|

جنایت جنگی در بیمارستان کودکان

روز دوشنبه 8 ژوئن روسیه حملات موشکی خود به پایتخت اوکراین را از سر گرفت و این‌بار اوخمادیت، بزرگ‌ترین بیمارستان کودکان در کی‌یف‌ را هدف گرفت، بیمارستانی که مهم‌ترین مرکز درمان سرطان و پیوند اعضا بوده است. کی‌یف‌پست خبر داده که در حمله موشکی به این بیمارستان دو نفر کشته شدند.

جنایت جنگی در بیمارستان کودکان

‌‌شرق: روز دوشنبه 8 ژوئن روسیه حملات موشکی خود به پایتخت اوکراین را از سر گرفت و این‌بار اوخمادیت، بزرگ‌ترین بیمارستان کودکان در کی‌یف‌ را هدف گرفت، بیمارستانی که مهم‌ترین مرکز درمان سرطان و پیوند اعضا بوده است. کی‌یف‌پست خبر داده که در حمله موشکی به این بیمارستان دو نفر کشته شدند. مقامات محلی گفته‌اند هنوز اطلاعی از خردسالان کشته‌شده ندارند و آواربرداری ادامه دارد. ممکن است تعدادی از کودکان زیر آوار گیر کرده باشند. حمله به بیمارستان در کشورهای تحت سلطه جنگ از جمله اوکراین و همچنین فلسطین در‌حالی انجام می‌شود که براساس قوانین بین‌المللی از جمله کنوانسیون ژنو، این مراکز تحت هیچ شرایطی نباید مورد حمله قرار بگیرند و هدف قراردادن آنها به‌عنوان جنایت جنگی تلقی می‌شود. کنوانسیون ژنِو پیمانی است که بین کشورهای امضاکننده بسته شده‌ و پراهمیت‌ترین ماده حقوق بین‌الملل بشردوستانه است. این کنوانسیون مفادی را برای زمان جنگ وضع کرده‌ است؛ به‌طوری‌که براساس آن از افرادی که در جنگ نیستند حفاظت و حمایت می‌کند. یکی از مواد مهم کنوانسیون ژنو، ماده 18 آن است که به ممنوعیت حمله به بیمارستان‌های غیرنظامی اشاره می‌کند. براساس این ماده، بیمارستان‌های غیرنظامی که برای پرستاری زخم‌داران و بیماران و معلولین و زنان تازه‌زا تشکیل می‌شوند، در هیچ موردی نباید طرف حمله قرار‌ گیرند، بلکه در هر زمان باید توسط دول متخاصم محترم شمرده و حمایت شوند. ‌دولت‌های متخاصم تا‌حدی‌که مقتضیات نظامی اجازه دهد اقدامات لازم را به عمل خواهند آورد تا علائم مشخصه بیمارستان‌های غیرنظامی برای نیروهای زمینی‌، هوایی و دریایی دشمن به‌طور وضوح مرئی باشند تا امکان هرگونه حمله‌ای رفع شود. ‌ در انتهای این ماده نیز تأکید شده است نظر به خطراتی که ممکن است مجاورت با هدف‌های نظامی متوجه بیمارستان‌ها کند، لازم است مراقبت شود تا بیمارستان‌ها حتی‌الامکان از‌ هدف‌های نظامی دور باشند.

چندی پیش هم مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به حملات بی‌وقفه رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه از جمله بیمارستان‌ها و مناطق مسکونی، گفته بود که «بیمارستان میدان جنگ نیست و حمله به آن هیچ توجیهی ندارد».

او در توییتر نوشته بود: «اقدامات جنگی در تأسیسات و مراکز درمانی و قطع برق و محروم‌کردن مردم از غذا و آب و تیراندازی به بیماران، نمی‌تواند هیچ توجیهی داشته باشد. این اقدام بی‌وجدانی بوده و شرم‌آور است و باید متوقف شود. بیمارستان‌ها باید مکان‌هایی به‌مراتب امن‌تر بوده و کسانی که به این مراکز نیاز دارند باید اعتماد کنند که این اماکن پناهگاه هستند نه میدان جنگ».

محکومیت حمله به بیمارستان

بعد از حمله به بیمارستان کودکان در کی‌یف، ولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، گفت: «به‌طرز تکان‌دهنده‌ای یکی از حملات به بخش‌های مراقبت‌های ویژه، جراحی و انکولوژی اوخمادیت که بزرگ‌ترین بیمارستان ارجاع کودکان اوکراین است، آسیب جدی وارد کرده و بخش سم‌شناسی کودکان آن را که در آن کودکان دیالیز می‌شوند، ویران کرده است. این ویرانی در شرایطی است که این بیمارستان سالانه به بیش از 20 هزار کودک خدمات‌رسانی می‌کند». تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی (WHO) هم در توییتی نوشت: «چندین طبقه از بزرگ‌ترین بیمارستان کودکان در کی‌یف به‌شدت تحت تأثیر قرار گرفت و عملکرد بیمارستان را مختل کرد». او تأکید کرد کودکان باید محافظت شوند، کارکنان بهداشت‌و‌درمان باید محافظت شوند، غیرنظامیان باید محافظت شوند. همچنین بیمارستان‌ها باید محافظت شوند. تصاویر بسیاری از حمله دیروز به بیمارستان کودکان در اوکراین به جهان مخابره شد. تصاویری که نشان می‌داد کودکان بی‌پناه که برخی به سرطان مبتلا بودند، به خارج از بیمارستان منتقل شده و در گوشه‌و‌کنار خیابان به دستگاه متصل‌اند. ولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد هم به این موضوع اشاره کرده است. او گفته که کارکنان این سازمان که بلافاصله پس از حمله از محل بازدید کردند، «کودکان تحت درمان سرطان را در تخت‌های بیمارستانی در پارک‌ها و خیابان‌ها مشاهده کردند، جایی ‌که کادر پزشکی به‌سرعت تریاژ بیمارستانی را در میان هرج‌ومرج، گرد‌و‌غبار و آوار ایجاد کردند». مقامات بهداشتی کی‌یف گفته‌اند که تمام بیمارستان اکنون بدون برق است و همین موضوع استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی و سایر مراقبت‌های فوری را ناممکن می‌کند. گفته می‌شود مرکز پزشکی ISIDA که یکی از بزرگ‌ترین مراکز بهداشت زنان و تنظیم خانواده در اوکراین است نیز تحت تأثیر این حمله قرار گرفته است.

1700 حمله به مراکز درمانی

روز گذشته کمیته بین‌المللی نجات (IRC) حمله به بیمارستان کودکان در کی‌یف را به‌شدت محکوم و اعلام کرد: «هیچ‌ کودکی نباید زیر تهدید حملات موشکی بزرگ شود. هیچ کودکی نباید در میان آوار بیمارستان‌هایی که به‌عنوان پناهگاه‌های امن برای شفا و بهبودی هستند، خطر مرگ را تجربه کند. اماکن بهداشتی تحت قوانین بین‌المللی محافظت می‌شوند و باید در مواقع درگیری دور از خطر باشند».

IRC گزارش داده است که از آغاز تهاجم تمام‌عیار، سازمان جهانی بهداشت نزدیک به هزارو 700 حمله به مراکز درمانی در اوکراین را ثبت کرده است. تیم‌های پزشکی کمیته بین‌المللی نجات گفته‌اند که شاهد تلفات روزانه افرادی هستند که نمی‌توانند داروهای مورد نیازشان را تأمین کنند، چون بیمارستان‌ها به آوار تبدیل شده‌اند. کمیته بین‌المللی نجات (IRC) اخیرا یک نظرسنجی در مناطق خط‌مقدم اوکراین، از جمله خارکف انجام داده که نشان می‌دهد از هر 10 نفر در اوکراین، یک نفر نمی‌تواند به مراقبت‌های بهداشتی حیاتی دسترسی داشته باشد.

براساس این نظرسنجی 54 درصد از پاسخ‌دهندگان مشکلاتی را در تهیه دارو برای خود یا اعضای خانواده‌شان گزارش کردند که عمدتا ناشی از محدودیت‌های مالی است و 15 درصد هم گفتند که مراقبت از سلامت روان برای آنها یک مسئله مبرم است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها