|

با شروع جنگ در نوار غزه، آوارگان فلسطینی در مدارس و بیمارستان‌ها نیز در ناامنی کامل به سر می‌برند

جنگ در خیابان، خانه و مدرسه

شرق: 9 ماه از آغاز جنگ در نوار غزه گذشته و وضعیت آوارگان فلسطینی به‌سیاق قبل است. شمار شهدا از مرز 38 هزارو 98 نفر گذشته و شمار مجروحان نیز به بیش از 87 هزارو 705 نفر رسیده است. به‌تازگی وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرده که در حمله به مدرسه الجاعونی در اردوگاه النصیرات، ۱۶ فلسطینی شهید و ۵۰ نفر دیگر زخمی شدند.

جنگ در خیابان، خانه و مدرسه

شرق: 9 ماه از آغاز جنگ در نوار غزه گذشته و وضعیت آوارگان فلسطینی به‌سیاق قبل است. شمار شهدا از مرز 38 هزارو 98 نفر گذشته و شمار مجروحان نیز به بیش از 87 هزارو 705 نفر رسیده است. به‌تازگی وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرده که در حمله به مدرسه الجاعونی در اردوگاه النصیرات، ۱۶ فلسطینی شهید و ۵۰ نفر دیگر زخمی شدند.

در این حمله یک مدرسه وابسته به آنروا (آژانس امداد و اقدامات سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک) توسط ارتش اسرائیل در اردوگاه النصیرات با موشک هدف قرار گرفت. در این جنایت، نیروهای اسرائیلی به آوارگانی که به یک مدرسه وابسته به آنروا پناه برده بودند، حمله کردند.

عدنان ابوحسنه، مشاور رسانه‌ای آژانس امدادرسانی و کار برای آوارگان فلسطینی (آنروا) به الجزیره گفته است: مدرسه هدف گرفته‌شده در اردوگاه النصیرات از مدارس شلوغ آوارگان است و حدود دو هزار نفر در آن پناهنده شده بودند. هر دو روز یک‌بار جزئیات و آمارهای مربوط به مدارس محل پناهندگی آوارگان را به ارتش اسرائیل اعلام می‌کنیم.

عدنان با اشاره به اینکه هیچ‌چیزی هدف قراردادن مدارس و کشتن ده‌ها غیرنظامی را توجیه نمی‌کند، تأکید کرده است: همه حمله به اماکن وابسته به سازمان‌های بین‌المللی را محکوم می‌کنند و آنچه روی زمین در‌حال رخ‌دادن است، دیوانگی است. آنچه در‌حال رخ‌دادن علیه تأسیسات سازمان ملل در غزه است، سابقه‌ای برای سایر کشورها قلمداد خواهد شد. پیش از آن هم پنج کودک در حملات ارتش اسرائیل به یک مدرسه در شهر غزه کشته شده بودند.

سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین پیش از این گفته بود که اسرائیل ۷۰ درصد از ساختمان‌ها و زیرساخت‌های غزه از جمله مدارس و بیمارستان‌ها را در جنگ مستمر خود علیه نوار غزه ویران کرده است.

آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (آنروا) گزارش داده که 625 هزار کودک در غزه که تحت حملات اسرائیل است به مدت هشت ماه از تحصیل محروم شده‌اند. در اطلاعیه‌ای که آنروا در توییتر منتشر کرده، آمده است: بیش از 625 هزار کودک غزه‌ای بیش از هشت ماه است که نمی‌توانند به مدرسه بروند و 300 هزار نفر از آنها دانش‌آموزان تحت حمایت آنروا بوده‌اند. این درحالی‌ است که ارتش اسرائیل به مدارسی که غیرنظامیان فلسطینی که از حملات فرار می‌کنند در آنجا پناه گرفته‌اند، نیز حمله می‌کند.

مشکل تأمین سوخت

مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین خبر داده است که در‌حال‌حاضر سه بیمارستان به نام‌های مجتمع پزشکی ناصر و بیمارستان صحرایی کویت و بیمارستان صحرایی هیئت پزشکی بین‌المللی در شهر خان‌یونس فعالیت می‌کنند و قادر به تأمین خدمات پزشکی مورد نیاز بیشترین جمعیت آوارگان در داخل نوار غزه نیستند. علاوه‌بر این مجتمع پزشکی ناصر و بیمارستان کویتی به‌دلیل کمبود سوخت همانند چهار مرکز بهداشتی دولتی کوچک در خطر تعطیلی هستند.

آوارگانی که به منطقه المواصی پناه برده‌اند، نگران توقف ارائه خدمات بهداشتی در مجتمع درمانی ناصر به‌عنوان بزرگ‌ترین بیمارستان در جنوب نوار غزه هستند که اکثر موارد اورژانسی در این منطقه به آنجا اعزام می‌شود. در همین‌حال، توقف فعالیت بیمارستان صحرایی کویت نیز کابوسی برای کسانی است که از غرب شهر رفح به این بیمارستان اعزام می‌شوند و در میان آنها مجروحان جنگ، بیمارستان و زنان نیازمند زایمان و حتی برخی موارد اورژانسی اعزامی از منطقه المواصی هم دیده می‌شوند. در گزارشی که مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین ارائه داده، این بیمارستان برای ادامه فعالیت نیازمند سوخت و تجهیزات پزشکی است و مدیریت هر دو مرکز پزشکی اعلام کرده‌اند که تنها چند‌ساعت با تعطیلی فاصله دارند.

در‌صورت تعطیلی این دو بیمارستان، استان‌های جنوب غزه از هرگونه دسترسی به بیمارستان مرکزی که خدمات پزشکی لازم را ارائه دهد، محروم خواهند شد.

وضعیت تأمین سوخت در مراکز درمانی غزه نابسامان است. وزارت بهداشت فلسطین هم از ادامه کمبود سوخت لازم برای مراکز درمانی در غزه خبر داده است: «بحران تأمین سوخت مورد‌ نیاز برای راه‌اندازی ژنراتورهای بیمارستانی، ایستگاه‌های اکسیژن و یخچال‌هایی که در آن داروها در تمامی مراکز بهداشتی فعال در نوار غزه نگهداری می‌شود، ادامه دارد. در برخی موارد در چارچوب سیاست صرفه‌جویی در مصرف سوخت، سخت‌گیری‌های جدی دنبال شده و در بسیاری موارد بخش‌های بیمارستان‌های فعال متوقف شده است».

این وزارتخانه از تمامی سازمان‌های ذی‌ربط بین‌المللی و بشردوستانه خواسته است تا با مداخله و تأمین سریع سوخت مورد نیاز برای راه‌اندازی ژنراتورها در مراکز بهداشتی اقدام کنند.

جنگ تشنگی

مشکل دیگری که ماه‌هاست آوارگان فلسطینی با آن دست به گریبانند، وضعیت نابسامان بهداشتی است. به‌ویژه این روزها که با افزایش دما مشکلات بهداشتی حادتر می‌شود. سخنگوی آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) هشدار داده است که ‌گرمای تابستان در غزه «غیرقابل‌ تحمل» شده است و خانواده‌ها در زیر چادرهای پلاستیکی هم‌زمان با افزایش شدید دما زندگی می‌کنند.

الجزیره نقل از سخنگوی آنروا نوشته است شرایط بهداشتی که در آن آوارگان «در کنار کوهی از زباله و فاضلاب» زندگی می‌کنند، نگران‌کننده است و ما نسبت به پیامدهای بهداشتی افزایش دما هشدار می‌دهیم.

العربی جدید در گزارشی از وضعیت موجود با عنوان «جنگ تشنگی» یاد کرده است: «جنگ «تشنگی» عمدتا جنوب کرانه باختری را هدف گرفته است، در ۸ ژوئن، شهرداری الخلیل از کاهش حدود ۳۵ درصدی میزان آب اختصاص‌یافته به این شهر و بیت‌لحم با هدف افزایش سهم آب شهرک‌نشینان اسرائیلی خبر داد. اداره آب فلسطین هم اعلام کرده مقدار آب اختصاص‌یافته برای مناطق رام‌الله و بیت‌المقدس از سوی شرکت میکروت بیش از نصف کاهش یافته است».

اواخر ماه گذشته خبرگزاری مهر در گفت‌وگویی مفصل با حسنی مهنا، سخنگوی شهرداری غزه به بررسی آخرین وضعیت این منطقه پرداخته بود. در بخشی از این گفت‌وگو حسنی مهنا، به وضعیت آب مصرفی مردم این منطقه و بحران موجود اشاره کرده است. به‌گفته او متوسط آب قابل مصرف که در دسترس خانواده‌های فلسطینی قرار می‌گیرد، پنج لیتر در روز است، این در‌حالی است که بر اساس ارزیابی مؤسسات بین‌المللی میزان آب مورد نیاز انسان روزانه از ۱۲۰ لیتر فراتر می‌رود. او می‌گوید در شهر غزه اوضاع بسیار نگران‌کننده است و اشغالگران صهیونیست از زمان آغاز تجاوز به این منطقه زیرساخت‌های آبرسانی به آن را قطع کرده‌اند: «آنها بسیاری از چاه‌های آب غزه و تأسیسات شیرین‌کردن آب دریا را موشک‌باران کرده‌اند که این روند باعث ایجاد بحرانی عمیق شده و ۸۵ درصد از منابع آبی غزه را از بین برده است».

یورونیوز هم به نقل از سازمان ملل نوشته است که کمبود سوخت، کارخانه‌های نمک‌زدایی را مجبور به تعطیلی کرده است و مردم ناچارند با کمترین میزان آب شرب لازم برای بقا سر کنند. این در‌حالی است که هوا در این منطقه بسیار گرم شده است. در این گزارش به زندگی روزمره مردم در خلال کمبود آب اشاره شده است. اینکه در شهر خان یونس در جنوب نوار غزه، تعداد زیادی از مردم در صف ایستاده‌اند تا ظروف خود را با آب پر کنند، در‌حالی‌که برخی دیگر گاهی مجبور می‌شوند برای شستن ظروف یا لباس‌های خود مسافت‌های طولانی را تا دریا طی کنند.

محمد القدره، آواره‌ای از رفح در اردوگاه المواسی گفته است: ‌«آب‌و‌هوای اینجا بیابانی است. نه آب شیرین هست و نه آب شور و ما بسیار در رنجیم. چاره‌ای جز خرید بطری‌های آب‌ معدنی به قیمت بالا وجود ندارد ولی هیچ منبع درآمدی نداریم». ماجده عبدالرزاق، آواره‌ای از شهر غزه، هم گفته: «ما با پرداخت هزینه بالا، دبه‌های آب را پر می‌کنیم و از مشکل کمبود آب رنج می‌بریم. برای شستن ظرف‌ها و لباس‌ها به دریا می‌رویم و برمی‌گردیم. یک گالن آب برای یک روز کافی نیست. دو سه تا پر می‌کنیم و قیمت هرکدام سه شِکِل است».

در این گزارش به‌گفته‌های فرد آواره دیگری هم اشاره شده است:‌ «اوایل که به المواسی رسیدیم، خدا را شکر آب همیشه در دسترس بود. مردم خیّر ‬[امدادرسانان] می‌آمدند و به ما آب می‌دادند. حالا نمی‌آیند یا دیر می‌آیند و این باعث بحران شد. اگر بخواهیم آب بخریم یک گالن آب را سه شِکِل به ما می‌فروشند. همان‌طور‌که می‌دانید، شرایط سخت است و ما به آب نیاز داریم و بچه داریم. بچه‌ها به آب و شیر و این‌چیزها نیاز دارند. آب یک چیز اساسی است و ما نمی‌توانیم بدون آن زندگی کنیم. متأسفانه آبی که دریافت می‌کنیم آلوده است و تمیز نیست».

افزایش خبرنگارکشی

در حملات اخیر ارتش اسرائیل، پنج خبرنگار هم کشته شدند. مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین اعلام کرده است که امجد جحجوح و همسرش وفاء ابو ضبعان که هر دو خبرنگار هستند همراه با رزق ابو شکیان دیگر خبرنگار فلسطینی در بمباران خانه او در اردوگاه النصیرات در مرکز نوار غزه به شهادت رسیدند.

اعضای خانواده امجد جحجوح در منزل این خبرنگار فلسطینی حضور داشتند. اشغالگران اسرائیلی آن را بمباران کرده و 10 نفر طی آن به شهادت رسیدند. جمعه‌شب نیز سعدی مدوخ و احمد سکر دو خبرنگار دیگر در بمباران منزل خانواده مدوخ در محله الدرج در شهر غزه به شهادت رسیدند. با شهادت این خبرنگاران، شمار شهدای رسانه از آغاز جنگ علیه غزه تاکنون به 158 نفر افزایش یافت. همچنین تاکنون ده‌ها خبرنگار دیگر نیز در این نبرد زخمی شده‌اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها