|

استاندار یزد اعلام کرد:

انتقال ۲۰ میلیون مترمکعب آب دریا به یزد

فاز اول خط دوم انتقال آب از دریا به استان یزد با ظرفیت انتقال ۲۰ میلیون متر مکعب آب به استان تا یک هفته آینده افتتاح می‌شود.

انتقال ۲۰ میلیون مترمکعب آب دریا به یزد

به گزارش شبکه شرق، استاندار یزد مسئله آب را یکی از دغدغه‌های جدی دولت سیزدهم دانست و گفت: فاز اول خط دوم انتقال آب از دریا به استان یزد با ظرفیت انتقال ۲۰ میلیون متر مکعب آب به استان تا یک هفته آینده افتتاح می‌شود.

مهران فاطمی، با اشاره به شرایط کشور در سال ۱۴۰۰ و روزانه ۷۰۰ فوتی در اثر کرونا و تعطیلی مدارس، بازار و بخش صنعت و گردشگری، اظهار کرد: با پیگیری رئیس جمهور شهید جهت تولید و واردات همزمان واکسن، فوتی‌های روزانه به صفر رسید.

وی با تاکید بر برنامه‌ریزی جدی استان در حوزه سلامت برای تمامی شهرستان‌ها به ویژه مناطق کم برخوردار، افزود: طی ۳۳ ماه گذشته قریب به ۱۲۰۰ میلیارد تومان جهت تکمیل و تجهیز پروژه‌های نیمه تمام بخش سلامت هزینه شد و ۹ بیمارستان به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

استاندار یزد گفت: تکمیل و تجهیز بخش پیوند مغز استخوان و کاشت حلزون گوش، بخش ناباروری سطح ۲، بخش ام آر آی در بیمارستان ابرکوه و تفت، ۲۰ واحد درمانی، ۱۰ پایگاه اورژانس جاده‌ای و شروع پروژه‌های نیمه تمام آموزشی با هزینه ۷۰ میلیارد تومان، از دیگر اقدامات استان در حوزه سلامت بوده است.

فاطمی در واکنش به مباحث مطرح شده از سوی یکی از فعالان حوزه دانش بنیان استان در خصوص چالش‌های بخش صنعت، تصریح کرد: برنامه ریزی استان حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان و دانایی محور است لذا از مجموعه‌های دانش بنیان، دانشگاه‌ها و مراکز علم و فناوری حمایت خواهیم شد.

وی با بیان اینکه رشد شرکت‌های دانش بنیان در استان یزد نسبت به متوسط کشوری بالاتر و به هدف مورد نظر در سند یزد نوین نزدیک است، گفت: بر این اساس تا روز آخر مسئولیت در استان با تمام توان از زیست بوم علم و فناوری حمایت خواهیم کرد.

استاندار در ادامه یکی از اقدامات بزرگ دولت سیزدهم را برنامه‌ریزی در راستای حل مسئله آب دانست و عنوان کرد: با اراده مستحکم آیت الله رئیسی اجرای ۷۳۰ کیلومتر خط انتقال آب دریا با اعتبار ۱۷۰ هزار میلیارد تومان آغاز شده که تامین مالی آن از بزرگترین مصوبات دولت سیزدهم است.

وی با اشاره به احداث آب شیرین کن دوم در منطقه خلیج فارس با ظرفیت روزانه ۲۰۰ هزار متر مکعب آب، گفت: با بهره‌گیری از ظرفیت خالی خط اول انتقال آب به چادرملو ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب از محل این آب شیرین کن به استان منتقل خواهد شد.

فاطمی از افتتاح این پروژه با طول ۳۳ کیلومتر و اعتبار ۲۵۰۰ میلیارد تومان طی هفته جاری خبر داد و اضافه کرد: همچنین در آخرین جلسه با معاون اول رئیس جمهور مقرر شد در راستای تحقق این اقدام ارزشمند، عملیات اجرایی پروژه از سمت یزد نیز آغاز شود.

استاندار با اشاره به اقدامات دیگر دولت سیزدهم در حوزه آب استان، خاطرنشان کرد: اجرای خط پدافندی برای شهرستان اردکان، یزد و شهرستان‌های مجاور، افتتاح اولین سد استان یزد با اعتبار ۲۵۰ میلیارد تومان و ایجاد مخازن ذخیره‌سازی آب با ظرفیت ۳۵۰ هزار متر مکعب از جمله این اقدامات هستند.

وی افزود: همچنین از اقدامات دیگر دولت سیزدهم در حوزه آب می‌توان به آبرسانی به ۵۸ روستای استان، اجرای عملیات رینگ آبی شهرستان یزد، راه اندازی بزرگترین خط پساب کشور در مجموعه سرب و روی مهدی آباد، باز تخصیص آب کیفی و اجرای پروژه خط سبز آبرسان و آبرسانی به شهرستان میبد نام برد.

عالی‌ترین مقام اجرایی استان در ادامه ساخت یک میلیون مسکن در سال را از قوانین مصوب مجلس برشمرد و گفت: سهمیه استان در این طرح ۵۴ هزار واحد مسکونی بود که در حال حاضر عملیات اجرایی بیش از ۵۸ هزار واحد آغاز شده که این میزان بیش از تعهد ۴ ساله استان است.

وی به دیگر اقدامات استان در راستای حل مسئله مسکن اشاره و تصریح کرد: ساخت مسکن محرومین با مشارکت بسیج و کمیته امداد، مسکن کارگری توسط اتاق تعاون و نیز مسکن روستایی در قالب واگذاری زمین در روستا‌ها توسط بنیاد مسکن از مهمترین این اقدامات هستند.

فاطمی از ایجاد صنعت شهر‌ها توسط واحد‌های بزرگ صنعتی و معدنی در شهر‌های یزد اردکان، میبد و بافق خبر داد و گفت: واگذاری زمین به مردم در قالب گروه ساخت، نوسازی بافت فرسوده، انعقاد ۳۵۰۰ میلیارد تومان قرارداد تسهیلات مسکن و پرداخت ۲۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات مسکن از دیگر اقدامات دولت سیزدهم در استان است.

استاندار با اشاره به رویکرد ویژه رئیس جمهور شهید مبنی بر احیای واحد‌های راکد صنعتی اظهار کرد: در استان یزد ۳۳۰ واحد راکد شناسایی شد که ۷۶ واحد در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ و تعداد ۴۵ واحد در سال ۱۴۰۲ به چرخه تولید بازگشت و احیای ۵۳ واحد راکد تعهد استان در سال ۱۴۰۳ بود.

وی با بیان اینکه استان یزد رتبه اول در جذب اعتبارات و تسهیلات احیای واحد‌های راکد در سال ۱۴۰۲ را به خود اختصاص داده است، گفت: این مهم با همکاری و همدلی قابل تقدیر ستاد اقتصاد مقاومتی استان و قوه قضاییه، کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و دستگاه‌های نظارتی محقق شد.

فاطمی در ادامه به تشریح پیگیری‌های انجام شده طی یک هفته اخیر پرداخت و یادآور شد: بازدید از پروژه‌های نهضت ملی مسکن استان، پیگیری اجرای پروژه فاضلاب واحد‌های اقدام ملی اردکان توسط شرکت چادرملو و فاضلاب صنعتی زارچ و اشکذر از جمله این اقدامات بودند.

وی با اشاره به برگزاری نشستی با مدیرعامل هلال احمر کشور جهت پیگیری پروژه‌های نیمه تمام در استان، تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات موردی پیگیری نشست با معاون دکتر مخبر سرپرست نهاد ریاست جمهوری در راستای تامین مالی خطوط انتقال آب از محل معادن و نیز مولدسازی زمین‌های شرکت آب منطقه‌ای بود.

فاطمی در پایان به سفر یک روزه وزیر کار به استان و اخذ دستورات متعدد در حوزه‌های مختلف اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین این دستورات صدور مجوز درمانگاه تامین اجتماعی شهرستان مروست به عنوان مطالبه مهم مردم منطقه بود.

منبع: فارس
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها