|

فروش فیلم‌ها در شش ماه نخست سال جاری

مخاطبان سینما از تنوع فیلم‌ها استقبال می‌کنند

نیمه ابتدایی سال 1403 برای سینماگران روزهای خوش‌یمنی بود. اکران چندین فیلم کمدی و استقبال مخاطبان از این آثار، بسیاری از سینماگران و سینماداران را به آینده خوش‌بین کرده است. به همین دلیل بسیاری از علاقه‌مندان سینمای کمدی و صاحبان سالن‌های سینما منتظر اکران فیلم‌هایی هستند که به نظر می‌رسد می‌تواند در گیشه فروش بالایی را تجربه کند و یا به نوعی رکوردشکن باشند.

مخاطبان سینما از تنوع فیلم‌ها استقبال می‌کنند

شرق: نیمه ابتدایی سال 1403 برای سینماگران روزهای خوش‌یمنی بود. اکران چندین فیلم کمدی و استقبال مخاطبان از این آثار، بسیاری از سینماگران و سینماداران را به آینده خوش‌بین کرده است. به همین دلیل بسیاری از علاقه‌مندان سینمای کمدی و صاحبان سالن‌های سینما منتظر اکران فیلم‌هایی هستند که به نظر می‌رسد می‌تواند در گیشه فروش بالایی را تجربه کند و یا به نوعی رکوردشکن باشند.

«زودپز» به کارگردانی رامبد جوان، از جمله فیلم‌هایی است که بسیاری به فروش بالای آن در گیشه امیدوارند. حضور نوید محمدزاده و محسن تنابنده به عنوان دو بازیگر اصلی این اثر سینمایی، بسیاری را کنجکاو دیدن این فیلم کرده است.

پیش‌تر ۱۱ مهر زمان اکران «زودپز» اعلام شده بود. با توجه به تعطیلی سینماها هم‌زمان با پنج روز عزاداری در کشور، تاریخ ۱۳ مهر در سایت‌های فروش بلیت برای شروع اکران آن اعلام شده بود. میثم نورانی، مدیر دفتر پخش فیلمیران، با تأیید این خبر به ایسنا گفت: فیلم «زودپز» احتمالا از نیمه‌ هفته جاری در سینماها اکران خواهد شد.

محمود جعفری، گلاره عباسی، روزبه حصاری، شیرین اسماعیلی و ساقی حاجی‌پور، دیگر بازیگران این فیلم سینمایی هستند. داستان فیلم در زمان موشک‌‌باران تهران در دهه ۶۰ اتفاق می‌افتد که بر اثر آن مسائلی درون یک خانواده رخ می‌دهد.

«هفتاد سی» به کارگردانی بهرام افشاری و تهیه‌کنندگی ابراهیم عامریان، از دیگر گزینه‌های امیدوارکننده سینماهاست. بهرام افشاری با حضور در فیلم «فسیل» که در اکران موفق ظاهر شد، برای نخستین ‌بار خود روی صندلی کارگردانی نشسته و هوتن شکیبا مقابل دوربینش ایفای نقش می‌کند. هرچند او علاوه‌بر کارگردانی این اثر سینمایی یکی از بازیگران محوری این فیلم نیز هست. طرفداران سینمای جدی بی‌شک منتظر اکران تازه‌ترین اثر سینمایی پرویز شهبازی هستند. کارگردان پرطرفداری که معمولا سینمادوستان پیگیر و علاقه‌مند به آثار او هستند. یسنا میرطهماسب، مهسا اکبرآبادی و مائده طهماسبی بازیگران اصلی «رکسانا» هستند. فیلمی که یکی از گزینه‌های بررسی و معرفی فیلم ایرانی به آکادمی اسکار پیش‌رو بود و تا‌به‌امروز موفق به کسب جایزه بهترین بازیگر مرد برای یسنا میرطهماسب و نامزد بهترین فیلم برای پرویز شهبازی از سی‌و‌ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو شده است.

از فیلم «نبودنت» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی کاوه سجادی‌حسینی نیز از دیگر گزینه‌های اکران جدید سینماها نام برده شده است. این فیلم برای نخستین‌ بار در بخش سودای سیمرغ چهل‌و‌دومین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش گذاشته شد. سحر دولتشاهی، امیر آقایی، آزاده صمدی، فرید سجادی‌حسینی، رضا بهبودی و علیرضا ثانی‌فر، از جمله بازیگران این اثر سینمایی هستند.

برای تحلیل اکران پاییزی سینماها زمان باقی است و نمی‌توان تحلیل دقیقی از فیلم‌های در صف اکران طی هفته‌های باقی‌مانده داشت. اما بررسی فروش شش‌ماهه فیلم‌ها در سامانه «سینماتیکت» به عنوان بزرگ‌ترین مرجع فروش بلیت سینما در کشور (با سهم حدود 82‌درصدی)، میزان محبوبیت ژانرها و علاقه مخاطبان به تنوع آثار نمایشی را طی ماه‌های گذشته نشان می‌دهد.

این سامانه در نیمه اول سال جاری با فروش هفت‌میلیون‌و 500 هزار قطعه بلیت سینما در سراسر کشور به فروش450 میلیارد تومانی دست یافت. پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمایی در نیمه اول سال جاری «تگزاس 3»، «تمساح خونی» و «مست عشق» بوده‌اند که به ترتیب، بیشترین تعداد بلیت و میزان فروش را به خود اختصاص داده‌اند. خرید نزدیک به دو‌میلیون قطعه بلیت «تگزاس 3» توسط مخاطبان از فروردین تا پایان شهریور، فروش 117 میلیارد تومانی این فیلم در سینماتیکت را رقم زده است. فروش «تمساح خونی» در این سامانه، در زمان یادشده، یک‌میلیون‌و 200 هزار قطعه بلیت، معادل 77 میلیارد تومان بوده است. پس از اختصاص رتبه اول و دوم جدول فروش شش‌ماهه سینماتیکت به این دو فیلم کمدی، فیلم تاریخی-عاشقانه «مست عشق» با یک‌میلیون‌و 140هزار قطعه بلیت، فروش 67 میلیارد تومانی را در این سامانه به ثبت رسانده است.

در رتبه‌بندی سینماهای پرمخاطب تهران، پردیس سینمایی ایران‌مال با فروش 430 هزار قطعه بلیت در جایگاه نخست قرار دارد. پردیس سینما آزادی با فروش 241 هزار قطعه بلیت‌ جایگاه بعدی را به خود اختصاص داده است و بعد از آن، 227 هزار بلیت، میزان فروش پردیس سینمایی مگامال در شش ماه ابتدایی امسال را نشان می‌دهد. پردیس سینمایی هدیش و بام نیایش نیز به ترتیب با فروش  218 هزار‌و 182 هزار قطعه بلیت، در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار دارند. آمار ثبت‌شده این سامانه از فروش سینما در شهرستان‌ها نشان می‌دهد که پردیس اکومال کرج (با فروش 230 هزار قطعه بلیت)، مجموعه سینمایی هنر شهر آفتاب شیراز (با فروش 220 هزار قطعه بلیت) و پردیس سینمایی هویزه مشهد (با 192 هزار قطعه بلیت) پرمخاطب‌ترین سینماهای ایران در شهرستان‌ها هستند.

زمان زیادی تا پایان سال 1403 باقی مانده است و تحلیل شرایط فروش سینمای ایران طی ماه‌های باقی‌مانده، نکات بیشتری از موفقیت آثاری که راهی اکران شدند به دست می‌دهد. باید منتظر ماند و دید آیا امسال نیز سال فروش کمدی‌ها نام‌گذاری می‌شود یا اندک فیلم‌های اجتماعی که هم‌پای کمدی‌ها به فهرست اکران اضافه می‌شود، می‌تواند مخاطبان زیادی را با خود همراه کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها