشت و همچنین در دیدار چهره به چهره تولیدکننده و مصرف کننده و انتقال دانش و تجربه اتفاقات خوبی هم در بخش تولید کود و هم در بخش تولیدات کشاورزی اتفاق می افتد

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها