|

کاهش جمعیت در 100 سال آینده

سازمان ملل متحد هم‌زمان با «روز بین‌المللی جمعیت» در گزارشی جدید اعلام کرد که جمعیت زمین در اواسط دهه ۲۰۸۰ به ۱۰ میلیارد‌و ۳۰۰ میلیون نفر می‌رسد و سپس کاهش خواهد یافت. این پیش‌بینی با گزارش قبلی در سال ۲۰۱۳ که اوج جمعیت را در سال ۲۱۰۰ تخمین زده بود، متفاوت است. براساس این گزارش، جمعیت چین که در‌حال‌حاضر ۱.۴ میلیارد نفر است، تا سال ۲۱۰۰ به حدود ۶۳۳ میلیون نفر کاهش خواهد یافت. این کاهش ناشی از کاهش نرخ باروری زنان در چین است که به حدود یک فرزند برای هر زن رسیده است.

کاهش جمعیت  در 100 سال آینده

سازمان ملل متحد هم‌زمان با «روز بین‌المللی جمعیت» در گزارشی جدید اعلام کرد که جمعیت زمین در اواسط دهه ۲۰۸۰ به ۱۰ میلیارد‌و ۳۰۰ میلیون نفر می‌رسد و سپس کاهش خواهد یافت. این پیش‌بینی با گزارش قبلی در سال ۲۰۱۳ که اوج جمعیت را در سال ۲۱۰۰ تخمین زده بود، متفاوت است. براساس این گزارش، جمعیت چین که در‌حال‌حاضر ۱.۴ میلیارد نفر است، تا سال ۲۱۰۰ به حدود ۶۳۳ میلیون نفر کاهش خواهد یافت. این کاهش ناشی از کاهش نرخ باروری زنان در چین است که به حدود یک فرزند برای هر زن رسیده است. همچنین، افزایش امید به زندگی جهانی به این معنی است که جمعیت جهان به سمت پیری پیش می‌رود و تا اواخر دهه ۲۰۷۰، تعداد افراد بالای ۶۵ سال از تعداد افراد زیر ۱۸ سال بیشتر خواهد شد. اگرچه این خبر برای محیط‌زیست امیدوارکننده است، اما کاهش رشد جمعیت به‌تنهایی برای کاهش تأثیرات انسانی بر محیط‌زیست کافی نیست و به اقدامات بیشتری برای کاهش مصرف منابع و فشار بر محیط‌زیست نیاز است.

در‌حال‌حاضر، بیش از یک‌چهارم جمعیت جهان در کشورهایی زندگی می‌کنند که جمعیت آنها به اوج خود رسیده است. در این گزارش سازمان ملل خاطر‌نشان شده که در ۶۳ کشور جهان، از‌‌جمله چین، آلمان، ژاپن و روسیه، جمعیت به اوج خود رسیده است و پیش‌بینی شده که جمعیت این گروه از کشورها در ۳۰ سال آینده حدود ۱۴ درصد کاهش یابد. در ۴۸ کشور دیگر از‌جمله برزیل، ایران، ترکیه و ویتنام، بین سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۵۴ جمعیت به اوج خود خواهد رسید و پس از آن رو‌به کاهش خواهد گذاشت.

در ۱۲۶ کشور دیگر، از جمله ایالات‌متحده آمریکا، هند، اندونزی، پاکستان و نیجریه، رشد جمعیت ادامه خواهد یافت و به احتمال زیاد در نیمه دوم قرن به اوج خواهد رسید و سپس رشد آن متوقف می‌شود.

اعتراض به کاربران مخرب

بی‌بی‌سی: اتحادیه اروپا شبکه اجتماعی ایکس،‌ توییتر سابق را به نقض قوانین محتوای آنلاین خود متهم کرده است، چراکه به‌گفته این اتحادیه حساب‌های تیک آبی «تأییدشده» آن پتانسیل «فریب» کاربران را دارند.

نهاد نظارت بر فناوری این اتحادیه گفت: «تصور تأییدشده‌بودن هویت حساب‌های دارای تیک آبی ممکن است به فریب کاربران منجر شود، درحالی‌که در واقع هرکسی می‌تواند با پرداخت مبلغی تیک آبی را بخرد». این سازمان گفت که شواهدی از سوءاستفاده «کاربران مخرب» از این سیستم را پیدا کرده است.

تحقیقات در این زمینه براساس قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا، دی‌اس‌ای آغاز شده و هفت ماه طول کشیده است. نتیجه این تحقیقات ممکن است به جریمه شبکه ایکس تا معادل شش درصد گردش مالی سالانه‌‌اش منجر شود و در‌عین‌حال آن را به تغییراتی در نحوه عملکرد خود در حوزه اتحادیه اروپا مجبور کند.

ایلان ماسک که این شبکه را در سال ۲۰۲۲ به قیمت ۴۴ میلیارد دلار خریده، در واکنش به این موضع‌گیری، قوانین اتحادیه اروپا را معادل سانسور آزادی بیان خوانده است. لیندا یاکارینو، مدیر اجرایی ایکس نیز از عملکرد این شبکه دفاع کرده و گفته است یک سیستم دموکراتیک که به همه در سراسر اروپا اجازه می‌دهد به نظام تأیید هویت دسترسی داشته باشند بهتر از آن است که تنها عده معدودی با شرایط خاص از آن بهره‌مند شوند.

کارشناسان بر این باورند که شیوه‌ ایکس برای تأیید حساب‌های کاربران برای تیک آبی «با رویه عملی رایج مطابقت ندارد». پیش‌تر تیک آبی به‌معنای منابع اطلاعاتی قابل اعتماد بود؛ این در‌حالی است که طالبان و بسیاری از گروه‌های افراطی توانسته‌اند با پرداخت ماهانه هشت دلار دارای تیک آبی در ایکس شوند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها